Dance Central 2

Dance Central 2

Ett av de bästa spelen till Kinect får en uppföljare och återigen ställer Harmonix oss frågan: så du tror att du kan dansa?

Dance Central gjorde processen kort med otymplig bowling, småfånig forsränning och virtuella kramdjur när vi utsåg det bästa premiärspelet till Kinect ifjol. Med all rätt; Harmonix dansspel var både lättsamt och utmanande. Det var framförallt också ett befogat spel - ett spel som passade Microsofts nya teknik. En ansenlig mängd konsumenter drog på sig rejäl träningsvärk från det där fistpumpandet i "Poker Face", och nu när Rock Band och Guitar Hero är såååå 00-tal, när konkurrenter som Just Dance säljer finfint, satsas det självklart rejält på en uppföljare.

Grundprincipen i Dance Central 2 är den samma som sist. Du ska framför Kinects dömande öga svänga dina lurviga i en imitation av en karaktär på skärmen, allt till licensierad musik av artister du inte hittar i ovannämnda, rockigare titlar. Detta är ingen genre jag personligen gillar, men fans av moderna bitar och klubbmusik lär bli nöjda av de över 40 låtarna. Lady Gaga, Rihanna, Missy Elliot, Britney Spears, Bruno Mars kämpar alla här om din uppmärksamhet när du väljer vad du ska dansa till, och mer musik finns att ladda ned. Du kan även (för en mindre summa) importera dina låtar från det första spelet.

Dance Central 2
Dubbel dansglädje är ...dubbel dansglädje. I Dance Central 2 kan du äntligen skaka stjärt med en polare.

I min första session börjar jag med några enkla sidosteg och handklappningar för att sedan försöka hänga med eskaleringen till väderkvarnar, kaxiga axelryckningar och allt möjligt übersvårt rumpskak som kräver en Fred Astaire/Michael Jackson-klon för att kunna leverera. Svett och endorfiner infinner sig relativt omedelbart. En vilja att bli bättre likaså.

Men även om det finns möjligheter att jaga poängrekord och försöka klara de svåraste låtarna på den svåraste nivån, är nöjet (åtminstone för min del) mest av partykaraktär: att "bara" gå genom några låtar i gott sällskap, för att få upp lite energi. Dance Central 2 är inget jag spelar ensam, så därför är nyheten att två personer nu kan dansa tillsammans förstås mycket välkommen.

Den andra personen kan hoppa in och ut närsomhelst, till och med mitt i en låt. Kinect känner igen spelaren (åtminstone i nio fall av tio) vilket i sig fortfarande är lite av en futuristisk effekt. Här finns spellägen där rivalitet och tävlingsaspekter ligger på olika intensitetsnivåer. I Dance Battle-läget duellerar du och din motdansare i Spotlight-sessioner där ni turas om med att klara diverse moves. Här finns också något som kallas Free 4 All, vilket är sektioner där olika danssteg dyker upp och du och din partner ska ta dem alla i valfri ordning, för att få bonuspoäng.

Dance Central 2
De steg du ska ta inom kort visas i form av ikoner på sidan av skärmen. Det tar ett tag att få in framförhållningen, men inom några låtar har du läget under kontroll.

Möjligheten att vara två dansare är inte bara lämplig för de som vill visa var skåpet ska stå, utan även för mer osäkra gamers/dansare. Spisar du Dance Central 2 på ett kalas vill den med två högerfötter kanske inte bli festens mittpunkt, men kan panelhönan få moraliskt stöd i form av en dansande kompis vid sin sida, är det en helt annan femma.

Det finns återigen goda möjligheter att öva på låtarna i Break it Down-läget, som blivit ännu mer pedagogiskt i Harmonix tvåa. Spelet noterar vilka delar av en låt du har problem med, och nu kan du även skippa delar av lektionen/låten som du redan behärskar. Dessutom finns som tidigare möjligheten att sakta ned låtens tempo när du tränar. Och apropå träning - här finns ett fitness-läge med en kalorimätare där du kan bränna sittfläsk i upp till 40 minuter långa sessioner.

Dance Central 2 innehåller också ett karriärläge med en story, ytterligare en nyhet jämfört med ettan. Det här med att låsa upp låtar eftersom och gradvis fylla ut sina (dans)skor brukar vara en vattendelare; personligen gillar jag sådana upplägg men vill även ha alla låtar upplåsta från början.

Dance Central 2
Att spela två innebär en stor risk för att kittla eller slå varandra i mellangärdet, speciellt under yviga moves som "wingspan".

Karriärläget kallas Crew Challenge och här börjar du som osnuten dans-rookie och slutar som proffs. Det är ärligt talat en ganska tramsig historia och jakten på cred-poäng är mest krystat coolt, något som även gäller för "bossfighterna" där du ska dansa sönder en kaxig superstuffare. Mina tankar går till You Got Served och South Park-parodin av samma bajsnödigt hippa film. Gissningsvis kommer du inte att tillbringa mycket tid i Crew Challenge, men lyckligtvis går det att spela två personer även här.

Dance Central 2 tar ungefär samma steg som Harmonix tog mellan det första och andra Guitar Hero-spelet, och precis som då är det en putsning stor nog att berömma. Inför en eventuell trea behöver förmodligen något större hända, men just nu känns konceptet fortfarande fräscht och underhållande. Bra Kinect-spel växer inte på trän, så Dance Central 2 är högintressant för dig med såväl Kinect som dansdrömmar.

8 / 10
+
Fortfarande ett roligt koncept, nytt flerspelarläge, bättre träningsläge, låtimportmöjligheter