Tony Hawk's Pro Skater 5

Tony Hawk's Pro Skater 5

Vi mottog aldrig vare sig förhandsversion eller recensionskopia - nu vet vi varför...

Jag hade verkligen hoppats. Jag höll tummarna in i det sista. Mina minnen från Tony Hawk's Pro Skater 1 och 2 är fortfarande sådär nostalgihärligt varma och mysiga. Jag minns hur jag gjorde avancerade trick, jag minns mina favoritlåtar, favoritbanor och favoritspots. Att Robomodo skulle lyckas återfinns den odödliga spelmagin som spelseriens två första titlar erbjöd var inget jag någonsin hade förväntat mig - men jag har hoppats (innerligt) att de iallafall skulle komma i närheten.

När Activision tystnade, totalt, inför utskick av en eventuell förhandsversion och sedan inte yppade så mycket som ett knyst gällande recensionsversionen av Tony Hawk's Pro Skater 5 kunde vi på Gamereactor redan räkna ut vad vi kunde förvänta oss. Det doftade totalhaveri lång väg. Närt det sedan framkom att day 1-patchen faktiskt är större än själva spelet ringde varningsklockorna så pass högt att det dånade i hela spelvälden.

Tony Hawk's Pro Skater 5
Musiken är varierad och skaplig, ban-editorn är inte usel. Allt annat stinker...

Vi har fortfarande varken hört något om en recensionskopia eller mottagit spelet på posten trots att det släppts i USA och släpptes här i Europa imorse. Ingenting. Total radiotystnad från Activisions sida. Tack vare en vänlig butiksägare kunde vi lägga vantarna på ett exemplar tidigare i veckan, och sedan dess har jag suttit i vårt testrum och vrålat likt en sinnessjuk människa. Det här spelet är nämligen frustrerande dåligt, frustrerande ofärdigt, slafsigt, slarvigt och genomgående tragiskt.

Utvecklarna, Robomodo, är mer eller mindre kända som ett gäng hopplöst talangbefriade stackare som tidigare slängt ihop utskrattade spel som Tony Hawk: Shred och det genomgående usla Tony Hawk: Ride. Det första som slår mig när jag startar Tony Hawk's Pro Skater 5 är hur fult det är. Grafiken ser ut som om den hämtats från valfritt Playstation 2-spel och bara en sådan sak som att den övergripande designstilen ändrades i vild panik för enbart någon månad sedan är ganska talande för hela produkten

Tony Hawk's Pro Skater 5
Vi har inte recenserat ett så pass trasigt storspel som detta på fler år.

Min åkare rör sig slamsigt, animationerna ligger långt efter det flera år gamla Skate 3 och spelkänslan känns klumpigt begränsad och stökig. Åkaren kör som vanligt av sig själv och idag, 2015, doftar denna typ av självgående spelmekanik gammal kompost. Det känns aldrig som om jag faktiskt styr en människa som står på en hjulförsedd bräda utan snarare som om jag rullar runt i en rullstol. Det märks att utvecklarna kom till en viss gräns där de helt enkelt inte kunde sortera alla de problem de orsakat längre och bara bestämde sig för att ge upp.

Det finns ett par nyheter som det snackats en del om på förhand. Specialmätaren belönar mig om jag lyckas hålla min knaggligt osmidiga åkare stående är ingen dålig idé - men tillför heller inte särskilt mycket förutom den ljusblå röken som genereras under min skateboard. Slam-funktionen är en annan nyhet som på förhand beskrivits som ett smidigt sätt att enklare knyta ihop sina trick på, men den fungerar inte särskilt väl alls. Tanken är att spelaren ska kunna klippa sin "air time" på en grisblink och landa med ett "slam", något som känns forcerat och som en rätt rutten idé. Jag missar i stort sett varenda grind/rail under mina första fyra timmar med spelet på grund av Slam-mekaniken som känns bökig och saknar den nödvändiga precisionen.

Banorna är inte bra, heller. Det finns absolut skateparker som fungerar men för det mesta är det inkonsekvent och obegripligt trånga banor där osynliga väggar gör det omöjligt att hitta det där sköna flytet som de tidiga spelen i serien innehöll. Att banorna sen är fullkomligt tapetserade med reklam för allt från kläder till klockor och energidrycker gör att Tony Hawk's Pro Skater 5 mer känns som ett snabbt hoprafsat gratisprojekt än ett spel för 499 kronor.

Onlinedelen lämnar en hel del att önska, också. Tanken var mest troligt att skapa en sömlös onlinevärld proppad med upp till 20 skateboardåkare på samma bana. Känslan när vi testar onlinedel är dock motsatt mot den som Robomobo strävat efter då hela världen känns ihåligt tom, livlös och förvånansvärt trist. Tillkommer gör det faktum att det krävs flertalet dryga menyklick inför varje nytt uppdrag för att kunna hoppa mellan utmaningar. Presentationen hade utvecklarna kunnat göra så mycket bättre om de bara kikat på tidigare spel i serien från framförallt Neversoft.

Tony Hawk's Pro Skater 5
Tony Hawk och Activision borde skämmas för att de släpper ifrån sig slarvig skit som detta.

Inget av detta gör dock att Tony Hawk's Pro Skater 5 förtjänar ett så pass lågt betyg som 3/10. Visst är åkningen bökigt självgående och ointressant och visst är banorna små och trista men det är alla buggar och tekniska problem som spelet lider av som drar ned betyget hela vägen ned till 3. För buggar - det finns det gott om. Jag skulle nog vilja gå så långt som att kalla releasefiaskon som Assassin's Creed: Unity, Driveclub och Halo: The Master Chief Collection för "buggfria" i jämförelse med den ofärdigt slamsiga sörja som stavas Tony Hawk's Pro Skater 5.

Min åkare har fastnat i omgivningarna, geggat in sig i texturerna och stått där och darrat som ett asplöv fler gånger än jag faktiskt lyckats genomföra de trick jag bestämt mig för att göra. Grafik faller bort ur miljöerna, marken blir genomskinlig, spelet hänger sig, startar om sig själv och skärmuppdateringen sjunker från 60 bilder i sekunden till fyra. Konstant. Att kameran på regelbunden basis tar semester, slutar följa min åkare och bara sticker iväg (eller börjar vibrera okontrollerat) är inte heller särskilt ovanligt. Allt detta trots att vi installerade day1-patchen på 7,7 GB innan vi ens startade spelet till att börja med.

Detta är dock inte det sämsta med Tony Hawk's Pro Skater 5. Det sämsta är att spelet vid mer än ett tillfälle hängt sig och sedan raderat vår sparfil vilket tvingat mig att börja från början flera gånger. Allt det här är naturligtvis fullständigt oacceptabelt och det är direkt skamligt att Activision ens funderade på att släppa ifrån sig detta skitspel.

03 Gamereactor Sverige
3 / 10
+
Gott om banor, välgjord ban-editor
-
Usel grafik, trånga banor, hopplösa animationer, mediokert ljud, sanslösa mängder buggar, instabil skärmuppdatering, ful design

Jonas Mäki
Jag kan inte särskilt mycket om skateboarding eller om programmering men jag vet att spelet i fråga är uselt när det kraschar nio gånger under fyra timmar, raderar min sparfil samt slänger runt min åkare som en viktlös trasdocka. Går skiten inte ens att spela utan att det hänger sig - ska betyget såklart representera det. 2/10

2
Tony Hawk rangordnar musiken från sina spel

Efter floppen med Tony Hawk's Pro Skater 5 verkar det som denna våldsamt klassiska serie är både död och begraven, men många har såklart ljuva minnen från den. Inte minst...