FIFA 16

FIFA 16

Hernborg har känt, klämt, vridit och vänt på årets fotbollsfest från EA, och har till slut kommit fram till ett betyg...

Att påstå att jag har en smärre fäbless för allt vad fotboll heter, vore nog att dra till med årtiondets mest grandiosa underdrift. Det skulle vara lite som att påstå att vår allas Zlatan Ibrahimovics välformade snok endast vore sådär lagom stor. Eller att vår käre redaktör Mäki endast vore lite finsk. Det skulle vara snudd på ett sämre aprilskämt, på sin höjd. Nej, fotboll är mitt allt. Jag har andats, svettats och levt med sporten sedan slutet av det ljuva 90-talet - endast tre äpplen hög - och har sen dess konsumerat virtuella fotbollsupplevelser i rent ohälsosamma mängder. Jag har sett Konamis Pro Evolution Soccer på den ena sidan av spektrumet åka omkring i en ständig berg- och dalbana präglad av ojämn kvalité, licensproblem, felprioriteringar och allt däremellan. Och jag har på den andra sidan samtidigt sett EA:s FIFA-serie gå från klarhet till klarhet med varenda upplaga som släpps sedan FIFA 06. Och årets upplaga är heller inget undantag. Var så säkra.

FIFA 16
Detaljrikedomen är - som vanligt - spektakulär i årets upplaga med frisparkssprej, ansiktsuttryck och publikens ljuvliga bakgrundssång i spetsen.

FIFA 16 välkomnar dig precis som väntat. Det Windows 10-liknande menysystemet omfamnar en direkt med öppna armar och bjuder precis som förra året på stilren estetik när den är som allra, allra bäst. Att navigera sig fram är enkelt, bekvämt och i harmoni med den ack så öronbedövande indierocken i bakgrunden, precis som det ska vara. Alla spellägen vi känner till i form av karriärläget, Ultimate Team, Skill Games, Be A Pro, Seasons och Pro Clubs finns självfallet där, de nyrenoverade matchmenyerna från förra året är sig lika och allt genomsyrar i stort bara en härlig känsla av ren och skär bekvämlighet och hemtrevnad. Något som EA verkligen lyckas otroligt bra med år efter år. Horribel bakgrundsmusik och vackra matchmenyer i all ära dock, för i slutändan så avgörs ju faktiskt årets fotbollsfest väl ute på de soldränkta gräsplanerna längst med kvalens härliga golv. Och det går heller inte många minuter till spillo innan FIFA 16 börjar visa sitt sanna jag även på den fronten.

För ett otränat öga kan det rent grafiska i årets upplaga ses som relativt identisk med förra årets. Något som nödvändigtvis inte behöver vara någonting negativt såhär på rak arm, då de rent visuella aspekterna i FIFA 15 var snudd på fantastiska. Men om man som rutinerad FIFA-spelare tar sig ett djupt andetag och kikar lite närmare på hur man i år har jobbat med just ljussättningen, spelarmodellerna och den generella grafiken så märks och känns skillnaden direkt, om än marginellt. EA har polerat, finputsat och snyggat till det redan urläckra FIFA 15 och gett FIFA 16 ett sorts lyster som tidigare upplagor av serien alltid saknat i min mening. Och det är något som värmer mitt pulserande fotbollshjärta att bevittna.

FIFA 16
Målvakterna dominerar verkligen sina straffområden vilket gör inlägg och hörnor till en konst att bemästra.

För i ärlighetens namn så finns det nog inget vackrare än att bara luta sig tillbaka en liten stund med ett par väl valda ostkrokar i famnen, till bilden av ett soldränkt Anfield Road framför sig med Gerry And The Pacemakers fantastiska "You'll Never Walk Alone" skanderandes i bakgrunden. Det ligger verkligen någonting magisk och speciellt i den fantastiska atmosfär och inramning som EA bygger upp inför varenda match i FIFA 16. Och då inte minst i Premier League och Bundesliga där de officiella matchpresentationerna förgyller helhetsintrycket till fullo under en lång säsong präglad av svett, blod och en hel del manliga tårar.

