Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
FacebookFacebook
RECENSION

RESIDENT EVIL: THE MERCENARIES 3D

Resident Evil utan skrämselmoment eller story? Oskar har testat hur kul Capcoms skräckserie verkligen är om man klär av den grundplaggen


1996 satte Resident Evil en ny standard för hur skräckspel ska se ut där otäckt utforskande i läskiga miljöer blandades med långsamma actionmoment i perfekt balansgång. Hela världen blev jätterädd och Capcom kunde snart gotta sig åt ett välförtjänt succékoncept med en enorm skara fans.

Åren gick och Capcom fortsatte utveckla fantastiska delar i serien som togs emot med öppna armar av både press och fans. Inte minst Resident Evil 4 som tog konceptet till en ny nivå både storymässigt och speltekniskt. För vem minns inte chauffören i brasan, farbrorn med skägget, eller kultens vidriga bönande som gjorde oss fullkomligt paranoida men som i slutändan bara var en del av soundtracket?

Resident Evil: The Mercenaries 3D
Tanten visste inte vad hon gav sig in på när hon frågade den här grannen om socker...
Detta är en annons:

Med åren så insåg någon att det går att utveckla serien, rikta sig till alla plattformar och plöja nya marker i nya genrer. Summan av kardemumman mynnade ut i en hel drös nyversioner, alternativa versioner, portabla versioner samt Wii-exklusiva rälsskjutare.

Resident Evil: The Mercenaries 3D är ett av de spelen. Biprodukten av ett annat lyckat spel, och det märks redan efter fem minuter. Jag slungas via ett skralt menysystem ut till ett träningsläge bestående av ett gäng pinnar och lite plåt. Här får jag lära mig att springa, gå, hoppa och stå genom en liten hinderbana på tid. Lite för svårt och o-engagerande för den som inte är van vid spel men samtidigt på tok för enkelt för den som spelar på daglig basis.

Detta är en annons:

När jag tagit mig igenom hinderbanan låser jag automatiskt upp nästa bana där det vankas exploderande tunnor i 3D. Suget efter att skjuta något som rör sig ökar ordentligt så när jag på bana nummer tre möts av ett gäng zombies överraskar jag nästan mig själv när jag med vana och precision pumpar dem fulla med bly tills de slutar röra sig. Problemfritt, en efter en.

Resident Evil: The Mercenaries 3D
Flörten med tidigare spel i serien är påtaglig och trevlig.

Misstankar om en stabil och Resident Evil-trogen spelkontroll vågar sig fram, och visst är det så! En bra bit in i spelet kan jag lugnt konstatera att Resident Evil har funnit sin bästa bärbara spelkontroll någonsin via Nintendo 3DS. Därmed inte sagt att den står sig särskilt snyggt gentemot sina stationära kollegor, men det vore förstås för mycket att begära.

Grafiken var jag först kluven till. I all sanning ser Resident Evil: The Mercenaries 3D ganska illa ut. Hackig bilduppdatering och jämnbruna, fantasilösa, miljöer lockar inte direkt till skratt. "Det är ju snyggt för att vara bärbart" tänkte jag innan jag insåg att The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D till samma konsol ser klart mycket bättre ut trots att det bygger på en 13 år gammal konvertering.

Det är designen och vad man gör med prestandan som är det viktiga. Inte att en portabel version efterliknar sin stationära variant något sånär. Hemläxa, Capcom.

Resident Evil: The Mercenaries 3D
Notera den platta, färglösa, bakgrunden. Hjärta och själ saknas tyvärr.

Spelupplägget är oklanderligt i sin enkelhet och många kommer att älska avsaknaden av story. Välj din favorit bland ett gäng karaktärer med olika vapen, välj ett uppdrag och döda allt på skärmen. Belöningen kommer i form av fler karaktärer och fler uppdrag. Perfekt för de där kortare stunderna när du bara vill fördriva tiden eller snabbt avreagera dig.

I slutändan känns dock Resident Evil: The Mercenaries 3D som ett enda stort bonusläge. Det saknar skrämselmoment, utforskande, temposkifte, dialog, huvudmoment och den goda tonen att bjuda på ett trivsamt menysystem. Det är kul att skjuta, men det måste finnas motivation. Hade Frodo haft domedagsberget på sin bakgård så hade Sagan om Ringen varit meningslös liksom.

Ska man göra en shooter utan story så måste spelet innehålla något mer än vad det där andra spelet med både story och skjutmoment har. Övermäktiga vapen, humor, ett välgjort poängsystem och enorm variation. Dit når inte riktigt Resident Evil: The Mercenaries 3D.

Resident Evil: The Mercenaries 3D
Tillsammans med en vän blir överlevandet betydligt enklare.

Tillhör du dem som älskar att besinningslöst skjuta zombies, bärbart i 3D, utan någon annan anledning än att det är roligt kan det här vara spelet du letar efter. Den som istället längtar tillbaka till rötterna kan jag glädja med beskedet att det medföljande demot av Resident Evil: Revelations skrämde mig till den grad då jag var tvungen att gå på toa. På riktigt.

06 Gamereactor Sverige
6 / 10
+
Nostalgiska referenser till tidigare spel i serien, bra spelkontroll, underhållande i korta stunder
-
För lite innehåll, repetitivt, obalanserat, ojämn bilduppdatering, dödstråkigt klyschiga röstskådespelare

Medlemsrecensioner

  • Albertoz
    Resident Evil The Mercenaries 3d, har ju ingen story. Det går bara ut på att slakta så många Zombiez så möjligt, på tid. Det finns 8 spel karaktärer.... 8/10
  • Barsneaker
    Skurkarna blir ondare,mörkret blir mörkare,handlingen blir djupare och ammunitionen blir mindre. Nä,så är det inte i RE:The Mercenaries 3D,spelet... 8/10
Detta är en annons:
BETA +