Fallout 4

Fallout 4

Vi gav Cecilia en enkelbiljett till Bethesdas Wasteland, men hon verkar inte klaga för det. Läs hennes lyriska recension av Fallout 4 så förstår du varför...

Rysningarna kilar likt en bunt små loppor över bröstryggen, nacken och ut över armarna när den familjära intromusiken dundrar in i sin pampighet. Den sveper in mig i samma känsla som så många gånger förr hållit mig sällskap genom sönderbombat ödeland.

Fallout är för mig frihet, enorma ytor, en oslagbar värld och magnifika detaljer. Jag vill ha känslan av att jag är del av något större. Inte att hela världen snurrar kring mig. Hamnar jag där vet jag att jag har kommit rätt, och just den känslan är mer påtaglig nu än någonsin tidigare. Jag känner igen mig direkt när jag startar upp spelet, men det är mycket i Fallout 4 som är både förbättrat, nytt och framförallt spännande.

Det börjar redan i karaktärsskapandet där valmöjligheten är större än någonsin. Det finns fler hårtyper, hudtoner, skäggformer, ögonfärger, rynkor, blemmor, pigmentskador, brännskador och ärr än vad någon någonsin kommer att behöva. Det är fullt möjligt att göra din karaktär mer personlig än i 99% av alla andra rollspel, vilket jag älskar. Skulle du tröttna på ditt utseende efter ett tag går det att få tag på frisörer runt om i spelvärlden, vilka kan klippa till speciella frisyrer som inte finns med från start. Det går utöver det att få tag på plastikkirurger för den som känner för en helrenovering.

Fallout 4
Det finns åtskilliga spännande historier att ta del av runt om i Fallout 4, förutsatt att du har tid att lyssna.

Även perk-systemet har fått sig ett intressant lyft, det som låter dig välja speciella egenskaper i samband med att du levlar. Du får nu se alla tillgängliga perks från start i ett stort, läckert utformat schema med mysiga enskilda animationer för varje uppgraderad egenskap. Du får veta exakt vad som behövs för att låsa upp de olika perksen och kan därför planera ditt spelande på ett bättre sätt. Vissa av dem är även extra nödvändiga att införskaffa eftersom de låser upp möjligheter i spelet, som att ha varufördelande karavaner som traskar mellan dina bosättningar. Japp, du kan ha flera och det är underbart underhållande att pilla med.

Dessa bosättningar blir ditt ansvar, på gott och ont. Du kommer att kunna bygga hus och förse dessa med nödvändigheter som el, vatten, mat och försvar. Men du kommer även att kunna locka dit varuhandlare genom att bygga olika affärer. För att dina bosättningar ska bli mer än bara byggnationer behövs det dock inneboende. Dessa värvar du genom att hjälpa folk ute i världen för att sedan erbjuda dem jobb och tak över huvudet. Bosättningarna kan dock när som helst attackeras av fiender och behöver då din assistans fort.

Resurser till ditt bygge hittar du runt omkring i världen, i allt från kaffemuggar till skiftnycklar och teddybjörnar. Alla föremål har numera ett syfte eftersom de kan användas till byggandet, men också i tillverkningen av ammunition, medicin samt vapen- och utrustningsmodifikationer. Jag märker att jag nu är betydligt mer uppmärksam på min omgivning och lägger en extra tanke vid varje föremål. Allt som du tidigare gått förbi blir nu något åtråvärt och resulterar i att världen blir något mer än bara full av bråte. Det är inte en dans på rosor att bygga dock, det kan vara ganska kinkigt att placera ut de olika föremålen.

Fallout 4
Tidningar går fortfarande att hitta runt omkring i världen. Nu räcker det dock att du plockar upp dem så får du uppgraderingen direkt.

Charmen med Fallout 4 och dess föregångare är att du är ganska dålig i början. Usel, rent utsagt. Du dör ofta för minsta lilla och vapenhanteringen är inte direkt på elitnivå. Ju längre du spelar, desto bättre blir du. Det system som låter dig sakta ner tiden och välja vilken fiendekroppsdel du vill beskjuta ("Vats") är en absolut nödvändighet för att kunna lyckas. Det går fint att köra utan, men det underlättar många gånger och är dessutom roligt att använda. Vid varje kroppsdel finns ett procentnummer som indikerar hur stor chans du har att träffa just denna. Det nya med detta är att denna siffra ständigt förändras, eftersom fienden rör på sig. Skjutmekaniken känns även skönt följsam och verklighetstrogen. Ta bara en sådan detalj som att du inte har nog ork att använda dig av "Vats" efter en rejäl löprunda.

