Svenska
Gamereactor
recensioner
Fast: Racing League

Fast: Racing League

Oskar har satt sig ned med den snyggaste titeln till Wiiware och berättar om Fast: Racing League någonsin blir mer än en stel kopia av F-zero

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Avsaknaden av ett F-Zero till Nintendo Wii har varit påtaglig. Argument som att det faktiskt går att spela Gameube-upplagan eller att originalet till Super Nintendo finns att ladda ner billigt via Virtual Console håller inte alls, tycker jag. Jag vill ju styra rörelsekänsligt i vansinniga hastigheter med den tjusigaste grafiken Wii mäktar med.

Därför såg jag Fast: Racing League som ett substitut, från början. Mina förväntningar låg någonstans mellan ett halvbra svävar-substitut och helt ok helgsunderhållning. Döm då om min förvåning när jag redan efter tio minuter fann mig själv brett leende samtidigt som jag försökte tampas med alla intryck som Fast vill trycka in i min hjärna i 600 km/h.

Fast: Racing League
Fort går det.

Bara grafiken är beundransvärd i den här prisklassen. Min svävare susar fram i makalösa hastigheter och jag kan dessutom aktivera en boost om jag sköter mina kort rätt. Antingen genom att samla ihop energibollar som ligger utsatta på banorna eller genom att åka på svart- eller vitfärgade plattor.

Detta är en annons:

Det här innebär att du kan sitta och mysa på en raksträcka för att två sekunder senare straffas av din egen självsäkerhet genom att dundra in i vägg utan att du ens såg den komma. Allt enligt fysikens rättvisa.

Fast: Racing League
Fast är ofta alldeles för snyggt för Wiiware.

I svävarspel i stil med F-Zero och Wipeout så är begreppet fas-skiftning minst lika viktigt som fart. I Fast: Racing League innebär det här att du med ett knapptryck ändrar hur din svävare reagerar på de olika färgplattorna. Åker du på en vit platta när din svävare är aktiverad för svart så saktar du i bästa fall ned ordentligt. I värsta fall flyger du 100 meter upp i luften för att sedan sprängas i tusen bitar mot en ökenplätt.

En glad överraskning för mig som spelar på daglig basis är svårighetsgraden. I första racet kommer jag överlägset sist, och jag älskar det. Mitt andra race kommer jag näst sist, och efter någon halvtimme lyckas jag ta mig upp till en fjärde plats på den lättaste turneringen på den allra lättaste svårighetsgraden. En stund senare vinner jag till och med, och jag känner direkt att jag förtjänar det. Otroligt viktigt för ett spels hållbarhet.

Detta är en annons:
Fast: Racing League
Är det du, Liseberg?

Spelkontrollen är svår att vänja sig vid, till en början. Skrattattacker framkallas när jag slungas från den ena väggen till den andra i total förvirring. Spelet drar nämligen nytta av konsolens rörelsekänsliga spelkontroll och styrs genom att man håller Wii-kontrollen vertikalt och sedan lutar åt det håll man vill svänga, en process som tar lite tid att vänja sig vid. Precis som i Mario Kart. Den som inte vill styra så kan antingen spela med nunchucken eller med classic controller.

Innehållet som Fast: Racing League bjuder på är nästan överrumplande. Här kan jag gotta mig i ett helt gäng turneringar, upplåsbara svävare, race mot motståndare, race på tid, multiplayer och ett utmaningsläge där det exempelvis gäller att ta sig till målet på 13 sekunder. Glädjande nog har Shin'en Multimedia arbetat passionerat med spelets alla beståndsdelar och även om lågbudgeten ibland lyser igenom så är det i slutändan en välgjord, imponerande, produkt jag sitter med.

Fast: Racing League
Du ler nu, men om två sekunder blir du ett med stenväggen 300 meter bort.

Jag väntade mig en okej arkadracer. Istället fick jag ett fullgott substitut för F-Zero som definitivt släckte törsten ordentligt, om än inte hela vägen. Detta för bara 1000 poäng vilket motsvarar en hundring, ungefär. Det som i slutändan stryper betyget lite grann är avsaknaden av online multiplayer och den fantasilösa, platta, musiken.

Sådär! Om du ursäktar mig så ska jag återgå till att loopa, vråla, bröla och dundra fram i Fast: Racing League. Rekommenderas varmt.

08 Gamereactor Sverige
8 / 10
+
Innehållsrikt, snyggt, snabbt, många val av spelkontroll
-
Platt musik, inget online-läge
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

3
Fast: Racing LeagueScore

Fast: Racing League

RECENSION. Skrivet av Oskar Nyström

Oskar har satt sig ned med den snyggaste titeln till Wiiware och berättar om Fast: Racing League någonsin blir mer än en stel kopia av F-zero



Loading next content