Cars 2

Cars 2

Nytt år. Ny Pixarfilm. Nytt filmlicensspel. Den här gången har omständigheterna varit allt annat än goda. Finns det något som kan rädda Cars 2? Viktor har bilat som en dåre...

För Pixar, som ständigt hyllas till skyarna för allt de gör, är den första Cars-filmen något så osnyggt som en fläck på deras CV. Vilket sig bör. Filmen var ytlig, historien konfliktlös och ointressant och humorn begränsades till olika varianter av "tänk om han/hon var en bil". Givet så var det fortfarande inte en hemsk film. Långt ifrån. Men filmen har likväl blivit något av ett svart får för studion.

Vilket förmodligen inte kändes så kul för Pixarfantomen John Lasseter som hade gjort Cars till sitt drömprojekt. Uppföljaren Cars 2 verkar inte ha haft några ambitioner på att ändra detta, utan filmen beskrivs istället som det närmaste Pixar kommit till att göra en film som enbart verkar finnas till för att driva företagets ekonomi. Lägg på det hur löjligt populära leksakerna är samt att Disney fått rättigheterna att släppa spin-off filmen Planes (srsly) direkt till DVD/Blu-ray, och scenariot med att alla filmnördars älsklingsstudio börjat bli sniken verkar inte alltför otroligt.

Jag vet vad du tänker. Hur kan ett filmlicensspel någonsin klara sig från att vara annat än skit, när det har behövt uppstå i den här miljön? Jag har inte något bra svar på den frågan, men kan likväl konstatera att Cars 2 - The Videogame är långt ifrån skit. Det är snarare ett riktigt gediget spel. Särskilt för den lite yngre publiken. Vilket verkligen inte brukar vara fallet heller med den här typen av traditionella Super Mario Kart-kloner.

Cars 2
Det finns gott om bilar i spelet och alla kommer med sin egna körkänsla.

Cars 2 är som sagt inte fantastiskt för det, men vad som i alla fall är lite fantastiskt, är att det tar sin licens på allvar. Även om utvecklaren förstås kunde surfat på Pixar/Disneystämpeln och sälja i miljoner exemplar oavsett. Utvecklarna Avalanche, som även bjöd på det överraskande bra licensspelet för Toy Story 3, verkar vara av ett annat, bättre, virke.

De har varit i branschen enda sedan Sega Mega Drives dagar och har jobbat nästan exklusivt med den här typen av licensspel. Vilket märks väldigt tydligt här. För även om du stundtals kan se bristningar, förmodligen på grund av en för kort utvecklingstid, så är själva spelbarheten intakt och bristerna begränsar sig främst till grafiken.

Det nya formatet med en agenthistoria passar dessutom som handen i handsken för spelet och ger det en välbehövlig actionkrydda. Lightning McQueen med vänner och fiender har nämligen blivit anlitade av en hemlig underrättelseorganisation för att bekämpa problem kring oljebristen, alternativa bränslen och andra pinsamt lättplockade poänger.

Cars 2
Är du riktigt haj på körandet så kan du alltid köra baklänges och få bonuspoäng. Är du ännu vassare än så kan du även försöka använda dina vapen från den här positionen.

Spelets karriärläge är matigt och funger som både hjärta och lungor för resten av upplevelsen. För det är här som du låser upp exakt allt annat i spelet. Utmaningarna är tillräckligt varierade för att hålla intresset uppe och svårighetskruvan bra anpassad efter den tilltänkta publiken. Bilarna puttrar på och det är saker som tricks och fint tajmade plattformshopp, snarare än hur bra du parerar en kurva, som kommer avgöra ifall du vinner ett race.

Hela upplägget för tankarna på ett märkligt sätt till snowboardserien SSX som bygger på samma racingprinciper. Gör tricks, få boost, använd boost , upprepa. Det är ett kul koncept men kanske inget för den som letar efter någon vidare körkänsla. Bilarna går därtill rätt långsamt vilket visserligen kan motiveras med den tilltänkta yngre publiken, fast ett par hack över permobilfarter hade vi väl ändå kunnat få? Banorna är det inget större fel på, utan de bjuder på gott om variation med alternativa vägar, hopp och smarta hinder för att bjuda på en fin variation.

Cars 2
Tycker du att Monte Carlo-sträckan bjuder på för lite tävling och missiler i verkligheten? Spela Cars 2.

Där spelet verkligen glittrar är dock i flerspelarläget som är som byggt för popcorn och Oboy-afton i spelsoffan. Det är split-screen fullvärdigt Super Mario Kart med mängder av smarta spellägen som skiftar mellan olika industristandardgrenar till mer inhemska och smarta diton. Att spelet inte har någon som helst onlinekompabilitet tycks därför vara helt obegripligt.

Okej, vi kör den korta versionen. Har du barn? Gillar dom Bilar-filmerna? Bra, då är det här ett givet köp. Alla andra som däremot längtar efter ett partyracingspel som inte är Super Mario Kart bör också överväga att ta sig en närmare titt på Cars 2 - The Videogame. Det ruvar mer under huven här än vad ni kanske tror.

7 / 10
+
Roliga och många flerspelarlägen, matigt karriärläge, originalröstskådespelarna