Rotastic

Rotastic

Mathias har bemästrat den ädla konsten att greppa, svinga och släppa för att ta sig igenom pusselspelet Rotastic. Det är exakt lika spännande som det låter

I Rotastic får du chansen att spela som en argsint viking som kastar sig genom luften. Fråga mig inte varför, för jag vet inte svaret. Upplägget i detta pusselspel är hur som helst både simpelt och roligt, vilket kan leda till ett smärre beroende. På varje bana finns ett antal punkter, och håller man in A-knappen kan man fästa ett rep till dessa, vilket gör att den galna vikingen svingas runt punkten till dess att man släpper A-knappen.

Detta är det enda sättet man kan kontrollera sin karaktär på, och det gäller därför att veta hur moment och massa kommer att påverka projektionsriktningen. Sen är det bara att svinga mellan de olika punkterna för att besegra fiender, undkomma fällor och samla på sig juveler. Det känns nästan som ett flashspel med Spider-Man i huvudrollen.

Rotastic
Så här ser en typisk bana ut i Rotastic. Greppa, svinga, släpp. Upprepa.

Jag använder ordet flash för det är precis det intrycket jag får av allting i Rotastic. Det känns billigt, och jag kan inte tänka mig att produktionsvärdena för spelet var särskilt höga. Den tecknade stilen på föremål och karaktärer är både odetaljerad och identitetslös, bakgrunderna är få och musiken mysig men inte särskilt påkostad. Detsamma går att säga om spelbarheten. Visst är kontrollen smidig men det är fortfarande ett oerhört grunt spelsystem vi pratar om här. Det finns Ios-spel som har mer djup än Rotastic, som dessutom går att hitta för en mycket billigare penning.

Den simpla kontrollen kan även leda till stort frustration i de senare banorna. Det går nämligen inte att välja vilken punkt man ska svinga sig runt härnäst, utan det är något spelet väljer åt en automatik. När kanontorn, sågklingor och fladdermöss hotar en samtidigt vill man ha full kontroll över vad som sker, men det har man inte alltid. Det är beklagligt, då det är just de svåraste banorna som borde vara de roligaste, då de kräver experimenterade att bemästra.

Att bygga ett helt spel kring en enda idé kan vara svårt, och visst kunde Rotastic allt ha varit ett mycket sämre spel än vad det är. Utvecklarna Dancing Dots Studio har gjort ett relativt bra jobb med att tillföra vissa spelelement, så som diverse trick man kan utföra för att få en sköld som skyddar mot fiender och så vidare. Här finns även bosstrider där man kämpar mot karaktärer med samma förmågor som en själv, och målet är helt enkelt att kapa motståndaren snöre så att denne faller till sin död.

Rotastic
Bosstriderna tillhört helt klart spelets höjdpunkter, åtminstone de första gångerna. Sen blir de, precis som resten av Rotastic, enformigt.

Dessa strider erbjuder viss variation, och de stödjer även fler spelare. De är dock precis som resten av spelet alldeles för innehållslösa för att man ska tycka att det är roligt mer än ett fåtal gånger. Rotastic är just det, ett roligt spel, men det som erbjuds är helt enkelt inte tillräckligt för att rättfärdiga dess höga prislapp.

04 Gamereactor Sverige
4 / 10
+