Spelet på planen har dock, till skillnad från de rent grafiska aspekterna som är tämligen subtila, fått sig en ordentlig renovering. Och då i synnerhet när det gäller det allmänna bolltempot som har dragits ner rätt så rejält till skillnad från det vi har vant oss vid under tidigare upplagor. Allt rör sig generellt sett lite långsammare och det läggs betydligt mer tyngd på spelarnas funktionella teknik, snarare än deras omänskliga snabbhet och uppumpade gladiatorstyrka i närkamperna. Något som i mina ögon ses som något väldigt positivt, då jag aldrig riktigt tyckt att olika spelartyper har gestaltas på ett likvärdigt sätt av EA. Förens nu då det vill säga.

FIFA 16
FIFA 16 är otroligt utmanande på de svåraste nivåerna, men samtidigt otroligt belönande när alla pusselbitar väl faller på plats.

Borta är nu dagarna där bollen konstant följer en röd tråd mellan spelarna på bordtennismanér i skyhögt tempo med snorsnabba spelare på flankerna som uträttar stordåd och bravader. Borta är nu dagarna där styrka och snabbhet endast är de två kriterierna som avgör vem som mer eller mindre står som segrare efter 90 minuter. Och borta är nu dagarna där min i särklass bästa anfallsspelare efter en halv säsong med Arsenal varken heter Alexis Sanchez eller Theo Walcott. Han heter istället Santi Cazorla, och där har du årets absolut största spelmekaniska förändring. Svart på vitt.

Allt kretsar nämligen kring spelet på mittfältet. Precis som ute i verkligheten. Precis som det ska vara. Mittfältet är och förblir planens absolut viktigaste tredjedel i FIFA 16 då ett långsammare bolltempo och ett större fokus på spelarens funktionella teknik, i slutändan också resulterar i ett ständigt ställningskrig mellan varje lags utpekade "Trequartista" - spelfördelare på vanlig svenska. Något som onekligen känns obekvämt till en början innan man förstår vad det är frågan om. Det handlar om tålamod, spelförståelse och att ständigt läsa av den artificiella intelligensen om du vill samla silver i FIFA 16. Det är en sak som är säker.

FIFA 16
Hela nio stycken arenor är nya i FIFA 16 med Signal Iduna Park (Westfalen) och Stade Vélodrome i framkant.

Den artificiella intelligensen som på senare år verkligen har böljat fram och tillbaka i kvalité likt närmsta svängdörr. Både bland medspelare, motspelare och i synnerhet bland målvakterna. Något som detta år är borta med vinden, i varje fall när det kommer till AI:s agerande ute på planen. Dessvärre så kan detsamma inte riktigt sägas för årets omgjorda målvaktssystem, då det relativt ofta inträffar att ens målvakt både felbedömer, samt felplacerar sig helt åt skogen i vissa situationer. Framför allt då när det gäller skott mot första stolpen som nu har varit en evig bov i dramat under ett par år för FIFA-spelare världen över, och som alltså tyvärr kommer att fortsätta irritera oss alla även detta år.

FIFA 16
Om FIFA 15 uppfattades som opolerad och buggigt, är årets version verkligen raka motsatsen.

Nytt för i år utöver de rent spelmekaniska delarna, är även ett sprillans nytt hjälpsystem vid namn FIFA Trainer - likt det nya "On Ice Trainer-systemet" från årets NHL 16 - som är tänkt att guida dig genom matchernas långa gång i form av att visa dina olika knappalternativ runt din spelare som har bollen eller som du kontrollerar i försvaret. Något som till en början mer kändes som någon sorts introduktion för nybörjare, än någonting annat. Speciellt då för någon som undertecknad som spelat serien i snart 15 långa år. Men efter att ha lagt upp både hedern och hybrisen på hyllan, så måste jag ändå medge att FIFA Trainer är ett trevligt tillägg som både hjälpte och påminde mig om ett par knappkonfigurationer jag rent av missat, eller bara glömt bort under åren som gått. Och eftersom möjligheten finns att välja mellan sex stycken olika nivåer, så finns det garanterat någonting för alla att bli bättre på. Något som också understryker tesen om att alla verkligen kan spela FIFA - precis som att alla kan laga mat i Ratatouille.

