Xenoblade Chronicles X

Xenoblade Chronicles X

Monolith Softs hett efterlängtade rollspel har betygsatts av Fredrik...

Året är 2054. Mänskligheten kämpar mot två främmande raser i ett krig i närheten av jorden. Dessa giganter utgör ett stort hot mot vår civilisation. Vårt släkte förlorar striden, jorden utplånas och mänskligheten flyr i jakten på en ny hemplanet. Den nyupptäckta planeten Mira får bli vår destination. Den plats som vid en första anblick gav sken av att vara mycket exotisk och fridfull, visade sig i själva verket vara proppat med ondskefullt liv. Det här är historien om Xenoblade Chronicles X...

Xenoblade Chronicles X
Du kommer att stöta på många hjälpsamma karaktärer under äventyrets gång

När föregångaren Xenoblade Chronicles släpptes till Wii för några år sedan var det ett av mina favoritspel. Jag slukades snabbt in i den häpnadsväckande spelvärlden och ägnade cirka 100 timmar med äventyret och även om jag försökte göra allt som det bara gick att göra, så var jag inte ens i närheten av att klara spelet till 100 procent. Den fiktiva huvudkaraktären Shulk blev snabbt en favorit som jag omgående lärde älska och röstskådespelaren Adam Howden gjorde ett magnifikt jobb. Jag blev uppriktigt ledsen när jag fick reda på att Shulk inte kommer gestalta huvudkaraktären i uppföljaren, och det är med blandade känslor jag tar mig an det här recensionsuppdraget.

Istället vill utvecklaren Monolith Soft att vi utformar vår egna rollfigur. Nytt för den här gången är att vi inledningsvis får börja med att skapa vår egna karaktär med en personlighet som ska passa bäst in på oss själva. Jag försöker omgående skapa en figur som nästintill är identisk med mig själv - i både utseende och personlighet. Efter att jag granskat min gubbe så noggrant som det bara går inser jag snabbt vilket misslyckande jag åstadkommit. Även om jag gillar idén med att skapa sin egna figur finns det en stor nackdel med det hela. Karaktären som jag döpte till Fröken Fredrik kommer inte ge ifrån sig ett enda knyst under hela spelet och kommer inte heller bli tilltalad med sitt namn.

Monolith Soft har istället valt att lägga in svarsalternativ och istället för att huvudkaraktären ska gå rakt på sak och berätta vad han vill, så är det upp till dig att bestämma. Under spelets gång kommer du att kunna svara på frågor från befolkningen, varpå din huvudkaraktär kommer att nicka eller skaka på sitt huvud. Ett helt okej koncept, men oavsett vilken fråga du än väljer att svara på kommer utgången alltid bli detsamma. Tråkigt, men sant.

Xenoblade Chronicles X
Spelvärlden i Xenoblade Chronicles X är den överlägset största du kan utforska i ett TV-spel i modern tid.

Föregångaren fick överdrivet mycket lovord för sin kolossala jättevärld. Utvecklarna har inte legat på latsidan den här gången heller och istället har de utvecklat en spelvärld som är betydligt större än vad vi tidigare fått beskåda. Sedan recensionsexemplaret anlände för knappt en vecka sedan har jag ägnat oräkneliga många timmar med spelet, och jag kan lugnt säga att jag inte ens har hunnit med att utforska hälften av den jättelika spelvärlden.

Utöver huvudstoryn finns det mängder med sidouppdrag att göra. De flesta människor du träffar på erbjuder dig ett nytt uppdrag. På så sätt kan vi bromsa huvudberättelsen för ett ögonblick och lära oss mer om andra människor samtidigt som vi levlar upp våra karaktärer och belönas med nya, trevliga föremål. Eftersom spelvärlden är så pass stor som den är så lovar jag att du kommer springa vilse många gånger. Och vem tycker inte om att virra bort sig på en helt främmande planet?

Xenoblade Chronicles X
Xenoblade Chronicles X är ett fantastiskt rollspel.

