The War of the Worlds

The War of the Worlds

Marsianerna attackera Jorden och endast en man kan stoppa dem. Plocka fram hagelbössan och raketgeväret, eller? Inte direkt. Detta gripande äventyr handlar endast en sak: Överlevnad

Vi har sett en rad adaptionen av H.C. Wells klassiska sci-fi-roman The War of the Worlds sedan den gavs ut för första gången i slutet av 1800-talet. Denna gång handlar det om ett nedladdningsbart plattformsäventyr, som för tankarna till fjolårets kritikerrosade Limbo. Det kan till en början kännas som en lite udda behandling, men spelet utvecklat av Other Ocean Interactive bjuder trots det på en fantastisk spelupplevelse från början till slut.

Arthur Clarke befinner sig ombord ett tåg när marsianerna anländer till vår planet likt kometer som faller ur skyn. Strax därefter inleds utrotningen av människan. Vi får följa Arthurs sökande efter sin familj, samtidigt som han flyr och gömmer sig från de fasanfulla utomjordingarna. Spelet är som bäst när diverse mardrömsscenarion avlöser varandra, och resultatet är en oerhört spännande och cinematisk spelupplevelse som sällan skådas i nedladdningsbara titlar.

The War of the Worlds
Vid ett flertal tillfällen är Arthur jagad av sina fiender, och då gäller det att bara springa och hoppas på det bästa.

The War of the Worlds imponerar även när det kommer till ljudet och det grafiska. Designen är underbar med atmosfärrika miljöer och rösten bakom Arthus är ingen mindre än Patrick Stewart. Hans välförfattade narration guidar en genom äventyrets gång, och ser till att det aldrig krävs någon form av textruta för att man ska förstå vad som ska göras härnäst.

Visst låter det lockande hittills? Dessvärre är inte The War of the Worlds utan sina problem. Spelet använder sig av trial & error-mekanik som kombinerat med klumpig spelkontroll, underutvecklat plattformande och oförlåtande timing leder till frustration. Visst är det utmanande allt, men på fel sätt. Detta, tillsammans laddningsskärmarna mellan kapitlen, kan ta en ut ur de mer gripande sekvenserna. Och i ett spel som detta är inlevelse allt.

The War of the Worlds
Det finns många faror längst vägen, och du kommer lära dig att frukta marsianernas diverse dödsmaskiner.

The War of the Worlds gör det inte alltid lätt för spelaren att ta del av den upplevelse som faktiskt finns här, men gillade du Limbo och har ett stort tålamod kommer du allt se att tillfredsställelsen rättfärdigar svårhetsgraden. Världarnas krig är alltså inte för alla, men det är ett äventyr som ingen får riskera att missa när priset är så här pass lättöverkomligt.

8 / 10
+
Cinematisk spelupplevelse, långt och varierat äventyr, vacker design, Patrick Stewart