Game of Thrones - A Telltale Games Series

Game of Thrones: A Telltale Games Series

En dyster värld full av ondska, svåra val, politiskt maktspel, hemsk tyranni och eldsprutande drakar. Välkommen till Telltale Games adaption av Game of Thrones.

Det är fest i Westeros. Hundratals tält är proppfulla av salongsberusade människor som tillsammans sjunger bort aftonens smygande kyla. Utanför ett av dessa tält sitter det ett gäng soldater runt en brasa och lyssnar på en stöddig man med ett ståtligt svart skägg när han babblar om tillfångatagandet av den berömda Jamie Lannister. Under tiden lyssnar jag, en springpojke, med idel öra samtidigt som jag rengör min herres blodiga svärd. När vinet tagit slut, ber den stöddiga mannen mig att hämta mer spetsad druvjuice. Medan jag går till påfyllningsstationen, panorerar kameran sakta upp och en text uppenbarar sig som ger mig kalla kårar. Texten avslöjar att jag befinner mig utanför Walder Freys tvillingtorn där det hålls ett speciellt bröllop.

Historien börjar alltså vid det ökända "The Red Wedding", där medlemmar av familjen Forrester njuter av festligheterna utanför Walder Freys enorma tvillingtorn. Huset Forrester har länge varit bundsförvanter till den omtalade familjen Stark. När de grymma händelserna under "The Red Wedding" väl äger rum, mister inte bara Stark viktiga familjemedlemmar utan även familjen Forrester. Detta leder till att den unge Ethan Forrester tar över ledarmanteln hemma i Ironrath och är tvungen att lyda under Roose Bolton och hans tyranniska son Ramsay.

Det första mötet med Ramsey Snow, eller Bolton, är definitivt en höjdpunkt i första episoden. Han är lika, om inte mer vidrig, i händerna på Telltale Games. Något jag inte kan låta bli att älska. Iwan Rheon, skådespelaren som gestaltar Ramsey i TV-serien, har precis som hans kollegor lånat ut sin röst till spelet. Och precis som hans kollegor briljerar han bakom mikrofonen.

Berättat från flera olika perspektiv, ger Telltale Games oss en handfull Forrester-inriktade protagonister att leka med - bland andra Margaery Tyrells tjänsteflicka Mira Forrester, vapendragaren Gared Tuttle och den unge Lord Ethan. Redan i inledningen lägger jag märke till en intressant detalj: Familjen Forrester är Telltale Games variant av familjen Stark. Exempelvis är Mira, likt Sansa Stark, fast i Kings Landings sociala och politiska maktspel medan Gared Tuttle slits mellan sina förpliktelser till The Nights Watch och klanen Forrester, inte helt olikt en viss Jon Snow. Detta är endast två exempel av många. Klagar jag? Både ja och nej. Trots att karaktärerna i sig inte är särskilt originella, är de ändå oerhört välskrivna.

Vänta lite nu. Vadå Sansa Stark? The Nights Watch? The Red Wedding? Vad är allt detta? Frågar sig kanske en person som aldrig hört talas om Game of Thrones (hur står det till i grottan förresten?). Jo, grejen är den att ifall du inte är insatt i George R.R Martins fantasivärld då måste jag tyvärr komma med lite tråkiga nyheter: Det här spelet är inte för dig. Det slängs så många namn och termer till höger och vänster att jag tror bestämt att det helt enkelt inte går att njuta av spelet fullt ut om du inte är någorlunda familjär med Game of Thrones. Om du däremot är ett fan av serien eller böckerna då finns det en hel del att hämta här.

Weirwood träd, "children of the forrest", The Wall, The Nightswatch. Telltale Games förutsätter att du känner till bakgrunden till alla namn, platser och termer som slängs ditt håll. Om du aldrig läst böckerna och aldrig glott på TV-serien då kan jag tänka mig att din vistelse i Westeros blir en redig tråkfest.

Redan i första episoden går det att slå fast att Telltale Games fångat den där karakteristiska Game of Thrones-känslan. Genom karaktärernas synvinklar ställs du mot en hel del tuffa val som går helt i linje med den stenhårda och orättvisa värld som är Westeros. Som ett kvitto på allt detta kommer du att se hinkvis med blod spruta ur människors diverse kroppsdelar och höra redigt många synonymer på en kvinnas underliv, främst från Lord Whitehills mun.

