Hunted: The Demon's Forge

Hunted: The Demon's Forge

Inxile Entertainments upphaussade fantasy-slasher är äntligen här och Petter Hegevall har tillbringat ett par dagar tillsammans med E'lara och Caddoc. Håller Hunted måttet eller är det årets fetaste besvikelse?

Förväntningar kan förstöra. Eller förgylla. I fallet Hunted: The Demon's Forge - hade jag dock inte förväntat mig mer än en medioker God of War-klon med upphaussat samarbetsläge. Det jag fick var en klart underkänd God of War-klon proppad med tramsiga minuspunkter.

I Hunted axlar man rollen som antingen den välsvarvade stealth-prinsessan E'lara eller renrakade barbaren Caddoc. Båda är legoknektar från tidigt 1100-tal och när de får nys om ett uppdrag där belöningen utgörs av otaliga kistor fyllda med guld slänger de sig raskt ut i första bästa spökskog i jakt på ruskprickar, skelett och småsinta demoner.

Hunted: The Demon's Forge
Hunted är inte särskilt snyggt, alls, även om ljussättningen ibland glänser till och imponerar.

Flera städer ligger öde. Folket är bortrövade, tydligen, och husen nedbrända. Det blir E'laras och Caddocs uppdrag att frita de numer förslavade byborna. För att göra detta måste de ta sig till Kala Moor, demonstaden som enligt utvecklarna får Mordor att framstå som rena himmelriket.

Det låter bra. Ganska i alla fall. Men så fort man tar kontrollen över E'lara börjar problemen hopa sig. Hunted: The Demon's Forge är stelbent, sterilt, livlöst, linjärt, styrt och ibland helt förprogrammerat. Upplägget påminner om valfritt oinspirerat filmlicensspel. Gå dit. Hacka ihjäl tre stycken rangliga skelettsoldater. Gå vidare. Skjut en pil på ett hänglås. Gå vidare. Hacka ihjäl fyra stycken jättespindlar. Vore det inte för att spelkontrollen är seg och spelkänslan fyrkantig skulle möjligtvis spindelslakten underhålla. Kanske även skelettstriderna. Men de är inte roliga, inte för en sekund.

E'lara är kvinna och därmed svag. Istället för styrka besitter hon färdigheter som prickskytt och flera av spelets större strider kräver att hon sätter sig i skydd och prickar fienderna på håll med sin pilbåge. Caddoc är stor, stark, råbarkad och arg. Han har förvisso också ett skjutvapen (armborst) men hackar helst ihjäl sina fiender på nära håll med svärd, klubba, yxa eller stock. Spelar man på egen hand kan man vid vissa förutbestämda tillfällen byta karaktär genom ett enkelt knapptryck. Spelar man med en kompis är det tänkt att man ska komplettera varandra. Tyvärr fungerar det inget vidare.

Hunted: The Demon's Forge
Huvudkaraktärerna är generiskt supertrista stereotyper med tribal-tatueringar.

Utvecklarna Inxile Entertainment har pratat mycket på förhand om hur de velat ta co-op-trenden till nya höjder. Om hur de verkligen arbetat hårt för att skapa ett intensivt samarbete mellan spelarna och inte bara fylla spelvärlden med tillräckligt många fiender för att hålla två spelare sysselsatta samtidigt. Det har utlovats smarta co-op-pussel och flera kniviga strider där man ska dra nytta av att ha en kompis bredvid sig i soffan.

Tyvärr fungerar det inget vidare. Pusslen är ofta så banala att man brister ut i gapskratt och samarbetskänslan förtas av att banorna är så pass linjära och begränsade som de är. I början av spelet stöter man på vad som beskrivs som ett "pussel" där man måste "samarbeta för att lösa gåtan som frigör den fruktade Moor-yxan". Jahapp, tänkte jag (med Mäki vid min sida). Det ska bli spännande att se vad de kokat ihop.

Hunted: The Demon's Forge
Bandesignen i Hunted är väldigt linjär och överallt existerar det osynliga väggar.

