Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português

recension

Fallout 4

Vi gav Cecilia en enkelbiljett till Bethesdas Wasteland, men hon verkar inte klaga för det. Läs hennes lyriska recension av Fallout 4 så förstår du varför...

Rysningarna kilar likt en bunt små loppor över bröstryggen, nacken och ut över armarna när den familjära intromusiken dundrar in i sin pampighet. Den sveper in mig i samma känsla som så många gånger förr hållit mig sällskap genom sönderbombat ödeland.

Fallout är för mig frihet, enorma ytor, en oslagbar värld och magnifika detaljer. Jag vill ha känslan av att jag är del av något större. Inte att hela världen snurrar kring mig. Hamnar jag där vet jag att jag har kommit rätt, och just den känslan är mer påtaglig nu än någonsin tidigare. Jag känner igen mig direkt när jag startar upp spelet, men det är mycket i Fallout 4 som är både förbättrat, nytt och framförallt spännande.

Det börjar redan i karaktärsskapandet där valmöjligheten är större än någonsin. Det finns fler hårtyper, hudtoner, skäggformer, ögonfärger, rynkor, blemmor, pigmentskador, brännskador och ärr än vad någon någonsin kommer att behöva. Det är fullt möjligt att göra din karaktär mer personlig än i 99% av alla andra rollspel, vilket jag älskar. Skulle du tröttna på ditt utseende efter ett tag går det att få tag på frisörer runt om i spelvärlden, vilka kan klippa till speciella frisyrer som inte finns med från start. Det går utöver det att få tag på plastikkirurger för den som känner för en helrenovering.

Fallout 4
Det finns åtskilliga spännande historier att ta del av runt om i Fallout 4, förutsatt att du har tid att lyssna.

Även perk-systemet har fått sig ett intressant lyft, det som låter dig välja speciella egenskaper i samband med att du levlar. Du får nu se alla tillgängliga perks från start i ett stort, läckert utformat schema med mysiga enskilda animationer för varje uppgraderad egenskap. Du får veta exakt vad som behövs för att låsa upp de olika perksen och kan därför planera ditt spelande på ett bättre sätt. Vissa av dem är även extra nödvändiga att införskaffa eftersom de låser upp möjligheter i spelet, som att ha varufördelande karavaner som traskar mellan dina bosättningar. Japp, du kan ha flera och det är underbart underhållande att pilla med.

Dessa bosättningar blir ditt ansvar, på gott och ont. Du kommer att kunna bygga hus och förse dessa med nödvändigheter som el, vatten, mat och försvar. Men du kommer även att kunna locka dit varuhandlare genom att bygga olika affärer. För att dina bosättningar ska bli mer än bara byggnationer behövs det dock inneboende. Dessa värvar du genom att hjälpa folk ute i världen för att sedan erbjuda dem jobb och tak över huvudet. Bosättningarna kan dock när som helst attackeras av fiender och behöver då din assistans fort.

Resurser till ditt bygge hittar du runt omkring i världen, i allt från kaffemuggar till skiftnycklar och teddybjörnar. Alla föremål har numera ett syfte eftersom de kan användas till byggandet, men också i tillverkningen av ammunition, medicin samt vapen- och utrustningsmodifikationer. Jag märker att jag nu är betydligt mer uppmärksam på min omgivning och lägger en extra tanke vid varje föremål. Allt som du tidigare gått förbi blir nu något åtråvärt och resulterar i att världen blir något mer än bara full av bråte. Det är inte en dans på rosor att bygga dock, det kan vara ganska kinkigt att placera ut de olika föremålen.

Fallout 4
Tidningar går fortfarande att hitta runt omkring i världen. Nu räcker det dock att du plockar upp dem så får du uppgraderingen direkt.

Charmen med Fallout 4 och dess föregångare är att du är ganska dålig i början. Usel, rent utsagt. Du dör ofta för minsta lilla och vapenhanteringen är inte direkt på elitnivå. Ju längre du spelar, desto bättre blir du. Det system som låter dig sakta ner tiden och välja vilken fiendekroppsdel du vill beskjuta ("Vats") är en absolut nödvändighet för att kunna lyckas. Det går fint att köra utan, men det underlättar många gånger och är dessutom roligt att använda. Vid varje kroppsdel finns ett procentnummer som indikerar hur stor chans du har att träffa just denna. Det nya med detta är att denna siffra ständigt förändras, eftersom fienden rör på sig. Skjutmekaniken känns även skönt följsam och verklighetstrogen. Ta bara en sådan detalj som att du inte har nog ork att använda dig av "Vats" efter en rejäl löprunda.