Du kan nu också själv bestämma när du ska avlossa kritiska skott. En mätare kommer att fyllas på för varje lyckad träff och först när denna är full kommer du att kunna avfyra det. Det är inte längre utelämnat åt slumpen, vilket gör att känslan när du får in det avgörande kritiska skottet och lemmarna i slow motion flyger åt alla håll i ett stort blodsplasch - är extremt tillfredsställande.

"Fat Man", "Missile Launcher" och "Shish Kebab" är några av de vapen som tidigare funnits med i Fallout-serien och som även har följt med till Fallout 4, tillsammans med en rad nya spännande mördarmaskiner. Det är ett kärt återseende att få plocka upp ett efter ett av dem, men nu ha möjlighet att modifiera dem och drastiskt höja kvaliteten. Att modifiera de olika vapnen är enkelt, väldigt underhållande och gör det mer personligt, vilket alltid är positivt.

Fallout 4
Det märks att viss inspiration har hämtats ur Bethesdas Skyrim, inte minst i den pampiga musiken som ibland blir en maffig blandning influerad av båda spelen.

Otroligt uppskattat är det också att vapen och kläder inte längre går sönder. Du behöver inte bära med dig fem extra puffror för att kunna reparera ditt vapen när det pajar, vilket det gjorde ofta och snabbt i Fallout 3. Det blir inte längre lika fullt i ryggsäcken. Helt perfekt. Massor av sparad plats för annat kul.

Att jag i början inte kan rusa in i strider hur som helst är en bidragande faktor till att eldstriderna är så pass bra. Eftersom jag är så skör tidigt i äventyret behöver jag smyga en hel del om jag inte vill ha ett gäng galna Ghouls eller Super Mutants efter mig. Många gånger tvingas jag välja prickskyttegeväret istället för basebollträt. Alla strider består hela tiden av avväganden, vilket är grymt spännande och underhållande. Det finns en väldigt fin balans här.

Fallout 4
Du kommer åter igen att möta välkända grupper som Brotherhood of Steel, men det finns även mindre välkända sällskap som kommer att ge sig till känna.

Fienden är väldigt intressant på flera sätt. För det första så är det ett helt nytt liv i dem. Ghouls slänger sig bokstavligt talat över dig, tumlar runt när de missar och kastar sig upp igen. Mole Rats färdas nu under jord och kan dyka upp precis bakom dig. Deathclaws kan komma upp ur avloppssystem men färdas också ovan jord, gärna vid tungt radioaktiva platser. Super Mutants har egna självmordsbombare som inte stannar förrän de jagat ifatt dig eller får ett dödligt skott i tjockskallen. Det är en helt annan typ av fiende än vi sett i tidigare delar. De är mer intressanta, mer levande och mycket roligare att ha ihjäl.

Det fanns ett tillfälle när jag klättrade upp på en höjd, kröp ihop och tog fram prickskyttegeväret för att ta kol på en större grupp Raiders. Det skapade tumult när de inte kunde hitta mig men det hindrade dem inte från att kasta brandbomber ut i skogen i alla riktningar, i hopp om att någon av dem skulle träffa mig. Från ingenstans dök det upp en Deathclaw som på en gång gav sig efter den eldkastande fienden. Jag backade sakta längre upp på höjden och märkte att det vandrade fram folk med pannlampor i mörkret.

Det visade sig vara en trio av Brotherhood of Steel-soldater som var ute efter denna Deathclaw, men råkade istället möta de sista stackars Raiders som snabbt blev lasermat och lämnade fritt fram för mig att sköta mitt ärende. Det händer konstant saker i detta spel utom min kontroll och det är fenomenalt mysigt. Ibland är det bara att luta sig tillbaka och njuta av showen.

De olika fienderna har annars som vanligt även olika rang, vilket avgör hur svåra de är att dräpa. Men som ett plus i kanten kan de nu uppgraderas mitt i striderna och till exempel bli legendariska, vilket gör dem till en betydligt dödligare kraft.

