Ms. Splosion Man

Ms. Splosion Man

Twisted Pixel släpper lös ännu en explosiv hjälte i jakten på frihet, Ms. Splosion Man slår ett slag för jämlikheten och spränger forskare hon också.

HVVVVRRRRUUUUURRRGGGGHHH! AAAAAAAAAAAAAAAAAAH! MEN FYFFFFFFFFFFFFF! ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅH. Här utbyts skrik, åh-ande och allehanda uppgivna suckar av ljudet av handkontroll som knakar under trycket av en normalutvecklad käkmuskel på en fullvuxen, väldigt arg människa. Jag har spelat Ms. Splosion Man, en uppföljare, eller spinoff om man hellre vill det till 2009 års explosiva plattformare Splosion Man. Twisted Pixel har gjort en Namco och bytt ut huvudrollsinnehavaren mot en kvinnlig motsvarighet, komplett med röd rosett på skallen.

Annars är det inte mycket som har förändrats då Ms. Splosion Man, likt sin föregångare går ut på att sprida kaos och förödelse på en stor forskar-bas. Upplägget är enkelt, du har fyra knappar att nyttja och med dessa kan du explodera, explodera, explodera eller explodera. I 99.99% av fallen behöver du inte göra något annat vilket ger ett föredömligt enkelt upplägg. Precis som i föregångaren kan du smälla av tre gånger innan du behöver markkontakt eller liknande för att kunna ladda upp explosions-förmågan igen. Grunden i hela Ms. Splosion Man är att du ska navigera runt stundtals sadistiskt utformade banor och nyttja omgivningen på bästa möjliga sätt.

Ms. Splosion Man
Banvariationen är bättre i Ms Splosion Man än i föregångaren, fler miljöer finns att tillgå än den trista forskarbasen

Något jag märker ganska snabbt i Ms. Splosion Man är det faktum att det är betydligt svårare än det första Splosion Man. För även om det första spelet kunde vara rätt svårt på sina ställen, blir uppföljaren ibland nästan oförskämt svårt. Jag har vid ett flertal tillfällen blivit så arg att jag helst av allt har önskat klyva ett närstående matsalsbord i naturträ. Med mig själv som tillhygge. Med ond, bråd, död i blicken har jag ibland önskat slänga ut hela Xbox 360n genom fönstret i ett svettigt raseri. Ms. Splosion Man blir dessutom svinsvårt ganska snabbt, vilket inte direkt förbättrade mitt humör.

Men det finns som tur är en lösning på detta, precis som i det förra spelet. När du har misslyckats ett antal gånger på samma ställe erbjuds du möjligheten att hoppa vidare till nästa checkpoint, dock inte utan bestraffning. Om du gör det aktiva valet att hoppa över en checkpoint stryks din tid och din poäng för banan och dessutom växer fröken Splosions ändalykt till ungefär dubbla storleken. För att göra saken än mer påtaglig börjar ett helt nytt musikspår spelas, en låt vid namn "Badonkadonk", en hyllning till gigantiska rövar där det bland annat förekommer liknelser med en dumper-bil. Ni vet de där stora prylarna som man fraktar sten och skräp med. Det är svårt att inte skratta okontrollerat vissa stunder och precis som förra gången har Twisted Pixel lyckats skapa riktigt bra musik.

Ms. Splosion Man
Syra, vatten, elektricitet, spikar och pressar, farorna är många i Ms Splosion Man och det gäller att hålla tungan rätt i munnen när man spelar.

För underhållning får man ganska gott om trots allt. Banorna är ofta riktigt bra designade och proppfulla med kluriga pyssel som kräver eftertanke, varvat med sektioner som kräver perfekt timing och fingertoppskänsla. Variation finns det gott om och man finner alltid något nytt när man spelar då Twisted Pixel hela tiden introducerar nya saker, eller gamla problem som måste lösas på nya sätt. Huvurollsinnehaverskan bidrar dessutom ofta till skratt då hon likt sin manliga föregångare har svårt att hålla tyst. Det är ett förfärligt snattrande på henne och allt från referenser till filmer till rader ur låttexter kommer ur munnen på denna lika spattiga hjältinna.

Ms. Splosion Man kommer förpackat med 50 banor för den ensamme spelaren och 50 banor för de som vill samarbeta. Det ger en hel del speltid och man behöver inte vara orolig för att få slut på saker att göra direkt. Denna gång har Twisted Pixel dessutom lagt banorna i form av en värld där du själv får välja vilken bana du ska spela, ungefär som i till exempel Super Mario World. Detta betyder att man inte alltid behöver ta banorna i den förutbestämda ordningen och man kan välja en annan bana om man inte vill "fuska" sig framåt men sitter fast på ett ställe.

Ms. Splosion Man
Det blir en del av denna varan, att hoppa vid rätt tillfälle, på rörliga plattformar. Forskarna har uselt trafikvett

Ms. Splosion Man ger mer innehåll, mer variation och mer utmaning än sin föregångare och det är riktigt kul att spränga fula forskare så det bara blir kotletter kvar, detta medan den galna hjältinnan nynnar på raden "My milkshake brings all the boys to the yard". Det är svårt att inte roas, men det är också svårt att inte bli förbannad så in i helsefyr när svårighetsgraden sätter käppar i hjulet för en. Ibland är det faktiskt så svårt att man bara vill spränga Ms. Splosion Man.

8 / 10
+
Härlig spelkontroll, bra variation, mycket humor