The Gunstringer

The Gunstringer

Det hade utmålats som en livräddare för en spelplattform som haft för långt mellan de stora titlarna. Chrille har skakat liv i sin Kinect och haft en trevlig stund med The Gunstringer...

Kinect firade nyligen ettårsdag och har väl egentligen bara ett huvudsakligt dilemma - den saknar nästan helt bra spel. Är du som jag köpte du Dance Central och njöt i fulla drag. Kanske skaffade du också Dance Central 2, för mer högkvalitativ underhållning av samma slag. Men ungefär där någonstans tar de förstklassiga spelen slut. Åtminstone har det sett så ut fram till nu, då The Gunstringer visar sig vara ett formidabelt hot mot dammlagret på min Kinect.

Själva namnet på spelet ger faktiskt en ovanligt rättvis bild av vad som väntar. Det är en liten ordlek, ett så kallat teleskopord, där orden gunslinger (revolverman) och string (snöre) har bakats ihop till ett. Titelkaraktären är alltså en odöd, stenhård marionettdocka med två revolvrar, hutlösa mängder ammunition och stora mängder hämnd att utkräva. Denna vedergällningsodyssé blandar en teaterscens inramning med charmigt historieberättande värdigt den finaste av spelhjältar.

The Gunstringer
Ett välkommet avbrott i tempot är partier där hjälten får chansen att prova några nya vapen. Som ett hagelgevär, eller som här, ett synnerligen vasst svärd.

Mer specifikt ränner den skjutglada dockan fram genom ett antal små pjäser, som vardera består av fyra kortare akter och en avslutande boss. Varje akt inleds med att Gunstringer ligger begravd i jorden, som det skelett han är. En lyftande gest med vänsterhanden behövs därför för att skänka honom liv. Jag tröttnar aldrig på detta utan myser alltid till det lite extra genom att skandera "Rise from your grave", likt berättarrösten i åttiotalsklassikern Altered Beast.

Apropå berättarröst så kommer The Gunstringer utrustat med en första klassens berättare som färglägger nästan alla spelmoment på ett föredömligt sätt. Både rösten och själva skådespelarinsatsen är strålande, men den verkliga behållningen är hur livekommentarer av allt viktigt som sker vävs in i det breda berättandet. En kommentar om hur jag glömmer att lämna min skyddade plats innan jag skjuter mot fienden ges precis samma tyngd som historien om varför just bordellmamman är en extra ruskig boss. Alla som spelat Bastion känner helt enkelt igen sig, vilket också är synd för duktiga Twisted Pixel Games, som råkat bli tvåa på bollen på den punkten.

Men charmig hjälte och myspysig berättare i all ära, inget spel är ju bättre än sin idé och dess utförande. The Gunstringer kan enklast liknas vid en rälsskjutare som förstått att utnyttja sitt tekniska ramverk på bästa sätt. Den mesta tiden springer vår käre revolverman, sedd snett uppifrån, rakt in i bilden och som spelare är det min uppgift att styra hans fötter med min vänstra hand och hans skjutvapen med den högra.

The Gunstringer
En mycket vanlig syn i The Gunstringer. Hoppa undan för skenande boskap, rullande stenar och annat. Se samtidigt till att skjuta ihjäl allt med puls.

Försiktiga svepande gester i sidled med vänsterhanden krävs för att undvika många hinder, medan andra faror måste pareras genom en vertikal snärt som betyder "hoppa". Högerhanden i sin tur styr ett hårkors som när det sveper över en potentiell måltavla färgar detta rött. Upp till sex mål kan markeras åt gången, varpå en rekylartad rörelse med handen upp mot axeln avfyrar vapnet mot samtliga.

Styrningen av framför allt revolvern känns klockren och det är en ren fröjd att hinna skjuta inte bara bovar och banditer, utan också poänggivande oskyldiga statister och bonusföremål i form av hälsopåfyllning. Själva fotarbetet med vänsterhanden fungerar väldigt väl, med förbehållet "för att vara Kinect", men har inte riktigt samma precision som det i mer traditionella spelupplevelser. På det stora hela är känslan dock att det är mitt fel, och inte spelets, när jag dör, precis som det ska vara. Särskilt underhållande blir det naturligtvis när löpning åt höger och skytte åt vänster gör att man korsar händerna och sannolikt ser klart fånig ut.

Att hålla händerna i styr blir extra svårt i de krutdoftande partier där vår docka skjuter hejvilt med båda sina skjutjärn och jag som spelare måste styra ett sikte med varsin hand. Med spelets grundinställningar blir det dock sällan särskilt svårt, utan en genomspelning innehåller få dödsögonblick. Och skulle man ändå dö får man fortsätta på precis samma ställe. Lite som att ha oändligt med extraliv. Det finns dock gott om möjligheter att för sina insamlade poäng låsa upp både lättare och svårare spelformer, samt musik, nya berättarspår och mysig grafik.

The Gunstringer
En av spelets bossfighter. Dessvärre är de så när som på några små detaljer helt identiska med varandra. Synd på så charmiga skurkar.

Att bedöma The Gunstringer resulterar lätt i en förvirring mellan att dess kvalitéer som självstående spel och som en jämförelse med utbudet i övrigt till plattformen. Men hur konkurrensen ser ut ska naturligtvis inte färga den samlade bedömingen. Jag har helt enkelt fått förmånen att få testa ett bra spel, på sina håll mycket bra till och med, men som dras med några baksidor som håller tillbaka betyget en smula.

För hur mycket jag än älskar min sammanbitne skelettcowboy och de bedårande designade skurkar , som alla bidrar till en av mina favoritvärldar från hela spelåret, så kan jag inte blunda för att styrningen har sina brister. Än mindre kan jag ignorera min största sorg i hela bedömningsarbetet - hur de så snyggt upphaussade och porträtterade bossarna besegras genom i stort sett identiska dueller. Ett i teorin ganska begränsad spelsystem lyckas annars åstadkomma stor variation genom banorna, så det är för mig snudd på obegripligt att jag i princip måste spela samma bossfight fyra gånger.

7 / 10
+
Ljuvliga figurer, underbar berättare, stor variation med små medel