Svenska
Gamereactor
recensioner
From Dust

From Dust

Ubisoft släpper en Gud-simulator för nedladdning och vi har testat hur roligt det är att undvika tsunamis, jordbävningar och bybor som gnäller över att de inte kommer över bäcken...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Buga er inför min makt. Jag skapar vattendrag där endast öken funnits tidigare. Jag delar på havet så ni säkert kan ta er fram. Jag plockar upp lava med bara händerna och skapar nya platåer i havet. Allt jag begär är att ni tar er till den där utgången i slutet av banan och hittar nya jaktmarker, okej? Och att ni dämpar er med bongotrummorna en aning...

I From Dust är du Gud, en roll som alltid är tacksam att axla i spelform. Dina undersåtar dyrkar dig, eller snarare den heliga "muspekare" de kallar The Breath. Med denna kan du låta infödingarna vandra över terrängen, grunda nya byar och - framförallt - påverka terrängen på alla möjliga sätt. Håller du in vänstra trigger-knappen (vi har testat Xbox 360-versionen) plockar du upp en rejäl skopa jord, vatten eller lava och med ett tryck på den högra släpper du ned bollen på en annan plats. Du drar alltså fram som ett slags supergrävskopa och målet är att på varje bana omvandla naturen så ditt folk når en grotta som tar dem till nästa nivå.

From Dust
Kan du få det här området att bli täckt av palmer och grönska? Inga probbs för en Gud av din kaliber!

Naturen är både din vän och fiende i From Dust, och uppgifterna består i allt från att göra en duglig "jordbro" över ett vattendrag, till att undvika total lava-massbränning av ditt folk. Miljöerna blir allt farligare ju längre du kommer och du måste till exempel hålla dig undan explosiva plantor och annan ogästvänlig terräng. Du får med tiden specialkrafter du kan aktivera för att till exempel göra vattnet till flyttbart Jell-O (roligt) under en kort tid, eller släcka alla bränder som uppstått på kartan.

Detta är en annons:

I takt med att du spelar nosar ditt folk även upp specialförmågor själva, i totemfigurer utspridda i miljöerna. Vissa av dessa är helt oumbärliga; en kraft som "repel water" måste du hitta innan en tsunami dränker allt och alla i ditt samhälle. En motsvarighet som skyddar mot eld finns också, och dina byar kan dela med sig av sin kunskaper, förutsatt att det finns en promenixvänlig väg mellan dem.

From Dust
Det är roligt att se hur naturkrafterna - vatten, jord och eld - samverkar i From Dust.

Helheten blir som en blandning av Lemmings, Populous och Minecraft, men samtidigt något helt unikt. Den första timmen känns From Dust som ett av de mest ambitiösa och särpräglade DLC-spel jag testat, och det är kul att bara leka med mina terrängomvandlande krafter. Jag slänger bördig jord och vatten på platser till och med kaktusar vägrat bo på tidigare, och ser lummiga skogsområden ploppa upp. Jag gör floder av sjöar och berg av dalar. Jag chockar en bybo genom att placera 20 kubikmeter brunjord rakt under honom.

Sedan börjar min Guds-tjänst irritera med en del irriterande arbetsvillkor. Den artificiella intelligensen haltar då och då. Kameran hoppar från normal vy till extremt inzoomat, utan något behagligt mellanläge. Och hela grundmekaniken med att flytta omkring land- och vattenmassor är långt ifrån så smidigt som jag hade önskat. En enkel syssla som att få dina trummande vänner över en flod kan bli riktigt krångligt och frustrerande. I stället för att jämt applicera marken till en bro blir resultatet ofta till en spikmatta av landmassor, med vattenpölar emellan. Resultatet: gnällande och ibland drunknande bybor och en frustrerad Gud.

Detta är en annons:
From Dust
Att sätta eld på sina bybor brukar inte bli populärt, men (tyvärr) är det sånt som händer. Jag ville ju bara flytta på några kubikmeter lava...

När banorna börjar bli svårare stöter jag dessutom på flera situationer där jag straffas hårt för att inte göra allt precis, precis rätt. Det kan handla om en sandbro som inte placeras ut eller en exploderande blomma som spränger några bybor åt fanders. Jag gillar utmaningar, men att behöva spela om halvtimmesbanor enbart på grund av minimala fadäser är inget för mig.

Med det sagt finns det även flera riktigt underhållande banor i From Dust, där du verkligen känner dig motiverad att hjälpa ditt folk till nya jaktmarker. Överlag är spelet också riktigt snyggt och bara att se lava fräsa, eller en vattenmassa hitta nya vägar i sin färd nedför ditt nyss framtrollade berg är riktigt ögongodis. Summa summarum, en trevlig liten titel för dig som vill vara Gud för en dag.

07 Gamereactor Sverige
7 / 10
+
Rolig idé, fin grafik, sköna natureffekter
-
Frustrerande spelkontroll, mycket trial-and-error
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

From DustScore

From Dust

RECENSION. Skrivet av Jonas Elfving

Ubisoft släpper en Gud-simulator för nedladdning och vi har testat hur roligt det är att undvika tsunamis, jordbävningar och bybor som gnäller över att de inte kommer över bäcken...

1
GR Live: Vi tar oss an Ubisofts From Dust

GR Live: Vi tar oss an Ubisofts From Dust

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Idag återvänder vi till Ubisofts klassiska From Dust i Gamereactor Live. Detta eftersom torsdagar är då vi pysslar med tillbakablickar. För er som inte minns denna...



Loading next content