Om jag spelar Tetris, valfritt Shoot 'em up, eller Puzzle Quest i några timmar strax innan jag lägger mig så drömmer jag garanterat om spel om natten. Deras enkla upplägg gör att jag tvingats återupprepa samma handling om och om igen länge. Dessa feberliknande drömmar av repetition plågade mig även när jag under en period i min ungdom knegade på en arbetsplats där jag stod vid ett löpande band.
Den senaste tiden har jag spelat massor med Dungeon Defenders. Och som ett brev på posten har mina nätter fyllts med mana-samlande och orch-slakt. För trots allt djup är Dungeon Defenders ett otroligt repetitivt spel. Jag gör samma sak, hela tiden. Moroten är att nå en högre level, få ett bättre vapen eller att äntligen ha råd att köpa ett nytt coolt husdjur.
Känns det igen? Såklart det gör. Men det hör inte till vanligheterna inom Tower Defence-genren. Trendy Entertainment har lyckats med en snygg sammanslagning av Tower Defence, action och rollspel. Och det fungerar riktigt bra. Speciellt om man spelar tillsammans över live eller på delad skärm.
Avkomman till fyra hjältar lämnas hemma i slottet. Deras ansvarslösa föräldrar lämnar dem i sticket trots att hemmet hotas av tusentals orcher. Att bygga fällor är svaret på invasionen. Men det är bara det första steget. För när skurkarna väller in duger det inte att passivt stå och titta på. Med svärd, magi och armborst hjälper man fällorna på traven.
Tyvärr har utvecklarna misslyckats helt med miljöerna. En medeltida värld har byggts upp. Så långt allt väl. Problemet är ljussättningen. Den går i alla skimrande färger och ger ett väldigt ovärdigt intryck. Lila ljus i massor. Och grönt. Och blått. Det blir en skinande soppa som skär i ögonen.
Kan man ha överseende med detta och har dessutom förmåga att hantera de sämsta menyerna jag någonsin sett finns det massor av timmar att plöja ned i spelet. Själv spelade jag en hel del, men så plötsligt gjorde jag en obehaglig upptäckt. Den tid jag investerade i spelet gav inte avkastning i något jag skulle kalla njutbart. Jakten på erfarenhetspoäng blev mer ett tidsfördriv än en upplevelse. Då kan man lika gärna lösa korsord. Det är dessutom bättre för nattsömnen.