Everquest: Scars of Velious

Everquest: Scars of Velious

Tuffa monster, karg miljö och strängare utmaningar. Välkommen till Everquests svar på Lappland.

Scars of Velious är den andra expansionen till det populära online-rollspelet spelet Everquest. Jämfört med den första expansionen, Ruins of Kunark, kan Scars of Velious inte fås i samma paket som Everquest. Någon kanske tycker det är en dålig idé, men det är det faktiskt inte. Olikt Ruins of Kunark har Scars of Velious inte några spelbara raser och inte heller något nytt område att spela i. Scars of Velious vänder sig nämligen till de stora pojkarna (och flickorna) i Everquest, som känner spelet utan och innan och har spelat det länge nog till att ha en karaktär med en erfarenhetsnivå på över 35:e leveln.

Velious är en förlorad kontinent i det nordliga Norrath, täckt med is och präglat av några av de mest onda och groteska monster man kan hitta i Everquest. Hela det nya området motsvarar runt 20% av det redan existerande Norrath och har 19 nya zoner med hålor, grottor och en hel del annan sceneri. Scenariet är befolkat av en massa nya Non Player Characters (NPC) som Frost Giants, Ice Dragons, Snow Orcs och en massa andra figurer, både några helt nya och andra "Velious-utgåvor" av kända fiender.

Scars of Velious är egentligen bara mer Everquest. Ett större område, nya uppdrag, nya fiender och massor av nya föremål, allt riktat mot de erfarna spelarna, men fortfarande bara mer Everquest. Everquest har varit (och är fortfarande till viss grad) plågat av köbildningar vid de monster som ger mest erfarenhet, bäst utrustning och flest pengar, oavsett vilken level man varit. Över hela Norrath har det närmast varit jakt på dessa monster. Scars of Velious har tack och lov tunnat ut lite i de högre levels genom att ge nya jaktområden, större utmaningar och bättre belöningar till spelare över level 35. Det finns fortfarande klumpar av människor i närheten av monstrenas spawnplatser, men det har hjälpt en del. Hurra!

Men även om du har en karaktär med hög level ska du inte räkna med att ge dig ut på Solo Trasher Tour 2001, så snart du fått expansionen installerad på hårddisken. För som sagt är motståndarna i Scars of Velious lite vassare än vad normalt är för EQ, vilket betyder att utmaningarna samtidigt pumpats upp i storlek, så du är tvungen att hitta andra likasinnade att hålla i handen för att klara strapatserna. Blod och socialt umgänge, vem sa att man inte kunde lära sig nåt av dataspel?

Scars of Velious är fullt av ny och snygg grafik. Verant lovar faktiskt upp till tre gånger fler polygoner och betydligt större texturer än originalet. Det gör självklart spelet lite mer krävande, precis som var fallet i Ruins of Kunark. Så utöver att ha ett rent svin till karaktär för att klara de nya utmaningarna ska du också ha en rejäl dator. Nej, så farligt är det inte, men 400 MHz, med 128 MB RAM och ett bra grafikkort är att föredra.

En annan förändring som klart talar till spelets fördel är att Verant fixat till i skärminterfacet så det hela ser bättre ut än tidigare. Samtidigt har de fixat inventoryskärmen, så skärmen inte ska ändra upplösning om man kör i högre upplösning och genomskinligt GUI (Graphic User Interface) än inventoryn är i.

Har du en Everquest karaktär på minst 35:e level och tiden, lusten och viljan att fortsätta spela Everquest så är Scars of Velious ett bra köp. Scars of Velious ger många timmars underhållning för dina surt sparade pengar, för från level 35 till lyftet på 60 levels finns många timmars spel. Det ger Everquest en ny pust av liv med det nya stora spelområdet och de många nya items. Det bästa av allt, det är fortfarande Everquest.

Everquest: Scars of VeliousEverquest: Scars of VeliousEverquest: Scars of VeliousEverquest: Scars of Velious
8 / 10
+