Crimson Alliance

Crimson Alliance

Ytterligare ett finfint dungeon crawler-spel har släppts till Xbox Live Arcade och Crimson Alliance är ett nöje både solo och i samarbetsläget...

Vi som gillar grottröjande och action-RPG har blivit bortskämda på sistone. Sist ut var det Torchlight som med trevlig grafik, väldesignade dungeons och en jädra massa loot roade kungligt för en billig peng. Crimson Alliance (utvecklat av Certain Affinity där en del ex-Bungie-folk arbetar) är ett liknande spel, med samma underhållningsvärde men med mycket som gör det unikt. Här finns en story, men den tar rätt lite plats och är betydligt mer ointressant än själva krälandet i borgruiner, hamnar och necromancer-slott.

Inför äventyrandet kan du välja mellan tre klassiska klasser: krigare, mage och assassin. Du kan nog räkna ut vilka specialförmågor de har; din legoknekt hugger sig svettig med stora yxor, trollkarlen står på avstånd och skickar ut is- och eldbesvärjelser och din lönnmördare rusar omkring med sin dash-förmåga. Inget vi inte sett förr, men samspelet karaktärerna emellan är intressant och det är kul att experimentera med olika laguppsättningar.

Crimson Alliance
Att leta efter loot är trevligt och i Crimson Alliance finns det mycket spännande att hitta.

Vidare går hela härligheten att spela i ett samarbetsläge för upp till fyra personer, och co-op är onekligen Crimson Alliances främsta egenskap. Här finns lättare pussel som kräver flera spelare, men främst är det i striderna du behöver assistans. Jag planerar attacker med mina medspelare, helar och blir helad, fyrar av kraftfulla specialattacker mot skelett och oknytt och ser skärmen fyllas av ett kittlande kaos. I skärmens kant finns en multiplier som ger mitt sällskap mer poäng om vi kan kriga utan att själva bli skadade. För den som gillar att spela om banor och få bättre poäng är detta en bra bonus, men jag måste erkänna att jag inte brytt mig särskilt mycket om den.

Allt i Crimson Alliance är väldigt strömlinjeformat och det är uppenbart att Certain Affinity vill att vi ständigt ska komma vidare bland grottorna, monstren och krigsbytena. De som kräver en högre utmaning kan möjligen störa sig på detta, för mig passar det perfekt för ett Live Arcade-spel. Alla dungeons är för övrigt noga designade och serveras inte slumpmässigt som i till exempel Torchlight eller Diablo. Visst stöter jag på vissa tillfällen där jag stannar upp och tittar mig omkring, men det är i regel tydligt åt vilket håll jag ska åt härnäst.

Crimson Alliance
Miljöerna är relativt linjära, men smart designade och trivsamt varierade.

Crimson Alliance gör inget nytt eller revolutionerande, men det behövs inte när man gör det så här bra. Det klassiska spelupplägget fungerar finfint och i samarbete med online- eller soffkompisar är Crimson Alliance vid flera tillfällen briljant. Även om det är begränsat i karaktärsutveckling och vapenanpassning, så överväger lättillgängligheten och den eleganta presentationen det.

8 / 10
+
Fin grafik, störtkul i co-op, intensiva strider, bra bandesign, fartfyllt avancemang genom banorna