Svenska
Gamereactor
recensioner
Star Ocean 3: Till the End of Time

Star Ocean 3: Till the End of Time

Efter mycket väntande får vi äntligen se ett riktigt klassiskt japanskt rollspel i Sverige igen. Och det är inte bara klassiskt, det är bra också!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

När jag började spela Star Ocean 3 ville jag nästan sluta direkt. Det börjar med en Star Trekisk introfilm som snabbt går igenom flygets utveckling från biplan till rymdraketer och sedan tar steget ut i galaxen. Inledningsvis lider det av varenda gammal rollspelsklyscha som finns. Två barndomsvänner som råkar i trubbel, ett par föräldrar som råkar illa ut, bla bla bla. Det blir en massa springande fram och tillbaka, fram och tillbaka genom identiska korridorer, för att råka springa på den event som för handlingen vidare. Jag fick en flashback till de tråkigare delarna av Xenosaga.

HQ

Star Ocean 3 utspelar sig, liksom föregångarna, i en värld som är en blandning mellan extrem high tech med rymdskepp och galaktiska federationer, och små outvecklade medeltida planeter där slembobbor och orakade banditer hotar små byar. Konflikten mellan dessa världar sköts väldigt trovärdigt med en lag som säger att de högteknologiska folken inte får påverka utvecklingen på andra planeter. Givetvis kommer denna lag att brytas. Många gånger.

Det som gjorde att jag trots allt drogs in i handlingen, trots ganska stereotypa karaktärer och en animedesign där tjejernas ögon tar upp minst 70% av ansiktet, är musiken och rösterna. Jo, hör och häpna, för en gångs skull har ett dubbat japanskt rollspel en extremt välskriven och väl framförd dialog. Till och med sidokaraktärer som får synas i en kvart känns trovärdiga och jag lider med dem när de råkar ut för tråkigheter.

Allting är gediget utfört rent grafiskt. Även om karaktärerna är ganska tråkiga till en början är de välanimerade och visar sig snart vara ganska trevliga bekantskaper. Omgivningarna är precis lagom detaljerade och spelet bjuder på en hel del atmosfäriska effekter i mellansekvenserna. Ett typiskt problem med rollspel från Square-Enix är PAL-konverteringen och tyvärr är den inte perfekt här heller. Men, kanterna är minimala och det är inte i närheten av lika hemskt som i Final Fantasy X eller ens Final Fantasy X-2. Och i gengäld får vi faktiskt allt extramaterial från Director's Cut-versionen av det japanska spelet.

Stridssystemet är, precis som i tvåan, actionpackat och ganska enkelt att ta till sig. Du styr en av figurerna och kan springa runt på slagfältet hur du vill. Fyra attacker går att koppla till knapparna i förväg, men du har också möjlighet att använda magi eller föremål. Eftersom fienderna går omkring fullt synliga kan du välja att undvika strider helt och hållet, och ofta går det att klara bossarna ändå. En klar fördel jämtemot andra traditionella rollspel där du hamnar i strid varannat steg, vilket också innebär att tempot blir högt. Det hela påminner en del om Chrono Trigger.

Detta är en annons:

Det vore inte ett Star Ocean om du inte kunde syssla med massor av konstruerande, matlagande och andra hantverk på sidan om. Skulle du inte vilja engagera dig i sånt kan du också leja hantverkare som fixar grejer åt dig. Fast ska jag vara ärlig tycker jag mest att sånt tar uppmärksamhet från den utmärkta storyn. En annan funktion som erbjuder massor av timmars pysslande är de troféer du kan samla på dig i strid. Tyvärr kräver denna funktion 1200 KB, ungefär en sjättedel av ditt minneskort. Men visst, ingen kan säga att Star Ocean inte har gott om innehåll.

Det vore inte heller ett Star Ocean om det inte hade fantastisk musik. Förutom de två tidigare spelen i serien har han gjort musiken till rollspelen Valkyrie Profile och Tales of Phantasia, såväl som Mario Tennis och Mario Golf. Bredden på hans musikproduktion gör sig påmind här med allt från storslagna kyrkorglar och episka sci-fi-orkestrar till jazziga bakgrundslåtar och mystiska pianostycken med darrande strängar, kryddat med Sakurabas typiska technostycken (den ösiga Mission to Deep Space från tvåan är förresten tillbaka), vilket förstås också passar till den varierade spelvärlden. Helt klart i klass med gräddan av rollspelskompositörerna när Sakuraba sätter ihop både typiska Final Fantasy-stycken och keltiskt inspirerade sånger som påminner om Xenogears och Chrono Trigger. Tillsammans med rösterna ger det ett betydligt bättre ljud än något av de senaste tre Final Fantasy-spelen. Soundtracket är på hela tre och en halv timme av högkvalitativ musik, så du hinner knappast tröttna.

Efter en tveksam början blir Star Ocean 3 ett av de klart bästa rollspelen på marknaden, särskilt i ett rollspelstörstande Europa. Dark Chronicle och Disgaea har försökt åtgärda problemet, men är knappast några traditionella rollspel. Nu kan du äntligen sluta klara Final Fantasy X för trettonde gången och sätta igång med något nytt. Något bättre.

Star Ocean 3: Till the End of TimeStar Ocean 3: Till the End of TimeStar Ocean 3: Till the End of TimeStar Ocean 3: Till the End of Time
09 Gamereactor Sverige
9 / 10
+
Fantastisk musik och bra story, lång hållbarhet trots högt tempo
-
Lite väl inrutat ibland
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter



Loading next content