Madden NFL 12

Madden NFL 12

Jonas Mäki har motionerat sin digitala kastarm och återigen kämpat som besatt för att föra Minnesotas vikingar till Super Bowl. Såhär kul var det att göra i årets Madden NFL-upplaga...

Det känns som att intresset för amerikansk fotboll börjar växa i Sverige. Idag är det inga problem att åtminstone hjälpligt följa ligan på svensk TV och Super Bowl börjar få riktigt utrymme i kvällspressen. Välförtjänt såklart. Amerikansk fotboll kombinerar finess, råstyrka och ren och skär strategi bättre än de flesta andra bollspel och tack vare att det är en extremt pengastinn liga är sändningarna inget annat än en fröjd att följa.

Med detta i åtanke känns det lite snöpligt att EA just nu mest av allt verkar vara i färd med att avveckla Madden NFL-serien. Alla som spelat de senaste årens Madden-spel minns hur EA lagom stolta presenterat Vision Cone, EA Sports Radio i Franchise-läget, Madden IQ Test, Fight for the Fumble, Create a Fan och många, många fler nyheter vi matats med i varje ny Madden-inkarnation.

Rubb och stubb har undan för undan slopats, och man har istället tänkt ut nya gimmickar. Därför är man omåttligt stolta över att sändningarna innan matcherna nu är längre så att man får se cheerleaders, närbilder på spelarna och annat. Dessutom är quarterbackarnas kaststilar bättre avbildade och det är gott om nya animationer för tacklingarna som även bättre ska känna av vilken kraft man drämmer till med.

Madden NFL 12
En av de nya funktionerna är möjligheten att skapa sin egen Playbook. Systemet är dock lika opedagogiskt som ogenomtänkt och känns inte värt besväret.

Gott så. Men de som spelat de senaste årens Madden vet att det inte direkt är sådant lullull som varit problemet med Madden-serien de senaste åren, utan den märkliga närmast målsökande kastfysiken, den inexakta avkänningen av tacklingar, kollisionsprogrammeringen och de det fattiga ljudet och grafiken.

Den enkla sanningen är förstås att EA har konkurrens på andra sportområden, men i fallet Madden NFL 12 har man inga att tävla emot. Så att spelet grafiskt ser ut som för fyra år sedan, att kommentatorerna ofta halkar efter 5-10 sekunder i rapporteringen och att perfekta tacklingar missar för att min spelare liksom glider igenom mitt tilltänka offer är helt enkelt okej.

De nya animationerna lyckas bara störa saker ännu mer genom att aktiveras vid fel tillfällen och få det redan styltiga spelet att kännas precis så föråldrat som det börjar bli, medan de längre sändningarna är ett nödvändigt extra ont att klicka sig förbi innan man får börja spela. Att samtidigt titta på när min käre kollega Christofer Olsson spelar FIFA 12 inför recension blir som ett slags parodi. FIFA-serien växer nämligen och ser bara bättre och bättre ut för varje år, medan Madden NFL 12 alltså totalt stagnerat.

Madden NFL 12
Ett exempel på hur opolerat Madden NFL 12 är, är att man i Playstation 3-versionens (som är vår huvudsakliga testade) laddskärmar uppmanas handla med hoptjänade pengar, men bara Xbox Live listas som ställe att handla på.

Jag ska inte vara för kritisk dock. Betyget 6 betyder trots allt bra, och Madden NFL 12 är alltså inte ett dåligt spel. Det är fortfarande imponerande välfyllt och kärnan är välgjord. Nykomlingen Brandon Burton i Minnesota Viking är själva definitionen av en "Shutdown corner" och scramble-mästaren Tony Romo äger som bara han kan. De nya speluppställningarna är för mig de huvudsakliga orsaken att skaffa Madden NFL 12, och man måste ge EA cred för hur mycket jobb de lägger ned på att få varje spelare att verkligen motsvara sin förlaga av kött och blod.

En annan sak jag kan uppskatta med Madden NFL 12 är den artificiella intelligensen som inte känns riktigt lika korkad denna gång. Man kommer fortfarande onödigt långt med enbart passningsspel, men att vinna tresiffrigt hör numera till undantagen vilket gör det lite mer meningsfullt att spela mot datorn. Även Franchise-läget har förbättrats något tack vare att man nu även måste göra sig av med spelare under försäsongerna. Att välja mellan en lovande rookie eller en omtyckt stjärna som kanske har framtiden bakom sig är inte alltid det lättaste.

Madden NFL 12
Franchise-läget är till stora delar likadant som förra året, vilket dock var bra redan från början. De enda förändringar som gjorts är till det bättre.

Sammantaget är Madden NFL 12 ett bra spel baserat på amerikansk fotboll. Bristen på konkurrens har dock fått serien att stagnera. Undantaget NHL-spelen är detta det fulaste sportspelet i toppskiktet, och det blir extra uppenbart när man ser alla problem med kollisionsprogrammeringen eller den extremfula publiken som kameran ändå tycks älska att zooma in på så ofta den kan. Och att kommentatorernas repliker ofta tycks slumpas fram eller hamnar fel i tid förbättrar heller inte helhetsintrycket.

I år är därför första året där jag känner att jag nog precis lika gärna kan fortsätta spela Madden NFL 11 som på flera sätt faktiskt är ett bättre spel. Laguppställningarna blir visserligen inte de fräschaste, men spelbarheten är faktiskt det viktigaste. Vilket är något jag önskar att även EA kunde upptäcka. Något de dock inte lär bry sig om innan det börjar dyka upp NFL-konkurrenter igen.

6 / 10
+
Extremt mycket innehåll, underhållande Franchise-läge,