Infinity Blade II

Infinity Blade II

Det snyggaste spelet till Iphone får en uppföljare, vilket lustigt nog också är det snyggaste spelet till Iphone. Jonas Elfving har spelat Infinity Blade II och fått både ytliga och djupa sidor tillfredsställda...

Låt säga att du får ihop det med en väldigt snygg, väldigt rolig person. Du vill förstås skryta om kapet inför dina vänner. Vilken egenskap skrävlar du om först? Svaret är inte helt självklart, och frågan är kanske inte heller så relevant - man berättar förstås om både yta och innehåll, gärna i samma andetag. Att prata om Infinity Blade II fungerar ungefär likadant, det är helt enkelt ett snyggroligt spel, som är lätt att bli kär i.

Precis som föregångaren handlar detta om svärdsvingande i fantasymiljö, där du axlar rollen som en riddare i rustning, Siris, som ger sig på motståndare av någorlunda likartade typ. Jag säger någorlunda, de är dock ofta 3 gånger större än dig själv och klämmer ur sig väsande, omänskliga ljud. Längs en strikt utstakad väg duttar du på nästa fiende, varpå en strid sätter igång.

Infinity Blade II
Vyerna är spektakulära i Infinity Blade II och halva nöjet med spelet är att beundra dess grafik.

I en Punch-Out-liknande batalj gäller det att parera eller väja för fiendens hugg, tills en chans att slå tillbaka infinner sig. Du måste analysera din moståndares rörelsemönster och tajma dina manövrar rätt, annars rasar din livsmätare mot botten. Förutom en stor arsenal av svärd, yxor och klubbor har du till din hjälp magiska attacker, som du utför genom att snabbt rita en symbol på skärmen, något som verkligen kan rädda skinnet på dig i prekära situationer.

Du gör inte så mycket mer än att vandra omkring mellan dessa strider, men då de är så underhållande stör det enkla upplägget inte mycket. Alla fiender är olika varandra och effekten på dina gradvis bättre vapen gör också upplevelsen fräsch. Man känner sig verkligen som en skicklig krigare när en duck följs av en blockering, som i sin tur följs av några snygga svärdsving och en väljtajmad ismagi.

Infinity Blade II
Nu är du inte så kaxig längre! En väl utförd magiattack kan verkligen jämna ut oddsen.

Och så är hela härligheten alltså ohyggligt snygg. Snyggt, skarpt, välanimerat, väl ljussatt och designmässigt vackert - alla positiva adjektiv du kan tänka dig rymmas under grafikbegreppet får plats här, tack vare Epics smått magiska grafikmotor. När jag spelar med min Iphone 4 lyser Infinity Blade II upp hela tunnelbanan och när jag Ipad-latar mig i soffan glömmer jag ibland bort att det inte är en skärm kopplad till en kraftfull PC jag har i nävarna.

Det jag gillar med det visuella är kopplat till det jag gillar med tempot och upplägget i banorna - det finns både vilda och lugna stunder att njuta av. Att svepa med fingret över skärmen för att ta in vyer med slottsmurar, bländande solsken och mysiga stigar tangerar de mysigaste stunderna i The Elder Scrolls V: Skyrim, medans de nervkittlande striderna är en visuell balett där benvärmarna är av tungt järn. Kort sagt: att ta sig en extra titt i Infinity Blade II-världen är belönande.

Infinity Blade II
Det går att lägga mycket tid bara på att shoppa hjälmar. Holiday Helm är nog den knasigaste.

På fler sätt än ett. Både när du står stilla i väntan på nästa fight och när mellansekvenser rullar finns pengasäckar att få syn samt lägga rabarber på. Detta är inte bara bra för ekonomin, det håller engagemanget uppe ännu mer under vår hjältes ödesmättade promenader. Pengarna använder du på hjälmar, svärd och magiska drycker i en shop du ständigt kan komma åt. Du kan även montera in magiska stenar i dina vapen för att ge dem nya egenskaper, du kan bära ringar och du kan dregla över köp du inte riktigt har råd med förrän du slaktat några fler fiender (eller, om du tar latmaskvägen, köpt till dig extra pengar via App Store).

Att ta sig till slutbossen God King görs väldigt fort, men Infinity Blade II är ändå ett spel som räcker ett bra tag. När du kommer tillbaka till början av spelet förändras nämligen fienderna och du har dessutom kvar dina pengar och din utrustning, vilket lockar till omspel. När du letar genom miljöerna en andra gång (för att inte tala om tredje och fjärde) dyker nya vägar upp tack vare upplåsta dörrar.

Mobilspel har kommit en bit sedan Snake, kommenterade någon av er läsare recensionen av det första Infinity Blade. Precis så går mina tankar när jag avnjuter ännu en svärdfight i Chairs och Epics tvåa, som nu tagit det bärbara formatet ytterligare en bit längre. Det här är mycket spel för en femtiolapp, var så säker.

9 / 10
+
Strålande grafik, skön design, underhållande strider, roliga vapenuppgraderingar, bra hållbarhet