Hole In The Wall

Hole In The Wall

Japansk TV-show med trasiga väggar kommer till Kinect och Xbox Live Arcade. Elfving har poserat och aktat sig för att bli bortknuffad

Det finns ett säljargument som alltid får mina varningsklockar att klämta. "Lättsamt litet partyspel". Jag köper det sällan. Bara för att jag och mina vänner befinner mig i just en partysituation betyder det inte att våra krav eller vår intelligens plötsligt sänks, oavsett hur mycket Red Bull vi har innanför västen. Då kör jag mycket hellre igång Rock Band 3 eller Buzz: Quiz World som har samma lättillgänglighet (om inte mer, då Kinect kräver både ommöblering och exakt positionering) men bättre produktion och större variation.

Hål i Väggen, den japanska TV-showen som fick flera internationella varianter (däribland en svensk) var en produktion där det egentligen räckte att titta på programmets trailer för att få ut maximal underhållning av det. En frigolitvägg rör sig mot ett par kändisar i fåniga silverdräkter och hjälmar. Väggen har ett hål. En lämplig pose ska antas för att inte falla ned i en vattengrav. I min värld är detta ett Youtube-klipp, inte en hel TV-show. Samma sak gäller för nedladdningsbara Kinect-spelet Hole in the Wall. Jag är inte mycket mer road efter att ha spelat genom spelet, som efter att jag hade sett de första trailerfilmerna.

Hole In The Wall
Hole in the Wall blir lite roligare på två personer. Lite.

På pappret är en spelversion dock ingen dum idé. Med Kinect-kamera och ett panikartat poserande borde det fungera som hand i handske, och Hole in the Wall borde vara ett ...lättsamt litet partyspel. Du ser din kontur på skärmen, poserar enligt hålet i väggen, och måste stå still länge nog för att en mätare ska fyllas upp. Tre missar och du blir blöt. Spellägena skiljer sig inte mycket från varandra; du spelar några få rundor eller tills du får Game Over. Du avancerar genom olika "shower", men i praktiken är det bara nya hål och nya väggar du låser upp.

Temat på väggarna är smålustiga. I ena stunden är du en matador, i den andra nederdelen av Eiffel-tornet. Sitter du i lotus-ställning finns buddhistiska symboler bredvid själva hålet. Responsen i kameran är hygglig, men det gör inte helhetsupplevelsen mycket roligare. Efter några banor är du less på att posera och möjligen sur för att du inte lade dina 800 Microsoft-poäng på något annat. Det hjälper inte heller att menyerna känns billiga och att speakerrösten snabbt blir påfrestande.

Hole In The Wall
Hålen kan vara trånga ibland. Men med lite vilja och rutin går det oftast vägen.

Nej, jag tänker inte avsluta med att säga att Hole in the Wall kan vara kul "när du har ett par kompisar över och vill döda tjugo minuter". I så fall har du för korkade kompisar som bör ersättas omedelbart, samt en märklig värdesättning av din egen dyrbara tid. Vill du röra på dig framför din konsol? Sätt igång Dance Central, Wario Ware: Smooth Moves eller - och nu är jag fruktansvärt generös - Kinect Adventures, och du kommer ha det betydligt roligare. Och du slipper hål i själen.

04 Gamereactor Sverige
4 / 10
+