Football Manager 2012

Football Manager 2012

Chrille har såväl vunnit mästerskap som ramlat ur serier under sina taktiskt prövande äventyr. Football Manager är som vanligt imponerande omfattande, men hur underhållande är det?

Vi fotbollsälskare är ett lustigt släkte. Ta som exempel det här med att den professionelle och ytterst framgångsrike tränaren alltid vet sämst. Det kan vara en nyss uttagen landslagstrupp, eller för all del ett byte som aldrig blir av i en tysk ligamatch. Bakgrunden varierar, men vår reaktion består. Vi slår ut med armarna och mumlar något fult men obegripligt, som vore vi en argentinsk anfallare som nyss haft kroppskontakt i straffområdet. "Hur kan han envisas med att göra så här varje gång? Förstår han ingenting?" Ibland ter sig livet som en enda transportsträcka till dess att någon klubbdirektör upptäcker vår storhet och ger oss ett jobb som huvudtränare, helst i en större liga än Allsvenskan.

Innerst inne förstår många av oss att den där firade stjärntränaren begriper spelet bättre än vi, samt har större koll på sina spelare. Kanske gäller det även klubbens massör. Men för den som ändå tror sig veta bäst heter utmaningen Football Manager, och har så gjort under en längre tid. Visst, ingen ska luras att tro att ett spel, hur ambitiöst och välgjort det än må vara, kan vara en fullgod simulering av Alex Fergusons yrkesliv. Men Sports Interactive är en utvecklare som gett sig tusan på att ändå försöka.

Football Manager 2012Football Manager 2012
Matcherna kan följas ur en rad vyer. Från halvdan TV-mässig planvy till en mer traditionell överblick.

En typisk karriär i en vald klubb inleds med ett välkomnande från ordföranden. Förutsättningar och målsättningar behandlas, kanske får också tränaren själv påverka prestationsbonusar och lönebudget. Därefter är det dags att bekanta sig med tränarstaben och med hjälp av denna få en bild av spelartruppens sammansättning och eventuella behov i form av träningsupplägg och nyförvärv. Överallt finns mängder av rådgivare, visualiseringshjälpmedel och statistik som tillsammans ska möjliggöra bästa möjliga styre i klubben.

Djupet, samt mängden av angreppsvinklar är rent av svindlande. Jag hör själv till kategorin som uppskattar den här närmast oändliga arsenalen av verktyg, även om presentationen tenderar att bli lite väl grötig emellanåt. Lite bättre filtrering och viss skalbarhet av detaljnivån hade sannerligen inte skadat. Att ha en långsam och grundlig genomgång av försäsongen, för att sedan växla över i en mer match-orienterad presentation så länge ligan är igång hade kunnat vara ett intressant sätt att anpassa detaljnivån efter situationen. Nykomlingar har förresten mindre än någonsin att frukta av det hotfullt detaljerade gränssnittet, tack vare en grundlig serie vägledande guider, "tutorials".

Att ägna dessa några minuter av sin tid kan förresten vara att rekommendera även för hyggligt garvade veteraner. För hur mycket arbete som utvecklaren än lagt ner på att arbeta fram ett interface vars ambition är att vara såväl överskådligt som anpassat efter skärmupplösningen, så blir intrycket en aning förvirrat. All statistik, alla personer, alla verktyg, är i sig en enorm tillgång. Men de känns ibland staplade på varandra utan direkt tanke, lite som att en duktig fackförfattares tusensidiga verk ändå behöver omfattande redigeringsarbete för att bli riktigt läsvärt.

Football Manager 2012
Att scouta spelare har aldrig varit mer givande. Dina pålitliga rådgivare är ovärderliga i jakten på nästa fynd.

För hur mycket jag än älskar sporten och njuter av dess utmaningar, så har mina försök till karriär i Football Manager på senare år utvecklas till en kamp för motivation, i nästan lika hög grad som en kamp för att hitta rätt lagsammansättning. Det är som att Sports Interactive aldrig stannat upp och funderat på eventuella skillnader mellan realism och underhållning. Att hålla en presskonferens om ett nyförvärv för sjunde gången, väga in agentarvoden i kontraktsförhandlingar, eller plöja igenom hyllmeter av nyhetstext mellan varje musklick har alla det gemensamt att de inte har någonting att göra med varför jag älskar fotboll.

Den här hyperambitiösa realismen har säkert sina supportrar, även om den betalar ett högt pris i valutorna själ och glädje. Det känns helt enkelt emellanåt som att sitta och spela ett excelark, eller varför inte en autentisk rättegång, när jag helst av allt vill ha Jack Nicholsons scener ur "På heder och samvete".

Kanske är detta trots allt en nyttig läxa för alla oss vardagsrums-Mourinhos - att träna ett professionellt fotbollslag är så mycket mer än att spatsera av och till på en gräsmatta med ett jenka under tungan och en armanikostym slängd över axeln. För att krama ur max från en skara bolljonglörer och halvbarbarer krävs träningsprogram, regelbundna möten med ledarstaben, förtroliga samtal med missnöjda stjärnor på nedgång, samt en och annan holmgång med klubbledningen med anledning av den snåla budgeten. Ingen kan ta ifrån Sports Interactive att denna djupa avbildning är imponerande.

Football Manager 2012
Det finns verkligen ingenting fotbollsrelaterat som inte kan kvantifieras och visualiseras i något av de många kraftfulla statistiska och taktiska verktygen.

Och glädjande nog hör årets nyheter till de bästa på länge. Utöver den tidigare nämnda vägledande rundturen, som pedagogiskt och grundligt går igenom det mesta av intresse, så är de flexibla ligavalen riktigt välkommet. Sedan urminnes tider har man vid varje spelomgångs start tvingats att välja ett lämpligt antal ligor, utifrån såväl personliga preferenser som datorns begränsningar. Nytt för i år är att ligor, ja hela länder, kan läggas till och dras ifrån även efter spelets start. Något som kanske borde ha inkluderats för länge sedan, men som likväl känns väldigt välkommet.

Sammanfattningsvis är Football Manager 2012 ett väldigt passande namn. Det blir väldigt mycket management, men dessvärre inte tillräckligt mycket spel. Detaljnivån i form av spelare och statistik saknar motstycke, men det är på hög tid att någonting mer grundläggande händer. Spelet behöver hitta en form som är tydligare och som bättre fokuserar på sina styrkor. Jag kommer ge det mycket av min tid, helt enkelt för att det saknas bättre alternativ. Men jag får fortsätta vänta på den där verkliga wow-känslan. Den som får mig att vilja söka till en tränarutbildning.

7 / 10
+
Ofattbart djupt, flexibla ligaval, kalenderbitarens dröm, fotboll ut i fingerspetsarna