Om du bara fokuserar på huvudberättelsen kan du se fram emot ett fruktansvärt långt äventyr. Vill du även göra alla sidouppdrag och allt därtill kan du räkna med att plussa på speltiden med minst det dubbla. Jag har ibland svårt för att förstå hur mycket det egentligen finns att göra på Mira. Spelet är verkligen proppfullt av godis och du kommer aldrig någonsin att känna dig rastlös. Xenoblade Chronicles X är milt sagt ett av de största rollspelsäventyren någonsin. Det är ett komplex äventyr vi har att göra med och spelvärlden spelstudion har målat upp är den överlägset största som går att besöka i ett spel till den nuvarande generationen. Kartan i Xenoblade Chronicles X är tre gånger så stor som den i The Witcher 3: Wild Hunt till exempel, och då kanske du förstår vilket enormt äventyr det verkligen är.

På tal om bonusuppdrag så finns det en sak som jag har upplevt som mycket frustrerande, och det är att huvudstoryn är låst till vissa sidouppdrag. Det kanske inte är särskilt smart att kalla något för sidouppdrag när du måste klara av vissa av dessa uppdrag för att komma vidare i storyn. För att du ska kunna fortsätta till nästa kapitel måste du klara av ett speciellt sidouppdrag. Det här är bara en petitess i sammanhanget, men ibland blev det snudd på irriterande när jag hade beslutat mig för att göra så mycket som möjligt av huvudstoryn under det här recensionsuppdraget. Istället tvingades jag att gå till punkt A för att prata med en speciell person. Strax därefter springa en överdrivet lång sträcka norrut för att döda ett monster och direkt efter ta mig tillbaka till punkt A.

Om du redan har beslutat dig för att göra allt och lite till så kommer det här inte vara något du bryr dig om. Du kommer fortfarande att älska varenda minut av spelet och den öppna världen i spelet känns hela tiden levande och alla uppdrag du gör kommer att vara unika på sitt lilla vis.

Xenoblade Chronicles X
Spelvärlden dräller av stora som små monster

Tempomässigt startade äventyret riktigt svagt. Till en början uppfattade jag spelet som riktigt segt när de underbart regisserade mellansekvenserna avlöste varandra på löpande band, och det tog ungefär 4-5 timmar innan jag verkligen kunde avnjuta ett spel som höll mig fastklistrad framför TV-apparaten. En stor bidragande orsak till detta är också berättelsen som sannerligen är välskriven och intressant rakt igenom. Utan att avslöja alldeles för mycket kan jag åtminstone berätta att storyn är betydligt vassare än i föregångaren. Gripande och med en hel del härliga twister att vänta.

Stridsmekaniken i Xenoblade Chronicles X påminner mycket om den i föregångaren. För den som inte är insatt i spelserien sedan tidigare så är det actionbetonade realtidsstrider som gäller. Stridssystemet var nästintill perfekt i sin föregångare, men den här gången har utvecklaren arbetat vidare och gjort några fåtal justeringar - till det bättre.

Jag kan sträcka mig så långt att påstå att striderna i är de klart bästa jag upplevt sedan Final Fantasy VII. I stora mån är det mesta intakt med sin föregångare men den här gången kommer din karaktär också kunna använda sig av två stycken vapen samtidigt. Pistolen använder du bäst på distans medan kniven fungerar bäst under närstrider. Dessutom är tajmade knapptryck oerhört viktigt för att utdela maximal skada och det berömda Arts-systemet - som tillåter dig att använda sju grundläggande färdigheter under slagsmål - finns också intakt. En stor nyhet är något som kallas för "Soul System". Genom att lyssna på vad dina följeslagare har att säga kan du med några enkla knapptryck utdela mer skada än vanligt eller rentav hela dina medhjälpare.

Xenoblade Chronicles X
Grafiken och musiken imponerar stort i Xenoblade Chronicles X

Dessutom är det viktigare än någonsin att tänka på hur du positionerar dig inför varje strid. Det kommer också krävas att du ger dina följeslagare order om vart på slagfältet de ska stå, samt om de ska fokusera på att attackera fienden eller hela dig och dina övriga kamrater. Stridssystemet är väldigt komplicerat, krävande och oerhört svårt att handskas med. Det känns både enkelt och frustrerande på samma gång. Samtidigt är stridsmekaniken fruktansvärt genomarbetad och välgenomtänkt och det bästa stridssystemet i ett rollspel sedan... ja, Final Fantasy VII.

