Ugly Americans: Apocalypsegeddon

Ugly Americans: Apocalypsegeddon

I detta spel baserat på den tecknade TV-serien med samma namn står New York City i lågor och stadens galna invånare måste hanteras. Mathias har tagit sig an rollen som socialarbetare med stor pistol

Jag misstänker att många av er som läser detta inte har en aning om vad Ugly Americans är för något. Det är förståeligt, då den oerhört vulgära och våldsamma TV-serien från USA ännu inte slagit igenom i vårt avlånga land. Ugly Americans följer Mark Lilys liv som socialarbetare i en lite mer vickad version av New York än vad vi kanske är vana vid. Här bor zombies, demoner, varulvar, vampyrer och alla andra vidunder det någonsin skrivits om i en och samma stad.

Det är Marks jobb att se till att nya raser känner sig välkomna i det stora äpplet, vilket är rätt så ironiskt när man tänker på vad spelet Ugly Americans: Apocalypsegeddon går ut på. Staden svämmar över med kaos och Mark och hans tre medarbetare måste ge sig ut på gatorna för att lugna ner alla. Genom att skjuta dem. Ja, du läste rätt, socialarbetarna skjuter ner alla stadens invånare. Detta är endast något som skulle kunna ske i ett spel baserat på just Ugly Americans.

Det är dock inte ett särskilt ambitiöst försök till att få det kännas naturligt för Mark som karaktär att plocka upp en pistol (som kan förvandla vardagliga föremål som hammare och färgburkar till dödliga projektiler) och börja skjuta allt som rör sig. Vi snackar trots allt om seriens enda civiliserade karaktär som är helt emot allt som heter våld. Som tur var har utvecklarna 345Games åtminstone ansträngt sig när det kommer till spelets mellansekvenser, som man hade kunnat tro var tagna direkt från förlagan om det inte var för karaktärernas munnar som knappt rör sig när de pratar.

Seriens stil har man även försökt att fånga med spelets grafik. Och visst ser det tecknat ut allt, men tyvärr är cel shadingen här på samma nivå som i Simpsons-spelen från förra generationen. Med det sagt så borde inget fan av serien bli besviken på röstarbetet eller manuset. Har du sett TV-serien så kommer du att reagera på ett antal referenser, och dessa är troligen de bästa med den spelmässiga gröten som är Ugly American: Apocalypsegeddon.

Ugly Americans: Apocalypsegeddon
Det här är de sämsta delarna av Ugly Americans: Apocalypsegeddon, det vill säga själva spelet. De bästa är... mellansekvenserna.

Det tar cirka 30 sekunder innan du sett allting Ugly Americans: Apocalypsegeddon har att erbjuda. Du styr din karaktär med vänster analogspak och avfyrar dennes vapen med den högra. Sen gäller det att springa i cirklar runt dina fiender till dess att de dör. Utövas dessa avancerade manöver med minsta uppmärksamhet kommer ingen fiende någonsin kunna fram till dig. De två första banorna av spelet består helt och hållet av dessa hjärndöda fiender vars enda attacker är i närstrid. De ser även exakt likadana ut, vilket även miljöerna gör.

Varje bana har ett eget tema, men det spelar ingen större roll när alla banor är designade på samma sätt. Det gäller att ta sig från den vänstra sidan av skärmen till den högra, och på vägen väntar ett hundratal ovarierade fiender. Det är nästan fascinerande hur man kan tröttna på snabbt på banor så här korta, och hjärnan går på autopilot när jag spelar då det inte finns någonting som kräver (eller förtjänar) min uppmärksamhet.

Det finns dock bosstrider att hitta här mellan varven, men dessa kan mycket väl vara de sämsta jag upplevt i ett spel sedan millenniumskiftet. Vi snackar om bossar med ofattbara mängder hälsa som säkert tar 15 minuter att besegra om man spelar själv, utan att egentligen erbjuda några utmaning. Det är tröttsamt. Mycket tröttsamt. Du kan dock välja att ta dig an New Yorks invånare tillsammans med tre vänner. De fyra valbara karaktärerna skiljer sig en aning när det kommer till deras attribut, men inte på en nivå som möjliggör ett effektivt lagarbete. Det blir istället att alla inblandade springer runt i cirklar och har lika tråkigt som den ensamme spelaren.

Det säger en hel del om ett spel baserat på en TV-serie när den enda anledningen till att du spelar det är för att du ska få se nästa mellansekvens, för då skulle du lika gärna titta på den riktiga varan. Låt inte Ugly Americans: Apocalypsegeddon skrämma iväg dig från dess sjuka universum, men jag kan i och för sig inte tänka mig att någon som inte ännu redan älskar TV-serien skulle ge detta en chans.

Ugly Americans: ApocalypsegeddonUgly Americans: Apocalypsegeddon
03 Gamereactor Sverige
3 / 10