See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      X-Men: Reign of Apocalypse

X-Men: Reign of Apocalypse

Storfilmer på vita duken brukar innebära en eller annan spelproduktion baserat på samma tema. Så även när det gäller X-Men, och Thomas har föstås inte varit sen att prova Reign of Apocalypse till GBA.

Cyclops, Storm, Rogue och Wolverine är på väg hem från ett uppdrag på andra sidan yttre rymden. Då deras Blackbird hamnat på andra sidan hyperrymd-matrixen, kan de se deras hem X-Mansion i fjärran. Men något är fel! Det är inte samma byggnad som de en gång lämnade, plus att det inte finns några kommunikationssignaler därifrån...

Så börjar storyn i detta första X-Men spel på GBA. Med kontroll över dessa fyra superhjältar, en åt gången förstås, ska du kämpa dig igenom 12 banor fulla av Sentinels och superbossar, för att tillslut kunna komma hem till din egen dimension igen.

X-Men: Reign och Apocalypse tar oss tillbaka till de gamla arkaddagarna, där man som en superstark hjälte ska kämpa sig igenom korkade fiender som kommer från alla håll och kanter. Medlet är ändlösa slag kombinerat med att röra sig upp och ner, fram och tillbaka i skärmbilden, medan du hoppar febrilt från fiende till fiende och undviker angrepp. Som något speciellt för X-Men genren har man en Mutant Power Meter, som långsamt laddas upp så man emellanåt kan utföra ett Specialmove, som är unikt för den enskilde karaktären.
      Man styr de olika hjältarna på precis samma sätt, och i teorin är det ju också i stort sett detsamma som föregår. Men det gör faktiskt en skillnad om man spelar som den ena eller andra av de kära X-Men. Gameplayet är mycket gammaldags, och det kan förvisso bli lite trivialt i längden, men man har piffat upp konceptet en aning genom att man efter varje bana kan uppgradera sin spelare, och att historien följs genom en serietecknad dialog innan varje bana. Dock kunde man gott önskat att utvecklarna satsat på lite mer variation, kanske ett par plattformar att hoppa på, eller några objekt att samla upp. Men nu har de valt att behålla spelbarheten i en klassisk retrostil, vilket inte är så dumt ändå.

Som ett plus har spelet två olika inbyggda multiplayerfunktioner, så man på allvar kan plocka fram arkadkänslan på sin GBA. Man kan både gå lös på alla skurkarna kooperativt, då man följer hela spelets historia från början till slut, sida vid sida från skärmbild till skärmbild. Eller så kan man välja att spela i Versus Mode, där spelet istället blir en sorts fightingspel i stil med Street Fighter - bara på ett lite annat plan. Och med detta spelsätt kan man till och med få styra de superbossar man besegrat i singleplayer delen!

Rent tekniskt är X-Men: Reign of Apocalypse inte så dumt. Särskilt animationerna av ens spelare är riktigt bra och detaljerade, och bakgrunderna är som hämtade ur en serietecknad version av X-Men. Fulla av färger och fantasi och bestämt inte trista - om man nu har tid att titta närmare på dem. Som alltid är något självklart bättre än annat, och kvaliteten är då heller inte lika bra hela tiden. Fienderna kan gott och väl bli enformiga i längden, och man lär sig snabbt hur de olika ska tacklas. Man kanske också kunde hoppats på att de bara var en gnutta klokare, men det är ju inte vad det handlar om i denna genre... Spelet har dessutom ett utmärkt soundtrack, som kör från ena änden till andra, och passar rätt bra in i hjälteatmosfären. Dessvärre är ljudeffekterna lite tama, och det blir något av en besvikelse när allt annat utstrålar stort självförtroende.

Överlag är X-Men: Reign of Apocalypse ett rätt bra spel, om man nu gillar det klassiska beat’em up gameplayet. Tills vidare är detta bara det andra spelet till GBA av denna typ - det första var Final Fight One - och konceptet kommer säkerligen vidareutvecklas till att inte vara lika gammaldags framöver. Men ibland behövs faktiskt ett simpelt slå-på-alla spel, och om man dessutom gillar X-Men universumet är detta spel ett givet val.

X-Men: Reign of ApocalypseX-Men: Reign of ApocalypseX-Men: Reign of ApocalypseX-Men: Reign of Apocalypse
      7 / 10
      +