Pusslet var dock inget pussel och gåtan knappast värd att kalla gåta. Det enda som krävs är nämligen att den som spelar Caddoc trycker på en knapp och att den som spelar E'lara skjuter en pil på en medaljong som hänger i luften ovanför den magiska yxan. När detta är gjort (tar cirka 2,2 sekunder) uppdagar sig en magisk bro som gör det möjligt att plocka upp vapnet. Och såhär fortsätter det. Pussel 13: Skjut en pil på ett rep. Klart! Pussel 26: Ställ dig vid en brasa, bevittna hur pilarna i dit koger börjar brinna. Avfyra sedan en brinnande pil på en dörr. Klart! Det känns som om Inxile Entertainment tagit den enklast möjliga utvägen varje gång de stött på ett designmässigt hinder i Hunted och spelet lider ganska ordentligt på grund av detta.

Eftersom fienderna dessutom är dummare än tåget och genomgående tråkiga att slåss mot lyckas samarbetsläget inte underhålla i någon större utsträckning, även om det givetvis är mindre plågsamt att rusa genom banorna i Hunted med en vän än på egen hand. Men det säger i slutändan rätt lite. Trivial skitgöra som att rensa avloppet är även det roligare (eller mindre trist) om man hjälps åt.

Hunted: The Demon's Forge
En stor del av striderna sker på avstånd, med pilbågen i högsta hand. Tråkigt och enformigt.

Audiovisuellt är Hunted: The Demon's Forge ungefär lika bra som det är rent spelmässigt. Tidiga bilder och entusiastiskt snack om hur teamet lyckats kräma ur all kraft ur Epics populära Unreal-teknologi lovade gott. Slutresultatet är dock inget mer än att platt, trist och färgfiltrerat gytter, fula texturer och horribla animationer. Givetvis är Hunted minst fult till PC där framförallt upplösningen trollar lite med den i övrigt bristfälliga grafiken - men i slutändan vore det vansinnigt att beskriva detta som snyggt.

Ljudet är dessvärre inget att hurra för, heller. Musiken är blek och opersonlig, ljudeffekterna burkiga och enformiga och röstskådespeleriet doftar licenssmörja som Clash of the Titans rakt igenom. E'lara och Caddoc har en ungdomligt modern och käftig ton när de snackar med varandra, något som i kombination med E'lara enorma silikontuttar och Caddocs "coola" ansiktstatuering (Tribals for teh win!) framkallar hånskratt.

Hunted: The Demon's Forge är ett underkänt actionspel där traditionell fantasy blandats med tribal-dränkt goth-attityd och töntigt manus. Jämfört med spel som God of War, Bayonetta och Dante's Inferno är det här ett riktigt fiasko.

04 Gamereactor Sverige
4 / 10
+
Några riktigt coola bossar, välgjort banbyggarverktyg
-
Kass bandesign, bråkig spelkamera, trist grafik, überlinjärt upplägg, urdumma fiender, fåniga mellansekvenser

Jonas Mäki
Om jag inte skulle kalla Hunted för en av årets hittills största besvikelser skulle jag inte bara ljuga för mig själv utan även för er läsare. Bethesdas fantasy-slasher har på förhand sett både snyggt och underhållande ut och jag har längtat efter ett bra co-op-spel. Tyvärr är det inte mycket som fungerar i Hunted: The Demon's Forge dock, åtminstone inte tillräckligt bra för att hålla mig kvar. Grafiken är blaskig, ljudet burkigt, spelkontrollen styltig och fienderna puckade. Hade det inte varit för att det inbyggda banbyggarverktyget är så bra som det är hade jag absolut hamnat på samma betyg som Petter. 5/10

• dukedoom72
    Så har jag till slut satt tänderna i Inxiles arpg. I rollerna som krigaren Caddok eller prickskytten Elara måste du resa land och rike runt för... 8/10

Hunted: The Demon's ForgeScore