Red Bull X-Fighters

Red Bull X-Fighters

Nedladdningsbart spel med energidryck i titeln. Love har åkt en stel motocross som är omöjlig att älska men lätt att tröttna på.

Red Bull symboliserar några saker för mig. Dels naturligtvis en energidryck med tvivelaktig effekt som smakar hemskt. Jag kommer ihåg högstadiepeppen när man hörde att följden om man drack två importerade flaskor skulle vara jämlik med att trycka amfetamin och att vi alla skulle bli skakiga junkies på smörjan. Den myten sprack direkt när man för första gången testade skiten och insåg att ett glas "vad tusan som helst" med lika mycket socker hade exakt samma effekt.

Men Red Bull är inte bara en äcklig energidryck, det är en äcklig vodkadrink också. Brölande killar från Svedala med en dysfunktionell trendkänselmätare gick bytte från shotsbricka till redbullvodka där någon gång under tvåtusentalets begynnelse. Svennefylla och sockervatten alltså, det är Red Bull för mig. Och asjobbiga ganska fult tecknade reklamfilmer.

Men Red Bull är mer än så. När jag zappat mellan kanalerna under årens lopp har jag insett att Red Bull också är extremsportens finansiär nummer ett. Motorsport är tydligen en av sakerna de vill att vi ska förknippa deras varumärke med. Här kommer följaktligen en förklädd reklamfilm till Xbox.

Red Bull X-Fighters
Här görs ett halsbrytande trick som får publiken att gå i spinn. Dessvärre är utövaren totalt likgiltig där han sitter i soffan med sin handkontroll.

Men nu låter det som om jag dissar allt på förhand. Naturligtvis ska jag ha ett öppet sinne inför den här spännande titeln. Fast det har jag ju inte, om jag ska vara helt ärlig.

I bakgrunden till menyn kör en kille motorcykel hängande i luften och viftar på benen. Han benämner sig med största sannolikhet "dude" och tycker det han sysslar med är rätt "rad". I bakgrunden syns loggan för energidrycken och publiken går bananas. Jag tar mig igenom en enkel tutorial och kastas sedan in i hetluften. Snabbt fixar jag några uppdrag i Mexico City och sedan styr jag min kosa mot Egypten.

Red Bull X-Fighters
Om man fastnar på en utmaning är det bara att kämpa på med andra. Förr eller senare låser man upp en ny cykel och kan återvända med nytt sjävförtroende.

Designen är tråkig och stel. Jag åker världen runt och låser upp nya cyklar och dräkter utan någon som helst engagemang. Anledningen till bristen på entusiasm från min sida är den halvkassa spelkänslan. Och att jag tidigare spelat så vansinnigt mycket bättre spel i samma genre. Det finns flera anledningar att du inte ska köpa Red Bull på hjul. Det ena är att det helt enkelt inte är speciellt kul. Sitter inte känslan som klistrad blir det inte roligt att lära sig trick utantill. Dessutom finns både Joe Danger och Trials HD finns ute som nedladdningsbara titlar.

Där har du två spel på samma tema som rockar riktigt hårt. Det finns alltså ingen som helst anledning att titta närmare på Red Bulls crosstrams. Däremot finns det ett gäng anledningar att ladda ned Joe Danger och Trials HD. Börja där om du är sugen på att hojja på hinderbana. Och om du är ett stort fan av energidrycken så kan du ju dricka den till ett bättre spel. Jag dömer ingen.

04 Gamereactor Sverige
4 / 10
+