Dead Rising 2: Off the Record

Dead Rising 2: Off the Record

Capcoms meste zombieslaktare Frank West är äntligen tillbaka igen. Men inte med ett eget äventyr, utan ett begagnat. Räcker det för att aspirera på några högre betyg...

Jag är omringad av zombies. Inte bara några stycken för övrigt, utan typ 200. Jag skulle uppskatta att jag har en handfull sekunder kvar att leva. Här skulle man kunna bryta ihop och börja gråta, men det är inte alls så Frank West rullar. Nej, istället smiter man in i damaffären, byter om till korta jeansshorts och knytblus, plockar fram ett spikförsett baseballträ och går sedan lös på det vandrande dödköttet med sådan frenesi att det för tankarna till godissugna piñata-bankande småbarn.

Jag skulle kunna ägna hela recensionen åt att förklara hur otröstligt glad jag är att Frank West är tillbaka igen. Han är trots allt mister Dead Rising och ingen kan knacka en zombieskalle med samma råbarkade finess som han kan, ingen fäller brudar lika elegant och att lite voyeristiskt sedan komplettera äventyret med fotande av både våld, erotik och skandaler lyfter anrättningen rejält. Bara det att jag får sådana våldsamma deja vu hela tiden. Har jag inte gjort det här förut?

Jo, det har jag faktiskt. Dead Rising 2: Off the Record är nämligen samma spel som Dead Rising 2 fast med ny huvudperson och några tillägg. Visst finns några stora skillnader som jag dock inte tänkte spoila här, men som ett exempel är Chuck Greenes intro på motorcykel utbytt mot något som passar Frank West betydligt bättre, nämligen fribrottning. Här får man chansen att gå lös på zombies ordentligt i vad som känns betydligt mer freakshow än Greenes eskapader.

Dead Rising 2: Off the Record
Frank är själv infekterad i Off the Record och i skriande behov av Zombrex. Att alltid bära med sig en skateboard för snabb transport när tiden rinner ifrån en är en toppenidé.

Något som står sig igenom hela äventyret. Det märks att Capcom Vacnouver (före detta Blue Castle) och japanska Capcom själva ser på Frank West som en större ikon, en ikon som ger dem större kreativ frihet att våga göra detta till den zombie-slasher vi nog alla egentligen vill ha. Mer humor, mer vansinnigheter och ett mindre krav på att berätta en historia. Och redan kort efter nämnda wrestling-match får vi dessutom tillbaka Franks tradermark (nej, inte potatisnäsan), kameran.

Med ens blir det intressant att veta varför zombies håller på att ta över Fortune City och man får ett tydligt uppdrag att försöka avslöja en stor konspiration. Roligast är dock att använda kameran för att försöka fånga särskilt våldsamma scener eller en ovanligt stor mängd zombies. Lättast är detta att göra i nya Uranus Zone, ett nöjesfält modell amerikanskt 50-tal där dråpligheter staplas på rad för fantastiska highscores med kameran.

Men allt detta till trots. Inte ens Frank West kan få mig att tycka att det känns som något annat än mjölkning av en populär serie. Dead Rising 2: Off the Record känns som en stor expansion mer än ett eget spel och man har inte ens bemödat sig med att åtgärda de brister som trots allt fanns i föregångaren. Jag kan fortfarande få oanvändbara sparfiler på grund av att tiden är för knapp på något uppdrag och när man får spela om långa sträckor på grund av de långa avstånden mellan checkpoints kan åtminstone jag hålla mig för skratt.

Dead Rising 2: Off the Record
Precis som i det allra första Dead Rising har Frank med sig sin pålitliga kamera och minst lika viktigt som att dräpa zombies är att dokumentera katastrofen.

Inte ens Chuck Greenes enerverande dotter slipper man. Eller... det gör man, men inte hennes symptom eftersom Frankie-boy själv ny infekterats och behöver jaga Zombrex som måste intagas på en specifik tidpunkt hela tiden. Något som för mig är ett minus och inte alls något en faktor som tillför något, tvärtom.

Det här räcker liksom inte att släppa som ett separat spel. Jag vet vad som händer och efter att ha klarat Dead Rising 2 flera gånger kan jag nästan tala med i mycket av den identiska dialogen. Det är som att Capcom ångrade sig efter tvåan och nu gjort det spel man innerst inne tyckte att det borde ha varit från början. Vilket det förmodligen också borde har varit.

Men Dead Rising 2 kändes till viss del gammalt redan när det kom förra året. Grafiken var primitiv, spelmekaniken likaså och anledningen till att jag ändå spelade det och älskade det, var den grundläggande underhållningen i att få dräpa en massa zombies på så fantasifulla sätt som möjligt. När jag nu förväntas gör allt igen i Dead Rising 2: Off the Record sparkar till och med ett fan som jag själv lite bakut.

Dead Rising 2: Off the Record
Frank West är som figur i runda slängar 11 gånger roligare än Chuck Greene.

Den primitiva grafiken, den styltiga spelmekaniken och bristen på andra nyheter än att man tagit tillbaka en funktion från det första spelet får mig helt enkelt att sparka bakut. Som nedladdningsbart material hade detta varit ett matigt och underhållande paket jag varmt skulle rekommendera, som separat spel (visserligen till något reducerat pris) är det däremot något som endast hardcore-fans av serien har anledning att införskaffa.

Jag liksom många andra tyckte Chuck Green var en torrboll, men det är först när man får tillbaka Frank man inser exakt hur torr Chucken egentligen var. Men det hjälper som sagt inte. Visst är Off the Record på flera sätt det spel jag önskar att Dead Rising 2 hade varit, men att utforska samma värld igen med alla de värsta bristerna intakta och grafik som var föråldrad redan för ett år sedan får mig att tycka att Capcom borde ha investerat tid och resurser på något bättre. Som ett rejält påkostat Dead Rising 3. Och då självfallet med Frank West som huvudperson.

6 / 10
+
Frank West är tillbaka, enorma mängder zombies att dräpa, skön humor