Just ja, Lord Whitehill. Han är spelets antagonist tillika ett ärkesvin av rang. Det är nästan som om han tävlar med Ramsey Snow om vem som kan vara det största anuset i Westeros. Whitehill och Forrester har varit bittra rivaler ända sedan en Forrester knyckt rabarber utanför en kolonistuga som ägs av familjen Whitehill. Tror jag. Man får liksom aldrig reda på exakt varför dessa familjer är fiender så jag får helt enkelt fylla i tomrummet själv. Oavsett vad anledningen är behöver du bara veta att dessa familjer inte gillar varandra och att Whitehills vill roffa åt sig Forresters berömda Ironwood-skog. Nog om storyn nu. Hur är spelet?

Game of Thrones är utan tvekan ett bra spel. Förutsatt, ännu en gång, att du gillar och är insatt i Game of Thrones-världen sedan tidigare. Visst, grafiken är kraftigt föråldrad och spelet ser rent tekniskt ut som ett peka-och-klicka lir från 90-talet men samtidigt är designen förträffligt målad med stundtals häpnadsväckande vackra penseldrag. Fast samtidigt... inte köper någon ett spel från Telltale Games för grafikens skull? Det är snarare storyn och karaktärerna som man är ute efter.

Här levererar Telltale Games med råge. Som jag nämnde innan är huvudkaraktärerna inte särskilt originella men i slutändan så spelar det egentligen ingen större roll då de är otroligt välskrivna. Inte bara huvudkaraktärerna utan alla karaktärer i hela spelet. Inte nog med att det, rösterna bakom karaktärerna gör ett utomordentligt bra jobb. Ja, även Peter "Dinklebot" Dinklage gör ett bra jobb, tro det eller ej. Detta spelar stor roll då Telltale Games succérecept är beroende av två viktiga nyckelingredienser: övertygande karaktärer och en grym handling. Det senare i dubbla bemärkelser.

Dinklebot är tillbaka bakom mikrofonen i ett spel. Den här gången sköter han sig däremot utmärkt. Förutom Peter Dinklage, repriserar även Lena Headey, Emilia Clarke, Kit Harington, Natalie Dormer och ovannämnda Iwan Rheon sina respektive roller.

När det kommer till storyn är jag lite kluven. Det hela är som en känslomässig berg-och-dalbana som aldrig tar slut, med oerhört låga dalar och väldigt höga toppar. Ibland blir jag så obeskrivligt emotionellt berörd att tårkanalerna sakta börjar fyllas, som till exempel i slutet av episod två då Talia sjunger ett förtrollande vackert men dystert musikstycke. Jag får rysningar bara jag tänker på det. Å andra sidan kan handlingen ibland vara så pass trist att jag vill tejpa ner A-knappen på min handkontroll och spola fram till nästa episod. Det finns ingen klar balans här, vilket är lite synd. Överlag finns det dock fler positiva ögonblick än negativa.

Nu är jag inte riktigt den som anordnar en högaffelfest när ett spel har stela ansiktsanimationer. I många genrer är det helt oväsentligt om de är välgjorda eller inte. I det här fallet spelar det däremot roll. Stor roll. Tyvärr har Telltale Games misslyckats fatalt här. Ta till exempel Mira. Hon porträtteras ofta som en stark och oberoende kvinna samtidigt som vi vet att hon bär på ett stort kors inombords. Trots all mod som hon uppenbarligen besitter, ser hon konstant ut som en hundvalp som glor på dödsscenen från Lejonkungen om och om igen.

Samtidigt som hon självsäkert proklamerar att hon ska rädda sin familj från döden, vara stark och modig, ser hon hela tiden ut som om hon ska börja lipa. Jag efterfrågar inte superrealistiska ansiktsanimationer á la L.A. Noire eller The Last of Us, men så här träiga ansiktsanimationer går det inte ha i ett spel som är beroende av att förmedla äkta känslor. Jag vet inte hur många gånger jag helt togs ur en känslomässig scen bara för att ansiktsanimationerna inte hänger med orden som karaktären spottar ur sig. Det här är ett kardinalfel som måste förbättras i säsong två.

