Minecraft: Story Mode - A Telltale Games Series

Cissi har spelat den första delen ur Telltale Games och Mojangs egna hopkok...

Ett blockslukande svävande monster har släppts lös i världen och folket har ingen chans. Städer förintas byggsten för byggsten och människor strålas rätt in i withern, den varelse som hungrigt slukar allt i sin väg. Världen är i behov av fyra mytomspunna hjältar som redan räddat världen en gång, men alla utom en är försvunna. Fem oerfarna ungdomar kastas då in i ett farofyllt uppdrag att spåra upp dessa hjältar, som förhoppningsvis kan hjälpa till i kampen. Detta är handlingen i Minecraft Story Mode.

Berättelsen är enkel och känns ganska klassisk. En hjältesaga där ett gäng underdogs slungas in i ett äventyr, där ett nästintill oövervinnerligt monster skall dräpas. Allt som händer där emellan känns dock relativt unikt än så länge. Historien är mysigt underhållande och tar hela tiden nya vändningar.

Tempot är snabbt och man hinner vara med om mycket på kort tid, vilket är roligt och extra behövligt i detta spel, där berättelsen egentligen är allt. Det indikerar förhoppningsvis på att samma tempo och breda innehåll kommer att fortsätta i följande episoder. Berättelsen och atmosfären i spelet är härligt charmig i sin enkelhet och en lätt känsla vilar över spelvärlden.

Spelets första episod tar dig bland annat ner i Minecrafts undre helvetesliknande värld, the Nether.

Grafiken i spelet är precis vad jag hade förväntat mig, liknande den i Minecraft fast med en lite mjukare finish. Du vet vad du får och det är garanterat en smaksak huruvida man uppskattar det eller ej. Jag tycker att det är en skön kontrast till den supergrafik som många utvecklare strävar efter idag. Båda delarna behövs.

Det finns dock viss problematik med den. Stundvis är skarvarna i vissa block inte täta, utan släpper igenom en smal strimma av vitt som inte ska vara där. Det finns även glitchar i vissa videosekvenser som gör att delar av bakgrunden plötsligt blir vit en sekund för att sedan komma tillbaka. Ett spel med en mer avancerad grafik hade kanske kommit undan lite lindrigare med detta, men Minecraft Story Mode gör inte riktigt det eftersom grafiken redan är så simpel. Likt ett våldsamt Tom och Jerry-avsnitt blir du även mirakulöst helad så fort en sekvens går över i en annan. En pil borrade sig nämligen djupt in i min arm vid ett tillfälle och satt plötsligt inte längre kvar när kameran bytte vinkel.

Grafiken är simpelt charmig men har vissa brister.

Telltale Games som har skapat så mycket mysigt innan verkar här ha tagit en rad dåliga beslut som resulterar i att spelet inte riktigt blir vad det hade kunnat vara. För det första dyker sparrutorna upp väldigt olägligt många gånger. Ofta bryts en videosekvens mitt i av en tyst svart ruta, med en liten sparkista i ena hörnet, för att sedan fortsätta som om inget skett. Även musiken avbryts för att sedan fortsätta precis där den slutat. Väldigt ologiska avbrott som hade kunnat placeras vid mycket bättre tillfällen.

Det absolut största problemet med spelet är dock att det är för lätt och innehåller alldeles för lite interaktionsmöjligheter. Spelet består främst av videosekvenser. De gånger du faktiskt får styra din karaktär handlar det oftast om att trycka på en knapp i rätt tid eller flytta dig åt sidan för att ducka för någon pixelfiendes armrörelser. Det går i princip inte att misslyckas.

Du får helt enkelt aldrig uppleva glädjen i att strida själv, utan får nöja dig med att tajma något knapptryck då och då. Det händer dock att du får gå omkring och fritt utforska vissa små områden av världen, men det går bara att interagera med vissa föremål/karaktärer som då startar nya videosekvenser.

De flesta uppgifter spelet ger dig går ut på att antingen trycka på en knapp flera gånger eller klicka på en knapp vid rätt tillfälle. Inte särskilt utmanande alltså.

Spelet går egentligen ut på att du ska ta dig igenom berättelsen genom att välja vad din karaktär ska säga i vissa situationer. Och visst, det är lite charmigt men jag märker snart att majoriteten av besluten du tar inte har någon verklig inverkan över huvud taget. Oftast leder alla alternativ ändå in på samma dialoger och samma berättelseutveckling, med undantag för några få beslut. På sin höjd blir effekten lite variation i dialogerna som förs mellan karaktärerna.

Det spelar heller ingen roll vilka vägar du tar på ditt äventyr eftersom alla vägar ändå leder till samma slutstation. De föremål som jag behöver hitta för berättelsens framåtgång kommer jag att hitta oavsett vad jag gör. Jag följer i princip bara med.

Spelet innehåller så många och långa videosekvenser att jag ibland glömmer bort att det är ett spel och inte en film.

Trots allt detta gillar jag konceptet i grunden. Beslutstagande och dialogvariation är vanligtvis mycket roligt och hade det funnits någon verklig vits med fler av de olika besluten hade det varit ett klart intressantare spel. Det är ett underhållande sätt att visa en annan version av Minecraft-världen, som annars kan bli rätt ensam i enspelarläget. Konversationerna består inte längre enbart av bybornas utdragna och täppta "hööh". Det finns mer liv. Story Modes första avsnitt visar även upp många delar och varelser ur Minecraft och gör mig lite sugen på att se vad följande episoder har att erbjuda. Musiken är även väldigt mysig och stämningsfull. Särskilt de avskalade mjuka gitarrslingor som ibland smeker öronen och drar tankarna till The Last of Us signaturslinga.

Om de lyckas slakta withern eller ej återstår att se, men jag har mina aningar.

Det tog mig ungefär två timmar att spela ut första episoden och i det här fallet kändes det alldeles lagom långt för att hålla kvar intresset. Jag känner dock att det här skulle passa mycket bättre som film eller en kort TV-serie. Eftersom det är så pass snålt på interaktionsmöjligheter känns det ändå redan som att man kollar på en film. Istället blir jag lite överrumplad när jag plötsligt måste styra själv, vilket resulterade i några icke parerade slag i mitt fyrkantiga huvud. Det är alltså inte direkt någon spelupplevelse, men det är charmigt och mysigt att kolla på.

5 / 10
+
Charmig story, innehållsrikt, karaktäristiska Minecraft-element, lagom långt, passande grafik, härlig musik