Disney Infinity 3.0: Play Without Limits

Disney Infinity 3.0: Inside Out - Play Set

Redaktionens kanske meste Pixar-älskare har gett sig i kast med Play Set-expansionen Inside Out. Här är vår mastiga recension...

Disney Infinity har visat sig vara en flexibel plattform där respektive Play Set kan bjuda på helt unika spelupplevelser som skiljer sig från huvudspelet. Det är i denna kategori vi hittar Inside Out, vilken som namnet antyder givetvis baseras på Pixar-rullen Inside Out (Insidan ut, som den heter i Sverige). Här har det vanliga äventyrande bytts ut mot något mer... pannkaksplatt.

Disney Infinity 3.0: Play Without LimitsDisney Infinity 3.0: Play Without Limits
Anger och Joy, de båda figurer som ingår med Inside Out Play Set.

Det är nämligen delvis ett plattformsspel som påminner mer om New Super Mario Bros än om övriga Disney Infinity 3.0: Play Without Limits. I paketet ingår, utöver äventyret, de båda figurerna Anger (Ilska) och Joy (Glädje), där i synnerhet förstnämnda känns riktigt välgjord. Båda har dessutom en liten Memory Orb (minnesboll) i rätt färg liggandes vid fötterna, vilket är en härlig detalj som förhöjer helhetsintrycket.

De båda figurerna är dessutom väldigt snygga i spelet och hör till de mer genomarbetade figurerna. Det märks att Inside Out är viktigt för Disney och att de därför fått lite extra kärlek. Det färgar även av sig på banorna som inte kan beskrivas som annat än väldigt snygga, både tekniskt och designmässigt.

Det är mindre öppen spelvärld och mer tydligt definierade banor i Inside Out.

Till skillnad mot för vad man kanske kunde tro, är detta inte en spelbar version av filmen utan ett separat äventyr som därför inte begränsas av att utvecklarna behövt göra gameplay av det som hände i Inside Out. Här har Riley varit uppe för länge och kikat en film som var lite för otäck för henne och nu riskerar hon att permanenta dåliga minnen på grund av detta. Så kan vi naturligtvis inte ha det, och det är därför här som du kommer in i bilden. Därför känns det nu som ett komplement till filmen istället, och det är ju inte det sämsta. Det utspelas däremot i välbekanta Imagination Land, och om du sett filmen vet du att det är en tämligen överraskande och udda plats där inget kan tas för givet.

Det här verkar ha varit en guldgruva för utvecklarna som därmed kunnat lassa på med alla möjliga upplägg och variationer samt lek med fysikens lagar (som att spela uppochned). I en av banorna äventyrar jag mig fram genom vad som bäst kan beskrivas som ett flipperspel och det bara öser på med helt vansinniga idéer som känns värdiga förlagan det baseras på. Möjligen att en del utmaningar kan vara för svåra för de yngre spelarna, men som 38-årig Pixar-älskande gamer kunde jag inte vara mer nöjd med just denna aspekt. Däremot blir det ett rejält minuspoäng för kameran som är helt låst och tyvärr inte alltid gör ett så bra jobb och vissa detaljer missas eller försvåras i onödan.

Har du inte alla alla fem känslor kan du förvandla dig till dem där det behövs för att komma vidare på banorna.

Det var som bekant fem figurer i Inside Out som kontrollerade Rileys känslor, och givetvis är det utformat på ett sådant sätt att du kommer att vilja skaffa fler av dem. Du kan alltså inte göra riktigt allt i detta äventyr innan du samlat på dig allihop. Därmed inte sagt att det inte skulle finnas nog som det redan är, och det är klart värt att spela igenom med bara Anger och Joy, där övriga figurer får ses som bonusar (vilka jag själv inte haft möjlighet att prova på dem, då jag inte har dem). Jag vill även dela ut pluspoäng för att originalröstskådisarna är tillbaka.

Du kommer heller inte att fastna längs vägen då du för en kort stund kan förvandlas till de andra figurerna för att ta dig vidare. Behövs exempelvis Fear, så får du "låna" honom en kort stund för att lösa det aktuella problemet och kan ta dig vidare. Det här är något jag verkligen uppskattar, dessa figurspel är väldigt roliga, men har en tendens att kunna kännas i girigaste laget mellan varven. Men med den här lösningen blir det riktigt prisvärt och är ett spel både yngre och äldre gamers kommer vilja spela igenom fler gånger.

Exakt vad som helst kan hända i Imagination Land. Var beredd på ett äventyr utöver det vanliga.

Så är Inside Out värt 350 kronor då? Ja, jag tycker faktiskt det. Det här är definitivt genomarbetat och för min egen del det kanske roligaste jag haft med Disney Infinity 3.0: Play Without Limits hittills. För pengarna får du 25 banor med högt återspelningsvärde - du kommer vilja låsa upp allt - som tog mig en bra bit över fem timmar att spela igenom, uppskattningsvis runt åtta. Kort sagt, köpvarning utfärdad.

8 / 10
+
Långt äventyr, stor variation, kräver ej extra figurer, högt återspelningsvärde, roliga achievements, tjusig grafik, originalröstskådespelarna medverkar