Eftersom de flesta av spelets strider sker på ett öppet slagfält kan vissa förbigående monster också ansluta sig till striderna för att på så sätt hjälpa sina vänner. Eftersom det redan i inledningen av spelet finns drösvis av monster med för hög level kanske det är en dum idé att stå kvar om du skulle bli attackerad av en alldeles för stark varelse. Svårighetsgraden i Xenoblade Chronicles X är ganska grotesk och det har flera gånger hänt att jag har varit tvungen att kuta omkring i någon timme bara för att levla upp mina karaktärer inför en kommande bossfight. Och det är absolut ingenting som stör mig. Jag älskar en uppskruvad svårighetsgrad och här känns det bara roligt att springa runt och levla sina rollspelskaraktärer, samtidigt som man tar sig tid att utforska den ljuvligt vackra spelvärlden.

Xenoblade Chronicles X
Det här är ett rollspelsäventyr som du verkligen bör sätta dig in i för att avnjuta till fullo

Precis som i de flesta rollspel är det livsviktigt att du förser dina karaktärer med rätt utstyrsel. Därför är det viktigt att du försöka komma ihåg att besöka någon av spelets affärer i hopp om att du har skramlat ihop tillräckligt med cash för att köpa något bättre än det du redan har. Även om du skulle ha en betydligt högre level än dina motståndare, kommer det spela mindre roll om du inte använder dig av rätt mundering.

Djupet vi finner är ljuvligt, ibland på gränsen till otroligt. Ett exempel på detta är just butikerna där du inte bara kan köpa vapen och utrustning, utan också investera i mindre företag. Som delägare kan du skicka ritningar av vapen och sköldar som du önskas ska produceras, och dessa föremål hittar du genom att besegra fiender.

Jag måste också passa på att nämna den tekniska aspekten. Spelet körs i 30 bilder per sekund och rullar på riktigt fint. Trots de underbara omgivningarna och allt som händer och sker i spelvärlden märkte jag inte av att spelet dippade en endaste gång. Dessutom träffade jag inte på en endaste bugg under alla de otaliga timmar som jag lagt ner i spelet. Visst, det kan hända att fiender dyker upp lite plötsligt men detta är också ganska vanligt i rollspel överlag.

Tyvärr är musiken i Xenoblade Chronicles betydligt sämre än i föregångaren, utan att för den delen vara dålig. Ändå diggar jag varenda minut av spelets soundtrack och framförallt stridsmusiken är bland det bästa jag hört i ett rollspel någonsin. Yoko Shimomura gör ett fortsatt utmärkt jobb i sin roll som kompositör och att införskaffa en skiva med spelets soundtrack bör vara obligatoriskt för alla som gillar musiken i Xenoblade-serien.

Dessutom har utvecklarna kastat in ett onlineläge som känns som ett riktigt trevligt tillskott i serien. Du kan tillsammans med 32 andra spelare göra uppdrag som går ut på att döda ett visst antal monster eller att samla in olika föremål. Det fungerar också utmärkt att spela huvudstoryn tillsammans med fyra stycken andra vänner. Personligen föredrar jag att avnjuta rollspel i min ensamhet, men detta är ett mycket trevligt inslag för dem som hellre tycker om att spela tillsammans med andra.

Xenoblade Chronicles X
Xenoblade Chronicles X är ett av de bästa spelen till Wii U.

Grafiken imponerar rejält och det ser betydligt bättre ut än sin föregångare. Bland annat så beundras jag över gräset och vattnet som rör sig i vinden och framförallt hur månen lyser upp under nattetid. Det är värt att stanna till i några minuter bara för att spana in de ljuvligt vackra miljöerna som förekommer i äventyret. Monolith Soft har så gott som gjort ett fläckfritt jobb och jag är minst sagt förstummad över vilket arbete de lagt ner med spelet.

Detta är ett sjuhelsikes stort äventyr som du verkligen måste sätta dig in i för att avnjuta till fullo. Om du tyckte att du lade ner mycket tid med föregångaren kan jag gå i god för att du kommer lägga ner minst lika mycket tid, om inte mer, med det här rollspelsäventyret. Monolith Software har utvecklat ett sjukt underhållande äventyr och personligen anser jag att Xenoblade Chronicles X är det bästa rollspelet som släppts sedan Final Fantasy VII.

9 / 10
+
Enorm spelvärld, många sidouppdrag, långt äventyr, fantastisk musik, underbar grafik, trevligt onlineläge, suveränt stridssystem, intressant story