Fallout 4
Din Pip-Boy kan numera användas för att spela flera minispel från Vault Tec Game Studios 2076, som du kan hitta i spelvärlden om du håller ögonen öppna.

Trots atombombningar och 200 år av förfall är Boston med omnejd häpnadsväckande vackert. Miljöerna varierar kraftigt och det finns massor att upptäcka. I varje till synes dött område finns det spår av liv. Små tragiskt rangliga skjul, sedan länge förstörda byggnader som övertagits av nya inneboende, övergivna robotar som fortsätter med sina dagliga vanor trots att alla människor sedan länge ruttnat bort. Det är en otrolig spelvärld att vandra omkring i, känslan av att den är din att fritt utforska är fantastisk.

Vissa områden är direkt obehagliga. Några platser drar jag mig från att gå in i och andra skiter jag i rakt av eftersom jag anar vad som komma skall. "Det där tar jag sen", tänker jag fegt många gånger, kollar min Pip-Boy och gör något annat mysigt istället. Långtråkighet och brist på saker att göra är inte direkt något problem i detta spel.

Spelupplevelsen blir så härlig just för att valmöjligheten finns men även för att du inte alltid kan genomföra allt du vill direkt. Ibland behöver du införskaffa vissa föremål eller nå en viss level för att kunna låsa upp en behövd perk. Du kanske är för skör för att klara av ett uppdrag, behöver mer caps eller ett bättre vapen. Det finns hela tiden en balans närvarande.

Fallout 4
Spelvärlden är i allra högsta grad levande, så bli inte förvånad om det ligger en hög med lik utanför den dörr du för tio minuter sedan gick in igenom.

Något som även bidrar till den fantastiska spelupplevelsen är vädret, som snabbt kan skifta från strålande sol till ogenomtränglig dimma. Plötsligt kan det bli svårt att se mer än 20 meter framåt för att i nästa stund spricka upp igen och visa vidsträckta landskap. Det finns mycket variation och det är väldigt väldigt bra gjort. Det skapar en grym stämning. Mitt personliga favoritväder är de radioaktiva stormar som ibland sveper in och ger dig en härlig dos av strålning med varje blixt som slår ner.

En av de negativa aspekterna som Fallout 3 och Fallout: New Vegas drogs med var den bruna och dystra tonen, som aldrig riktigt förändrades. Bethesda har bevisligen tagit lärdom av detta och bjuder på en färgsprakande spelvärld. Med byggnader som går i alla möjliga pastellfärger är det svårt att, åtminstone mellan varven, inte bli uppiggad och glad trots den osedvanligt eländiga världen. Exakt det som tidigare fattats och som nu är åtgärdat. Färgvalet tillsammans med ljuset gifter sig otroligt väl och förvandlar den döda omgivningen till något strålande vackert.

Fallout 4
Aldrig tidigare har jag stött på en digital hund som är så verklighetstrogen i sitt beteende som Dogmeat är.

Fallout 4 är fantastiskt och detsamma gäller grafiken överlag. Den är riktigt snygg, så pass att jag blev förvånad eftersom jag var beredd på något mer sparsamt. Om man granskar den närmare finns det dock vissa brister. På nära håll ser vissa sten- och trästrukturer aningen utmattade och lågupplösta ut, detsamma gäller vissa högar av bråte. Detta förekommer absolut inte överallt och är ingenting som stör egentligen, men det finns där om du kollar noga.

Bethesda har heller inte satt munrörelser och ansiktsanimationer helt perfekt. Det blir lite stelt och krystat, men är fortfarande mycket bättre än det som föregångarna bjöd på. Med alla tusentals repliker och konversationer är detta helt förståeligt, men mycket vill såklart ha mer.

Utöver det finns det lite småbuggar som resulterar i att kamerans fokus drar iväg i vissa videosekvenser och att några Bostoninvånare stundvis talar med stängd mun, men återigen är det ingenting stort nog att haka upp sig på och oändligt mycket bättre än tidigare delar. Med en sådan enorm och öppen värld får man trots allt räkna med att fullständig perfektion kan vara svår att uppnå.