Årets mest uppmärksammaste nyhet dock är ju utan tvekan det faktum att det faktiskt går att spela med tolv stycken internationella damlag. Något som självklart är mycket positivt i sig, men som samtidigt inte omdefinierar sättet FIFA spelas på ett endaste dugg. Spelarna är egentligen bara lite mindre än vanligt, och det är det. Om det i slutändan bara visar sig vara ett smärre PR-jippo från EA:s sida låter vi vara osagt i nuläget, men vi får givetvis hoppas att man utvecklar det vidare till nästa år om efterfrågan finns. Oavsett så förtjänar ändå EA ett ordentligt plus i kanten för initiativet att äntligen introducera damfotboll i världens största sportspel.

FIFA 16
Karriärläget är sig likt i FIFA 16 och kompletteras med försäsongsturneringar och ett nytt träningsläge som fungerar briljant.

Online däremot överraskar inte FIFA 16 på särskilt många plan, bortsett från det nya spelläget Draft Mode som är en alternativ del i det så fruktansvärt populära Ultimate Team. Draft Mode är i all sin enkelhet en snabbversion av det fullständiga spelläget, där du som spelare först väljer din formation och sedermera en utav fem stycken handplockade stjärnspelare per position tills ditt lag slutligen är komplett. Efter det ger du dig ut - precis som i det vanliga Ultimate Team - och spelar mot andras handplockade världselvor i jakt på det pris som bara blir större och större ju längre du fortsätter att vinna med ditt expressframkallade världslag. Varje spelare får till en början en gratisomgång, men efter det så kostar det antingen 15 000 coins alternativt 300 FIFA-poäng, och i ärlighetens namn så är det ett spelläge som i mina ögon förtär lite själva spänningen och det som motiverar mig till att spela Ultimate Team i grund och botten. Jag vill bygga upp mitt lag på egen hand och i slutändan tjäna ihop och handplocka mina egna spelare under en längre tid. Även om det ena såklart inte utesluter det andra i det här fallet.

FIFA 16
No touch dribbling-systemet tillför tyvärr inte mycket alls när du springer med bollen, utan fyller endast sin funktion när bollen väl ligger helt stilla.

Utöver det så bjuds det precis som vanligt på samma spellägen vi under de senaste åren har lärt oss att både älska och hata i form av online-säsonger, co-op-säsonger, Pro Clubs med upp till 21 andra hetlevrade spelare och mycket, mycket mer. Även om det i slutändan inte har förändrats så mycket till det bättre, står detta eminenta online-imperium redan på en sådan förnämlig och briljant grund att det egentligen inte behövs ett år som detta. Inte när större ommöbleringar inom spelmekaniken får chansen att stå i centrum istället.

FIFA 16
Möjligheten att spela som damlag är verkligen positivt, även om det inte direkt förändrar sättet man spelar FIFA på.

Såhär med facit i hand så finns det vissa upplagor i FIFA-seriens framfart som i slutändan sticker ut mer än dess föregångare. Spel som på ett sätt omdefinierar seriens utgångspunkt i de rent spelmekaniska delarna. Spel som helt plötsligt för samman alla smådetaljer från de tidigare åren och bildar en fotbollsupplevelse utöver det vanliga. FIFA 07 var ett sånt spel. FIFA 12 var ett annat sånt spel. Och FIFA 16 är också ett sånt spel. Detaljerna har - för första gången någonsin på våra nya konsoler - äntligen smorts samman och bildat en komplett fotbollssimulator, som istället för att zooma in och stirra sig blint på de vita kritstrecken, väljer att zooma ut och fokusera på helheten som i slutändan stavas världens bästa sportspel.

9 / 10
+
Förbättrad spelmekanik, otrolig atmosfär, enorm detaljrikedom, FIFA Trainer, utmanande och stabil AI, onlinestöd som saknar motstycke, grymt bra damfotboll