Du kan nu också själv bestämma när du ska avlossa kritiska skott. En mätare kommer att fyllas på för varje lyckad träff och först när denna är full kommer du att kunna avfyra det. Det är inte längre utelämnat åt slumpen, vilket gör att känslan när du får in det avgörande kritiska skottet och lemmarna i slow motion flyger åt alla håll i ett stort blodsplasch - är extremt tillfredsställande.

"Fat Man", "Missile Launcher" och "Shish Kebab" är några av de vapen som tidigare funnits med i Fallout-serien och som även har följt med till Fallout 4, tillsammans med en rad nya spännande mördarmaskiner. Det är ett kärt återseende att få plocka upp ett efter ett av dem, men nu ha möjlighet att modifiera dem och drastiskt höja kvaliteten. Att modifiera de olika vapnen är enkelt, väldigt underhållande och gör det mer personligt, vilket alltid är positivt.

Fallout 4
Det märks att viss inspiration har hämtats ur Bethesdas Skyrim, inte minst i den pampiga musiken som ibland blir en maffig blandning influerad av båda spelen.

Otroligt uppskattat är det också att vapen och kläder inte längre går sönder. Du behöver inte bära med dig fem extra puffror för att kunna reparera ditt vapen när det pajar, vilket det gjorde ofta och snabbt i Fallout 3. Det blir inte längre lika fullt i ryggsäcken. Helt perfekt. Massor av sparad plats för annat kul.

Att jag i början inte kan rusa in i strider hur som helst är en bidragande faktor till att eldstriderna är så pass bra. Eftersom jag är så skör tidigt i äventyret behöver jag smyga en hel del om jag inte vill ha ett gäng galna Ghouls eller Super Mutants efter mig. Många gånger tvingas jag välja prickskyttegeväret istället för basebollträt. Alla strider består hela tiden av avväganden, vilket är grymt spännande och underhållande. Det finns en väldigt fin balans här.

Fallout 4
Du kommer åter igen att möta välkända grupper som Brotherhood of Steel, men det finns även mindre välkända sällskap som kommer att ge sig till känna.

Fienden är väldigt intressant på flera sätt. För det första så är det ett helt nytt liv i dem. Ghouls slänger sig bokstavligt talat över dig, tumlar runt när de missar och kastar sig upp igen. Mole Rats färdas nu under jord och kan dyka upp precis bakom dig. Deathclaws kan komma upp ur avloppssystem men färdas också ovan jord, gärna vid tungt radioaktiva platser. Super Mutants har egna självmordsbombare som inte stannar förrän de jagat ifatt dig eller får ett dödligt skott i tjockskallen. Det är en helt annan typ av fiende än vi sett i tidigare delar. De är mer intressanta, mer levande och mycket roligare att ha ihjäl.

Det fanns ett tillfälle när jag klättrade upp på en höjd, kröp ihop och tog fram prickskyttegeväret för att ta kol på en större grupp Raiders. Det skapade tumult när de inte kunde hitta mig men det hindrade dem inte från att kasta brandbomber ut i skogen i alla riktningar, i hopp om att någon av dem skulle träffa mig. Från ingenstans dök det upp en Deathclaw som på en gång gav sig efter den eldkastande fienden. Jag backade sakta längre upp på höjden och märkte att det vandrade fram folk med pannlampor i mörkret.

Det visade sig vara en trio av Brotherhood of Steel-soldater som var ute efter denna Deathclaw, men råkade istället möta de sista stackars Raiders som snabbt blev lasermat och lämnade fritt fram för mig att sköta mitt ärende. Det händer konstant saker i detta spel utom min kontroll och det är fenomenalt mysigt. Ibland är det bara att luta sig tillbaka och njuta av showen.

De olika fienderna har annars som vanligt även olika rang, vilket avgör hur svåra de är att dräpa. Men som ett plus i kanten kan de nu uppgraderas mitt i striderna och till exempel bli legendariska, vilket gör dem till en betydligt dödligare kraft.

Fallout 4
Din Pip-Boy kan numera användas för att spela flera minispel från Vault Tec Game Studios 2076, som du kan hitta i spelvärlden om du håller ögonen öppna.

Trots atombombningar och 200 år av förfall är Boston med omnejd häpnadsväckande vackert. Miljöerna varierar kraftigt och det finns massor att upptäcka. I varje till synes dött område finns det spår av liv. Små tragiskt rangliga skjul, sedan länge förstörda byggnader som övertagits av nya inneboende, övergivna robotar som fortsätter med sina dagliga vanor trots att alla människor sedan länge ruttnat bort. Det är en otrolig spelvärld att vandra omkring i, känslan av att den är din att fritt utforska är fantastisk.

Fallout 4
Fallout 4
Fallout 4