Go Vacation

Go Vacation

Skyrim, Zelda, fladdermöss och två maffiga krigsspel med snorhöga betyg under samma höst. Kanske dags att ta en paus från all underhållning och spela något riktigt dåligt istället?

Världens samlade negativa fördomar om Wii finns koncentrerade i denna styggelse till spel. Det finns viftningar och handledsknyckningar trots att en knapp skulle göra jobbet bättre. Man tvingas genomlida klumpig styrning genom att luta en fjärrkontroll så att såväl finlir som spelglädje effektivt förgörs. Go Vacation är uppbyggt av ett brett utbud minispel där kvantiteten fullständigt tillåtits köra över kvalitet. Om någon vill argumentera för Wii som en underlägsen spelkonsol är det bara att låta Go Vacation och agera bevisföring.

På en alkoholfri semesterort har man samlat ett gäng roliga aktiviteter och förvandlat dem till plågsamma upplevelser. Hur kan det bli långtråkigt att åka vattenscooter och hoppa fallskärm? Jag har inte svaret på den frågan. Jag vet bara att utvecklarna lyckats förstöra precis allt de tagit sig för.

Go Vacation
Tråkigare surfing än i California Games från från 1987.

Min Mii har varit med om mycket sedan jag designade honom för ett antal år sedan. Han har spelat tennis, åkt go-cart och fångat spöken. Inte kunde han ana att hans mest omskakande upplevelse skulle vara att åka på semester. Med andan i halsen har han fösts mellan olika semesterorter. Han har tvingats till allt från volleyboll på en strand till snöbollskrig . Och han har haft skittråkigt hela tiden.

Det har jag också. Haft tråkigt alltså. Det har även de väldigt stödjande vänner som genomlevt spelet tillsammans med mig. Otålighet har präglat spelupplevelsen. Inte en enda gång har frasen "det här var rätt kul, vi provar en gång till" yttrats. Varenda ny upplåst aktivitet har provats, ratats och sedan aldrig spelats om. Sakta men säkert har mina vänner droppat av och vägrat spela mer. Till slut har det bara varit jag kvar i soffan.

Go Vacation
An old cowboy went riding out one dark and windy day. Upon a ridge he rested as he went along his way. When all at once a mighty herd of red eyed cows he saw. Plowing through the ragged sky and up the cloudy draw.

Dessutom lider spelet av det sedvanliga tvånget att saker och ting måste låsas upp. Denna gång genom att genomlida aktiviteter och sedan springa och prata med någon slags fritidsledare som erbjuder nya. Det är rakt igenom ett uselt upplägg och om jag fått välja mellan alla sporterna i en meny redan från början hade jag övervägt att höja betyget till en trea.

Det finns vissa förlåtande stunder. Tennisen till exempel är helt ok, om man nu gillar att vifta fram bollar. Men om man jämför med renodlade tennisspel så finns ingenting att hämta. Och efter ett par korta tennismatcher är jag klar med den sporten också.

Go Vacation
Vrid din Wiimote och ta tag i dina vänner för att göra formationer. Du tröttnar långt innan ni når marken.

Ibland får vi frågan hur mycket tid vi lägger på att spela ett visst spel innan vi skriver recension. Svaret varierar naturligtvis, men beror alltid på hur lång tid det tar att få ett ärligt grepp om spelet. Denna gång har jag lagt betydligt längre tid än så. Om jag hade köpt spelet själv hade det räckt med fem minuter innan jag argt bytt in det till något annat. Jag har tvingat mig själv att lägga några timmar på den här usla samlingen minispel. Men de växte inte alls på mig. Allt som växte var ljudet av den tickande klockan som räknar ned till graven. När du ligger på din dödsbädd vill du inte fundera över varför du lade dina begränsade timmar i livet på att spela Go Vacation. Du har ett val. För mig är det redan försent.

Gillar man genren så bör man fortsätta spela Wii Play, Wii Sports eller Wii Play Motion. Gillar man självplågeri finns det ljusskygga sidor på nätet där man kan komma i kontakt med likasinnade. Det finns ingen jag kan rekommendera detta trams.

02 Gamereactor Sverige
2 / 10
+