Fallout 4
Det dyker ibland upp små buggar, men för ett rollspel av den här omfattningen är det uppseendeväckande felfritt. Dessutom kommer det patchas.

Det finns en uppsjö av uppdrag, stora som små, och du kan välja vilket du vill i den ordning du känner för. De större uppdragen får ofta en egen plats i menyn medan de mindre hamnar under "miscellaneous". Dessa mindre uppdrag fungerar utmärkt som avkoppling i kontrast till de andra uppdragen som ofta kräver mer tid och energi.

Utbudet av uppdrag är så stort att du oftast snubblar över en rad nya äventyrsmöjligheter medan du redan är på väg någonstans. Jag blir ofta avbruten och det är underbart. Det skapar en mer verklighetstrogen känsla, vägen mot målet är sällan spikrak. Möjligheten finns alltid att tacka nej och komma tillbaka senare om man inte vill avbryta sitt aktuella uppdrag.

Något som imponerar stort på mig är det röstskådespel som Fallout 4 innehåller. Hittills har jag inte hittat en enda konversation som inte låter genuin, och det gäller inte bara huvudkaraktären, utan alla individer i hela spelvärlden. Det pratas generellt något enormt var man än går. Där det finns människor kommer det att babblas. Det är härligt levande och du behöver bara närma dig en person för att starta en konversation och kan även lämna den när helst du vill genom att bara gå därifrån.

Fallout 4
Designen är oväntat vacker, inte minst i alla föremål och detaljer som spelet innehåller.

Under dina eskapader kommer du även att kunna ha med dig en vän, liksom i Bethesdas tidigare Fallout-spel. Precis som innan kommer du dock endast att kunna ha med dig en kompanjon i taget att hjälpa dig i strider och avlasta dig när ryggsäcken blir för tung. Men det finns skillnader. Din vän kommer inte längre bara att springa efter dig, utan gör sin egen grej under tiden. Utforskar på egen hand och pratar med invånare. Om du väljer att ta med dig Dogmeat (din trogne byracka) kommer du även att kunna be denne att söka upp fiender eller värdesaker. Något väldigt positivt är också att vem du än väljer att ta med dig så kan denne inte dö. Men de kan välja att döda dig om du gör något som går helt emot deras moraluppfattning.

Det finns en sådan otrolig omsorg i detaljerna i Fallout 4. Detta märks inte minst i alla de meddelanden som kan kommas över i form av de datorfiler, holotapes, lappar och skyltar som finns utspridda i spelvärlden. Detta är ett spel där det är viktigt att hela tiden hålla ögonen öppna. På de mest oväntade ställen kan du hitta häftiga vapen, uppgraderade tidningar, bobbleheads eller meddelanden som kan leda dig in på oväntade äventyr.

Detta påminner generellt väldigt mycket om sina föregångare och det finns många hintar till dessa som utspelar sig under ungefär samma tid, vilket på ett ytterst skickligt vis binder ihop allt. Men det är ofantligt mycket bättre på alla punkter än framförallt Fallout 3 och enligt ett sant rollspelsmästerverk. Visst, det är finns små skönhetsfläckar som vissa buggar och smärre grafikbrister, men det är en sådan obetydligt liten del och spelar i ärlighetens namn inte någon som helst roll när man ser äventyret i sin helhet.

Det är gigantiskt, fantastiskt vackert, har enorma valmöjligheter och är otroligt genomarbetat. Det kommer att bjuda dig på en kittlande spelupplevelse och fortsätter med det så länge du tillåter. Här finns det oändligt många speltimmar att hämta. Allt hänger ihop in i minsta detalj och jag blir rent rörd över hur ofattbart bra Bethesdas hett efterlängtade fyra är. Det framkallar hos mig direkt sinnessjukt mycket äkta känslor och jag har såhär långt älskat varje sekund av min tid i Fallout 4. Jag är övertygad om att du kommer att känna samma sak.

10 Gamereactor Sverige
10 / 10
+
Fantastisk spelupplevelse, underbara miljöer, suverän skjutmekanik, levande spelvärld, bra röstskådespeleri, underhållande byggläge, otroliga detaljer, schysst fightingdynamik, härligt färgglatt, oerhört vackert, mycket välpolerat
-
Vissa buggar

• AvocadoOlive