Kirby's Adventure Wii

Kirby's Adventure Wii

Kirby är mer aktuell än någonsin. Här dyker han upp i ett äventyr till Wii för upp till fyra spelare. Love har inhalerat elakingar

Kirby är tillbaka i ett förvånansvärt ambitionslöst spel. Den rosa bollen började kännas någorlunda fräsch igen efter det snygga Epic Yarn till Wii och hans nytänkande klyvningseskapader i Mass Attack till DS. I Kirby's adventure har man verkligen gått back to basics. Det bjuds plattformande utan finess eller nymodigheter. Du kan hoppa och sväva. Svälja ett gäng fiender och banka på bossar. Grundkonceptet från Kirbys barndom följs slaviskt spelet igenom.

Kirby's Adventure Wii
Genom att svälja fiender tranformeras Kirby till olika slags blodtörstiga mördarmaskiner. Här har han till exempel lyckats skaffa sig en fånig lövhatt som gör att han kan sprida grönska runt om sig.

Efter några få sekunder förstår jag kontrollen och vad som förväntas av mig, sedan går allt som på räls. Idag är jag van vid att ett spel vill överaska och utvecklas för att mitt intresse ska upprätthållas, men förutom att låsa upp några högst mediokra minispel lunkar allting på likadant hela spelet igenom.

Jag blir förvånad över hur finesslöst och repetitivt helheten blir. Den inledande svårighetsgraden är anmärkningsvärt låg. Så låg att jag utgår från att Kirby siktar på att vara ett familjespel. Min treåring är fortfarande för ung för att delta aktivt, men blev väldigt engagerad i Kirbys framfart. För mig och min jämnåriga medspelare saknas tuggmotstånd. Men det är inte det enda tecknet på att utvecklarna velat ha med precis alla spelare på tåget.

Flerspelarlägets lättillgänglighet är lysande. När som helst kan upp till tre extra spelare hoppa in i spelet och sedan droppa ur när de känner för det. Förutom Kirby kan man ösa runt med Meta Knight, King Dedede och Waddle Dee. De är inte hälften så roliga att spela med, vilket utvecklarna verkar ha insett eftersom de lagt in möjlighet för flera spelare att styra varsin olikfärgad Kirby istället. Om någon hamnar på efterkälken flyger de automatiskt fram till förstaspelaren utan att straffas för detta. Eftersom spelet är designat att fungera lika bra för den ensamma spelaren som för samarbete är tyvärr banorna strömlinjeformade. Man hamnar inte i situationer där samarbete krävs för att avancera.

Kirby's Adventure Wii
Här syns de fyra som samarbetar för att nå målet. Aktuellt mål råkar här vara att spöa ett träd tills det börjar gråta.

Inte heller kontrollen har krånglats till speciellt mycket i onödan. Wiimoten hålls horisontellt, med två knappar och ett styrkors kommer man långt i sammanhanget. Det finns ett fåtal påklistrade viftningar, men de är så sällan förekommande att de inte blir ett stort störningsmoment. Också historien hålls föredömligt kort. Snabba filmsekvenser som går att trycka bort målar upp något ointressant som motiverar Kirby att plattforma loss. Hämta grejer till snäll utomjording, ungefär.

Jag gillar att familjespel inte uteslutande använder sig av aktuell animerad hjälte från vita duken som protagonist. Föräldrar runt trettio vill säkert uppleva nostalgi genom att spela något från sin barndom tillsammans med sina telningar. Ibland blir det underbart Kirby-sött. Jag har speciellt fastnat för en liten animation som spelas upp när en spelare ätit en godisbit för att regenerera lite hälsa. När man efter att ha ätit snuddar vid en medspelare för att dela med sig av energin ger de varandra en hastig liten omfamning som eventuellt även innefattar en liten puss. Supergulligt!

Kirby's Adventure Wii
I vissa partier får man rejäla power-ups. Här svingas ett knasigt stort svärd.

Medelmåttan Kirby är ofta bra, men aldrig bäst. I detta spel har man ställt siktet på strax över dussinspel och träffat exakt rätt. Spelupplevelsen är inoljad. Man glider igenom ett äventyr
utan att stöta på några problem längs med vägen. Det bara flyter på. Lättuggat och avslappnat. Det känns nästan elakt att betygsmässigt utgå från min upplevelse av spelet.

Med barn i rätt ålder kan en familj med största sannolikhet bli rejält road av den lilla rosa. Har du egna barn som kan hantera ett väldigt grundläggande plattformsspel är nya Kirby inget dåligt paket att lägga under julgranen. Tänk bara på att det finns väldigt många bättre alternativ inom genren att satsa på. New Super Mario Bros Wii, Donkey Kong Country Returns och Rayman Origins som tre lysande exempel.

5 / 10
+
Enkelt att lära sig, familjevänligt, nästan vift-fri kontroll