NBA 2K16

NBA 2K16

Redaktionens gamla basketfjant har satt tänderna i världens mest realistiska basketsimulator - någonsin

Det vore verkligen inte särskilt ärligt att påstå att jag idag, 2015, är rätt man för att på detaljnivå granska och dissekera en basketsimulator. Jag var en gång i tiden helt baskettokig. Jag spelade själv (power forward) korgboll i 12 år, satsade en gång i tiden allt och levde för sporten under många år. Jag kikade på 70 NBA-matcher per säsong och lirade så pass många timmar av varje årlig upplaga av 2K-serien att mina tummar var konstant skinnflådda. Jag brukade vara lika genuint fanatisk när det kommer till den här spelserien som jag fortfarande är när det kommer till simulatorracing.

Men tiden har gått. Idag är jag en av världens överlägset äldsta människor och de senaste fyra åren har mitt intresse, trist nog, svalnat. Jag kan fortfarande en hel del om sporten och är sannerligen ingen duvunge när det kommer till den strategiska och speltekniska boten av sporten men jag har inte alls lirat tillräckligt mycket av de senaste årens NBA 2K-spel för att kunna kalla mig hardcore. I år har jag fått lite av en nytändning, dock. Något som jag inte hade kunnat förutspå.

NBA 2K16
Presentationen är verkligen strålande - hela spelet igenom.

Det var min goda vän och före detta bandkamrat Yngwie Malmsteen Junior som sporrade mig att återigen plocka upp bollen och på riktigt grotta ned mig i den fantastiska simulation av världens bästa bollsport som genomsuperba Visual Concepts erbjudit de senaste 16 åren. Nu har jag tillbringat i stort sett varenda kväll de senaste åtta dagarna med NBA 2K16 och det råder ingen som helst tvekan om att studion gjort sitt absolut bästa spel hittills. För medan framförallt EA dundrar ut nya upplagor av NHL och FIFA som i min värld i princip enbart innehåller marginella förbättringar, har Visual Concepts varit grymma på att renovera hela delar av 2K-följetongen för varje version som letat sig ut på butikshyllorna. Och det ska naturligtvis applåderas - hårt.

Den mest hypade nyheten inför årets spel har varit det Spike Lee-regisserade storyläget (My Career "Living the Dream") där jag får axla rollen som hemmapulad college-stjärna på väg mot NBA och de stora lönecheckarna. Spike Lee är gubben bakom kultklassiska filmer (om rasmotsättningar och med New York som något slags ramverk) som Do the Right Thing, He Got Game och 25th Hour. Idén är klockren och Spikes insikt i sporten samt hans smått fanatiska intresse för spelet bakom kulisserna gör att det här spelläget inleds på ett minst sagt imponerande vis. Valmöjligheterna är många, dynamiken klockren och college-basketen ser verkligen exakt ut som den gör i verkligheten.

NBA 2K16
2K16 är så proppfullt av högkvalitativt innehåll att det kommer att ta ett helt år att spela igenom allt.

Men det håller inte särskilt länge innan Lees regi och den stress som verkar drabbat spelläget efter några timmar börjar förstöra för sig själv. Så fort min spelare tog sig till NBA kändes det som om luften gick ur hela karriärläget och även om off court-partierna och manuset är klart godkänt hade detta kunnat bli så himla mycket mer om det lagts mer tid och mer tålamod på att ge mig som spelare större valfrihet.

Den främsta uppgraderingen som gjorts när det gäller den spelmekaniska portionen av NBA 2K16 rör hur de datorstyrda med- och motståndarna agerar i diverse situationer, framförallt när det gäller försvarsspelet. Visual Concepts har gjort fantastiska förbättringar i AI-spelarnas förmåga att anpassa sig efter tempot och taktiken i ditt anfallsspel, något som gör detta till mer av en renodlad simulator än någonsin tidigare. Det sätts smartare screens på smartare ställen, försvaret tvingar mig att tänka i banor som tränare mer ofta än någonsin och det är i stort sett omöjligt att försöka penetrera försvaret utan att spela runt bollen och öppna upp luckor, först.

