Spyro: Enter the Dragonfly

Spyro: Enter the Dragonfly

Kapplöpningen är i full gång och kandidater för "årets julklapp" dräller över oss. Plattformshjältar som Crash, Blinx, Ty och inte minst Spyro visar upp sig nu igen - lagom till julhandeln, såklart.

Kapplöpningen är i full gång och kandidater för "årets julklapp" dräller över oss. Plattformshjältar som Crash, Blinx, Ty och inte minst Spyro visar upp sig nu igen - lagom till julhandeln, såklart. Och visst kan det vara svårt att skilja de bättre från de sämre titlarna i denna julklappshysteri? Spyro har dock alltid varit ett säkert kort som åtminstone gjort de minsta spelarna nöjda tidigare. Men hur är det med årets upplaga frågar vi oss?

Precis som med fallet Crash Bandicoot har Sony låtit sälja varumärket Spyro till Universal Studios, som alltså stått bakom årets produktion. Men förutom att spelet är lite snyggare och mer högupplöst än tidigare tackvare hårdvaran, är vår plattformshjälte sig lik. Väldigt lik faktiskt. Universal Studios och utvecklaren Check Six Games har nämligen gjort detta spel på samma grund som Insomniac cementerade för X antal år sedan. Så den som väntat sig något nytt lär bli besviken, medan den som nöjer sig med mer av det goda förmodligen inte behöver oroa sig.

Handlingen i Spyro: Enter the Dragonfly håller sig lik föregångarna och är minst lika okomplicerad. Denna gång har mörka krafter stulit ett helt släkte drakflugor och på grund av detta förstört friden i Spyros fridfulla värld. Och naturligtvis är blir det ditt uppdrag, i rollen som Spyro med hjälpredan Sparx, att ställa allt till rätta igen. Sammanlagt innehåller spelet nio världar innehållande tio drakflugor och upp till hela 900 gem vardera - och allt ska samlas. Check Six Games har fått alla banor att kännas stora och skapligt variationsrika, främst tackvare att man lagt in mindre världar i dem. Problemlösningen är dock ganska förutsägbar och enkel, men tillräcklig för att få mig att fortsätta glida omkring med den lilla lila draken. För det är nämligen lika trevligt som vanligt.

Torts att det mesta är sig likt har utvecklarna förmått sig att lägga in några nya inslag i Spyro: Enter the Dragonfly. Det kanske bästa exemplet på detta är spelets fordon som spelaren kan ta kontroll över. Under äventyrets gång får vi bland annat chans att ratta pansarvagnar, UFO:n och flygplan. Dessa, tillsammans med sortimentet av minispel, utgör de enda egentliga förnyelserna gentemot föregångarna. Vilka givetvis är välkomna, samtidigt som jag hade hoppats att spelmakarna på Check Six Studios tänkt till lite hårdare än vad de gjort. Vi har ju trots allt skämts bort med spel som Ratchet & Clank och Super Mario Sunshine den senaste tiden.

När det kommer till grafik har utvecklaren gjort ett medelmåttigt jobb. Spelet innehåller stora och rätt omväxlande miljöer, men tyvärr inte så imponerande detaljrikedom. Vissa partier är mer detaljerade av andra, men olyckligtvis drabbas dessa delar av sjunkande skärmuppdatering. Överlag handskas grafikmotorn med stora miljöer hellre än detaljerade och livfulla utrymmen.

Som jag nämnde tidigare passar Spyro: Enter the Dragonfly bara för de spelare som inte förväntat sig särskilt många överraskande och nyskapande inslag. Universal Studios har inte utvecklat konceptet det minsta, utan snarare tagit ett steg tillbaka och gjort om det Insomniac gjorde för över fyra år sedan. Spyro: Enter the Dragonfly blir knappast årets julklapp, men behöver inte heller göra alla besvikna. Draken är ju tillbaka, helt enkelt.

Spyro: Enter the DragonflySpyro: Enter the DragonflySpyro: Enter the DragonflySpyro: Enter the Dragonfly
6 / 10
+