Shadowgun

Shadowgun

Ett bärbart Gears of War med mycket imponerande grafik var målet med Shadowgun, men lika mycket som grafiken imponerar, desto mer sviker spelbarheten

Det är många som propagerar för att bärbara enheter såsom surfplattor och smarta mobiltelefoner ska komma att konkurrera ut såväl bärbara som stationära spelkonsoler. På förhand sades Shadowgun bli ett av de spel som mer och mer skulle sudda ut gränsen mellan den nya vågen av spelenheter och den gamla skolans klassiska konsoler. För mig blir det dock precis tvärtom, Shadowgun är ett perfekt exempel på varför smarta mobiltelefoner och surfplattor INTE kommer att konkurrera ut våra konsoler.

Shadowgun placerar dig i rollen som en hårdför legosoldat som säljer sina tjänster till högstbjudande. När en forskare packar kappsäcken knökfull med företagshemligheter och pyser iväg till en hemlig bas, lång borta från sin uppdragsgivare sätts John Slade in för att föra honom tillbaka. Död eller levande. Ett uppdrag som vid första anblick verkar bli en enkel affär, visar sig snart vara en kamp på liv och död. Den förrymde forskaren Edgar Simon har nämligen fortifierat sig i en bas och till försvar har han en armada av genmodifierade, framklonade soldater.

Shadowgun
Fiendefloran består till största delen av fasta kanontorn och fiender som gör tama försök att använda omgivningen som skydd.

Vägen mot Edgar Simon översvämmas med hjärndöda soldater, automatiska kanontorn, flygande småfiender och krälande snabba robotspindlar som försöker spränga spelaren i småbitar. Det första man slås av är att Shadowgun är ganska snyggt. Det är visserligen till stor del präglat av horribelt tråkig estetik där miljöerna nästan uteslutande består av trista industrilokaler med väldigt mycket räta vinklar. Det ger ett väldigt platt och tråkigt utseende men man ska samtidigt inte hymla med att för att vara på en Ipad 2, ser det väldigt bra ut.

Medan grafiken håller en hyfsat hög klass, är det mesta av betydligt lägre kvalité. Tråkigt ljud, väldigt lite effekter och en fiendeintelligens som är bedrövlig ger tyvärr ett ganska splittrat intryck. Spelkontrollen är dessutom klart bristfällig där den ofta känns allt för svampig, plus att jag ofta är på skjut-knappen när jag försöker navigera huvudrollsinnehavaren runt banorna. För mig är det uppenbart att utvecklaren har valt att satsa på grafiken och sekundärt valt att göra ett spel av Shadowgun.

Shadowgun
Ibland imponerar miljöerna stort, dock är det ofta allt för platt, vinkelrätt och brunt för att det ska ge något varaktigt intryck.

Det är ett uppenbart försök att göra lite av en karbonkopia av Gears of War fast i bärbart format. Tyvärr missar Madfinger målet ganska enormt med Shadowgun. Jag kan känna att de tekniska grundpremisserna för ett bra spel finns där, men Madfinger måste göra en eventuell uppföljare till mer av ett spel som står på egna ben, snarare än att det förlitar sig på en enda sak. I dagsläget är det nästan bara grafiken som gör Shadowgun till ett spel som står ut i mängden. Ett spel 2011 behöver klara av så mycket mer än så. Även om det är ett spel designat för surfplattor och smarta mobiltelefoner finns det andra spel som bjuder på betydligt bättre underhållning och upplägg. Grafiskt står det i en klass för sig, men det behövs mer än så.

Om Madfinger bygger vidare på den grund de har kan vi komma att få se ett riktigt imponerande spel lite längre fram. I dagsläget känns det mest ihåligt och innehållsfattigt. Det är även här som det blir som mest tydligt hur mycket mer vi kan få ut av våra stationära konsoler vad gäller spelbarhet jämfört med den nya vågen av spelenheter. Shadowgun håller tyvärr inte måttet, det är mer en grund för något bättre än det är ett färdigt och kvalitativt spel.

04 Gamereactor Sverige
4 / 10
+