NBA 2K16
Grafiken är vida överlägsen den i närmaste konkurrenten NBA Live 16.

Att bygga en 100% realistisk representation av en sport och fortfarande aldrig tumma på underhållningsfaktorn måste vara något av det svåraste man kan göra i spelväg. Det är svårt att glömma att det faktiskt inte bara räcker med att simulera, det måste finnas dynamik, flyt, rätt slags utmaning, ett väl genomtänkt belöningssystem och en inlärningskurva som gör att jag som spelare stannar kvar, blir beroende - och alla dessa delar lyckas NBA 2K16 helt fantastiskt väl med. Efter två kvällar framför TV:n och trots att jag gick in i detta med en rätt ljummen/avslagen inställning till både sporten och spelserien - var jag fast. Jag kunde inte sluta spela trots att den begränsade tutorial-delen och den förbättrade artificiella intelligensen gjorde mig till århundradets största förlorare.

Det finns saker att lära sig av NBA 2K16, om sporten basket. Jag har blivit bättre på att begripa spelsystem som jag aldrig riktigt förstått (inte ens under mina basket-år) och jag är mer intresserad inför nästa NBA-säsong nu än vad jag var innan jag satte tänderna i 2K16, en bedrift som Visual Concepts naturligtvis ska berömmas för.

NBA 2K16
Om Spike Lee får jobba lite mer på MyCareer-delen kommer nästa års spel vara perfekt. Helt perfekt.

När det gäller det audiovisuella finns det helt enkelt inget annat basketspel som kan tävla med det här. Spelarna ser bättre ut än någonsin och utvecklarna har fångat varenda detalj. Kroppsform, hudton, tatueringar, piercingar, frisyrer, gestikulering, kroppsspråk, signaturmoves... Allt finns här och det är fantastiskt läckert när alla tio spelare kämpar likt illbattingar under korg i ett mästarmöte mellan James Cavaliers och Currys Warriors.

Presentationen är även den strålande. Lagen presenteras på ett mer realistiskt och utförligt sätt nu än tidigare, publiken ser bättre ut, menyerna är supersmidigt stilrena och laddningstiderna kortare än i fjolårsversionen. Detta är ett fenomenalt genomarbetat och läckert spel rent grafiskt, oavsett var man bestämmer sig för att rikta luppen.

Ljudet är precis lika bra med de enskilt bästa och mest ombytligt mysiga kommentatorerna jag någonsin hört i ett sportspel. Musikvalet, surroundmixen, atmosfärljudet och diverse effekter såsom publikvrål och gummi-mot-parkett-gnisslet är av yppersta klass - också. Det råder som sagt ingen tvekan om att detta är en premiumprodukt - rakt igenom. Ingenting har lämnats åt slumpen.

De tre passningsknapparna är en strålande nyhet som gör underverk för hur jag ställer upp mina Lakers-spelare och låter bollen kliva runt innan Kobe får en screen och kan kliva ut och pumpa i trepoängaren. Att det nu finns en dedikerad knapp för studspass gör mycket större skillnad än vad jag på förhand hade trott och det börjar verkligen kännas som om utvecklarna inte kan göra särskilt många fler förbättringar till själva spelmekaniken, så bra är verkligen NBA 2K16.

Spelmekaniken lyckas otroligt väl med att förmedla styrkan, snabbheten och den grundläggande atletiska superförmågan som krävs för att spela basket, i verkligheten, på NBA-nivå. Spelarna "flyter" inte lika mycket ovanpå själva golvet i år, animationerna är ännu mer välgjorda och det finns en dynamik och spelet under korg som inget annat basketspel kommer nära. Med kraftigt förbättrad artificiell intelligens och ett mycket mer stabilt onlineläge än i fjolårsversionen klättrar det här spelet högst upp på baskettoppen där det kommer att sitta oförskämt stadigt till nästa år då 2K17 släpps. EA är nämligen helt bortdribblade och ligger någonstans på svenska division 4-nivå i jämförelse...

9 / 10
+
Sanslöst bra grafik, klockrena kommentatorer, fantastiska animationer, djupt och belönande spelsystem, klockren online-funktionalitet, massor av innehåll