Tekken Hybrid

Tekken Hybrid

Tre Tekken-spel till priset av ett? Tycker du att det låter för bra för att vara sant så har du alldeles rätt. Mathias Holmberg har satt betyg på Tekken Hybrid...

Fighting-entusiaster har mycket att se fram emot under 2012, inte minst tack vare Namco Bandai. Utgivaren planerar att släppa både Soul Calibur V och Tekken Tag Tournament 2 nästa år, men de låter oss värma upp redan nu med Tekken Hybrid. Hybrid är ett riktigt underligt experiment från Namcos sida, som till ett budgetpris ger oss ett paket bestående av Playstation 2-spelet Tekken Tag Tournament i fräsch HD-upplösning, en demoversion av dess kommande uppföljare, samt en datoranimerad långfilm vid namn Tekken: Blood Vengeance 3D.

Filmen Blood Vengeance, som utspelar sig mellan del 5 och 6 i serien, är tyvärr inte mycket att hänga i granen. Endast ett fåtal karaktärer från seriens enorma ensemble dyker upp, och det känns underligt att en film baserad på Tekken-licensen bara innehåller 10 minuters slagsmål totalt (även om dessa strider är snyggt koreograferade och lär tillfredsställa fans). I övrigt består Blood Vengeance av ett horribelt manus och snigelartat tempo, och man lär inte återvända till den någonsin igen när eftertexterna rullat förbi.

Tekken Hybrid
Tekken: Blood Vengeance 3D handlar inte om Iron First-turneringar, utan om mysteriet kring en high school-elevs försvinnande. Det är ungefär lika spännande som det låter...

De fyra huvudkaraktärerna från filmen dyker dock upp igen i det så kallade Tekken Tag Tournament 2: Prologue, och trots att det marknadsförts som en tredjedel av Tekken Hybrid så ska man ha det klart för sig att detta endast en liten aptitretare inför fullversionen. För den som ännu inte är bekant med uttrycket Tag så innebär det att man strider två mot två istället för en mot en, och det finns ingen inställning för att ändra på detta.

Det som bjuds i Prologue är ett förkortat arkadläge samt stöd för lokala versus-matcher, och detta utbud av spellägen och karaktärer känns oerhört snålt med tanke på att arkadversionen av spelet redan finns ute. Det är också beklagligt att grafiken ser föråldrad ut redan nu.

Med det sagt känns Tekken Tag Tournament 2 lovande rent spelmässigt. Den grundläggande spelmekaniken från Tekken 6 är intakt, men det förfinade Tag-systemet bidrar med en rad nyheter. Rage-systemet är utbytt mot Netsu Power, vilket ger den vilande kämpen starkare attacker om medspelaren tar tillräckligt mycket skada, och Tag Assault gör det möjligt för partnern att hoppa in under en combo och hjälpa till. Men oavsett hur man vrider och vänder på det så är Prologue inget mer än ett demo som borde ha varit gratis och tillgängligt för alla.

Tekken Hybrid
Xiaoyu och Alisa är frontfigurer i både Blood Vengeance och Tag Tournament 2 Prologue, tillsammans med Jin och Kazuya Mishima.

Sist ut har vi HD-konverteringen av originalet Tekken Tag Tournament. Spelet har 12 år på nacken, och det är inte något en högre upplösning och några nya texturer kan dölja. Rent spelmässigt har det dock åldrats med värdighet, något jag inte hade räknat med. Visst är det inte bättre än exempelvis Tekken 5, men det är fortfarande underhållande då spelmekaniken är relativt lättsmält jämfört med dagens mer invecklade fighting-spel.

Allting flyter på i 60 bilder per sekund, kontrollen är snortight och spelets Tag-system känns fortfarande unikt. Allt som krävs för att vinna en match är att besegra en av de två kämparna man möter, vilket gör det oerhört viktigt att veta när man ska byta partner.

Tekken Hybrid
Tekken Tag Tournament HD bör ses som Hybrids kronjuvel, då det är delen du kommer att få ut mest utav.

Som konvertering är Tag Tournament HD någorlunda ambitiöst. Alla karaktärer, slutfilmer och spellägen från originalet är intakta och upplåsta från början, och man får heller inte glömma det nostalgiska värdet som finns här. De som spelade originalet när det begav sig kommer troligen ihåg det grymma minispelet Tekken Bowl. Med det sagt är det nästintill oacceptabelt att man inte inkluderat ett online-läge, speciellt då inget sådant erbjuds i Prologue-demot.

Tekken Hybrid som produkt är rent bakåtsträvande från Namcos sida. Det är absurt att man tvingar de som endast är intresserade i HD-konverteringen att betala för Blood Vengeance. Tag Tournament HD och Prologue borde ha släppts över Playstation Network - till ett billigare pris dessutom. För inte ens tillsammans lyckas de tre beståndsdelarna av Tekken Hybrid rättfärdiga produktens budgetpris. Nu känns det hela istället som ett pinsamt försök till att mjölka pengar ur seriens allra trognaste fans.

6 / 10
+
Tag Tournament underhåller fortfarande, Prologue ger definitivt mersmak