Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français

recension

Just Cause 3

Rico Rodriguez lämnar Panau bakom sig och flyttar hem till medelhavsinspirerade Medici. Jerry har njutit av årets fetaste actionäventyr

640 kvadratkilometer, tre gigantiska huvudområden som skiljer sig oerhört mycket från varandra, 29 provinser fyllda till bredden av sammanlagt hundratals rödvitrandiga militärbaser av olika slag, alla med en sak gemensamt: de är förbannat kul att spränga. Välkommen till Medici, Rico Rodriguez senaste lekplats och actionhjältens storstilade debut på den nya generationens konsoler.

Och det märks. Just Cause 3 är rent ögongodis och samtidigt ett tekniskt jättekliv från föregångaren, med vidöppna landskap som är fyllda av ett liv som Just Cause 2 saknade. Vackra blommor växer på enorma fält, vilka alla reagerar när jag prövar att springa igenom dem med en solbränd Rico. Här och där strövar kossor och andra djur omkring, medan bönder i traktorer brummar runt på sina åkrar och musikanter spelar fiol och gitarr på stadens torg.

Just Cause 3
Medici är en galet vacker plats och jag har tillbringat många timmar med att bara sväva omkring med den nya, grymma wingsuiten.

Dessa inslag ger spelvärlden en härlig puls och gör Medici till en mer levande plats än vad Panau någonsin var. Medan jag i föregångaren endast ägnade min tid åt att röja omkring i militärbaserna, vilket tidigare har varit huvudfokuset för utvecklaren Avalanche när det gäller Just Cause-spelen, kan jag glatt meddela att den nya detaljrikedomen får mig att snabbt glömma mitt uppdrag att spränga ondingarnas fästen och istället bara njuta av att glida omkring i det enorma medelhavslandskapet istället.

För att kunna göra det, har jag inte längre bara en fallskärm till mitt förfogande - även om den också återvänder och känns lika perfekt som i föregångaren - utan även wingsuiten. Efter bara ett par introduktionsuppdrag, utrustas jag med dessa vingar som gör Rico till en mänsklig, flygande ekorre, och plötsligt faller pusselbitarna på plats. Möjligheten att kunna ta sig framåt i luften så pass snabbt som jag kan göra med wingsuiten utfälld, är precis vad jag saknade i föregångaren! Att glidflyga med den uppgraderade dräkten får mig att känna mig som Iron Man, blandat med Spindelmannen när jag alternerar min framfart mellan wingsuiten, fallskärmen och änterhaken.

Spelbarheten i luften är snortight och även om wingsuiten till en början känns lite svårmanövrerad, får jag snart grepp om styrningen och börjar ta mig framåt i raketfart. Att det ständigt känns utmanande att pricka rätt när jag tar mig fram med utbredda vingar, framför allt när jag flyger genom tunnlar och förbi snäva trädlandskap, gör det förstås ännu mer belönande när jag väl kommer ut till mer öppna vidder igen. Känslan av triumf och frihet är total varje gång jag lyckats med en längre wingsuit-tur och efter några timmars spelande märker jag enorma framsteg i Ricos luftburna akrobatik.

Just Cause 3
Varför nöja sig med bara en änterhake? Rico kan använda flera stycken samtidigt och det går utmärkt att haka fast fordon, människor och andra föremål precis som man vill.

Men det är inte bara jag själv som har blivit bättre på att manövrera honom, utan spelet är proppfullt av olika utmaningar (med det logiska namnet Challenges) som ger Rico möjligheten att låsa upp nya färdigheter. Det finns utmaningar för allt: wingsuit-flygning, flygplansrace, bilrace, båtrace och - givetvis - "spräng så mycket du hinner på ett par minuter"-prövningar, för att nämna några. Challenges ger Rico extra änterhakar, uppgraderade wingsuit- och fallskärmsegenskaper, lustgasfyllda bilar och fler vapen, fordon och starkare granater. För att nämna en bråkdel av allt smaskigt som går att låsa upp.

Varje utmaning i de många olika kategorierna går att tackla fler gånger, för att på så sätt kunna få bättre resultat och därmed kunna låsa upp nya modifikationer till Rico och hans vapen, fordon och utrustning. Under min tid med spelet, har jag ägnat långt fler timmar åt att ta mig an Challenges än att göra huvuduppdrag, av den simpla anledningen att jag vill göra Rico så välutrustad som han bara kan bli innan jag tacklar uppgiften att leda rebellerna i deras kamp mot General Di Ravello - den maktgalna diktatorn i Medici.

Just Cause 3
General Di Ravello är precis lika endimensionell som vilken annan TV-spelsskurk som helst.

På tal om Di Ravello, är det just persongalleriet och manuset som gör att betyget sjunker en aning. Tyvärr lockar replikerna inte till lika mycket skratt som föregångaren och sidokaraktären Mario är mest störande, medan superondingen Di Ravello känns lite väl uttjatad för att kunna bli en intressant figur. Att Avalanche försöker få till en mer seriös ton, där jag måste stoppa Di Ravello från att göra massförstörelsevapen av ett ämne kallat Bavarium, leder till att jag snart saknar det komiska manuset från Just Cause 2.

Det hade i mitt tycke varit bättre att köra fullt ut på överdrivet, orealistiskt nonsens á la 80-talets roligaste actionrullar, eftersom Just Cause 3 är som upplagt för det. Att kampen mot Di Ravello tas med sådant allvar, tycker jag personligen är lite tråkigt och tar bort en del av charmen med spelserien. Men det är förstås bara en smaksak.

Däremot gillar jag själva uppdragen, som alla känns förvånansvärt varierade och minst sagt explosiva. I ena stunden står jag på en av Di Ravellos monstruösa missiler som jag hindrar från att träffa sitt mål, och bara något uppdrag senare är det dags att dyka ner under vattnet för att komma fram till en hemlig grotta som ska ge svar på Bavarium-gåtan.

Detta blandat med diverse Sniper-eskapader, fantastiskt actionpackade eskortuppdrag (där jag ofta stjäl en av fiendens helikopter för att enklare kunna skydda Mario, eller vem det än är jag ska ta från punkt A till B) och rena spränguppdrag. Det känns inte alls trist att utföra huvuduppdrag, när de bjuder på så stor variation. Även om jag alltså inte känner mig särskilt övertygad av varken röstskådespeleriet eller de kortvariga mellansekvenserna.

Just Cause 3
Anti-luftvärnsvapen finns utplacerade i många militärbaser och dessa bör man hacka, för att få hjälp mot fiendens ettriga helikoptrar och stridsflygplan.

För att få tillgång till nya uppdrag, krävs det att jag tar över tillräckligt många provinser i ett huvudområde för att ens få lov att komma vidare i storyn. Som jag sa tidigare finns 29 olika provinser i Medicis tre stora huvudområden och dessa ruvar på ett antal militärbaser vardera. För att befria en provins från Di Ravellos klor, måste jag ta över samtliga militärbaser inom just detta område. Allt rödvitrandigt är mina mål och dessa ska förstöras, vilket jag gör med lika mycket barnslig glädje varje gång.

Just Cause 3
Just Cause 3
Just Cause 3