Mira Forrester är utan tvekan en mycket intressant karaktär. Tyvärr arbetar spelets ansiktsanimationer emot henne. Orden hon säger reflekteras aldrig i hennes ansikte, vilket är synd då det verkligen kan behövas i flertal starka scener.

Ytterligare en grej som måste renoveras, eller tas bort helt, är alla fillerscener. Med det syftar jag på spelbara scener som finns där bara för att finnas. Scener där en liten textruta uppmanar mig att "gå fram" för att, efter att jag tagit två steg, klippa direkt till en mellansekvens är oerhört irriterande och ger helt allvarligt absolut ingenting. Samma gäller scener där jag kan röra mig fritt i ett rum. I ytterst få fall, närmare bestämt två fall (som jag kan minnas) har det funnits ett konkret syfte med att kunna röra sig och plocka upp handlingsmässigt värdefulla föremål. Annars är det helt poänglöst och slöseri med tid. För det finns inga pussel eller gåtor som ska lösas här, allt går som på räls. Ditt jobb är endast att välja vilken räls du vill köra på.

Räls och räls. Jag syftar naturligtvis på alla val som du kan välja bland. Tyvärr spelar dina val ingen större roll. Eller jo, rent tekniskt spelar det naturligtvis roll, men handlingsmässigt och känslomässigt är det lite strunt samma. Jag spelade genom hela äventyret två gånger, en gång på min Ipad och en gång på min PC. Naturligtvis försökte jag utforma handlingen på två helt olika sätt men i ärlighetens namn fann jag ingen större skillnad mellan mina två genomspelningar. Okej, visst finns det skillnad men den är inte tillräckligt påtaglig för att det ska rättfärdiga en tredje, eller ens en andra, spelrunda.

Alla dialogval gör att man hamnar i ångestlandet där man inte vet vad som är det rätta alternativet, det rätta svaret. Det hela kompliceras ännu mer av att det inte finns ett rätt svar. I slutändan visar det sig att ens val inte spelar någon större roll.

Det största minuset är, föga förvånande, det spelmekaniska. Om du, likt mig, avskyr alla former av quick time events och "klicka nu för fan annars får du börja om!"-moment då lär du utan tvekan avsky Game of Thrones spelmekanik. Det är så otroligt gammalt och uselt implementerat att det är nästan skrattretande. Framför allt när det kommer till alla stridsscener, som är så ospännande som de kan bli. Det intressanta är att jag tror att Telltale Games inte ens bryr sig om spelmekaniken. Ifall du till exempel missar att klicka på en knapp i rätt tid, och därav dör till följd av bristande synapsmotorik, då kommer du börja om exakt där du dog. Alltså sekunden innan. Vad är poängen med det?

Det sista som jag vill ta upp på minus-sidan är det urusla slutet. Om man nu ens kan kalla det för ett slut. Telltale Games har medveten låtit bli att knyta ihop säcken helt och hållet, vilket gör att handlingen slutar på ett väldigt abrupt och otillfredsställande sätt. Lösa trådar finns i överflöd och vissa karaktärers öden är oerhört märkliga. Det känns nästan som om en hel episod saknas, mer eller mindre.

Mer naket än så här blir det faktiskt inte. Vilket är lite skumt med tanke på att detta ändå är Game of Thrones vi snackar om. Blod och avhuggna kroppsdelar finns det däremot gott om.

Nu låter det kanske som att jag dumpar lite för mycket skit på ett spel som jag precis kallat för ett "bra spel". Men jag håller fast vid mitt första uttalande. För trots alla brister vill jag ändå fortsätta spela. Jag vill veta vad som händer med Mira i Kings Landing, jag vill veta om Asher kommer ur den där knipan och jag vill definitivt veta vad som händer hemma i Ironrath, som jag då anser är den mest intressanta platsen att vara på.

Även om det uppstår tristess lite här och där, finns det ändå en hel del chockerande ögonblick och oväntade tvister i storyn som kommer få ditt hjärta att hoppa över ett slag eller två. Ungefär som det gjorde under The Red Wedding. Och det, om något, var minnesvärt. Precis som den här säsongen av Telltale Games Game of Thrones.

7 / 10
+
Grymma röstskådespelare, underbar musik, påtaglig Game of Thrones-känsla, välskrivna karaktärer, stundtals spännande