Resident Evil Zero HD Remaster

Resident Evil Zero HD Remaster

Capcom ger alla utan Nintendo-konsol chansen att upptäcka T-virusets ursprung i en remastrad version av klassiska Gamecube-skräckisen Resident Evil Zero...

Det är nu ett år sedan Capcom släppte Resident Evil Remake HD Remaster till alla aktuella konsoler och PC, med Wii U som enda undantag. För er som missat var det alltså en uppfräschning med högupplöst grafik av den gamla Gamecube-remaken av original-Resident Evil. Succén var ett faktum och Capcom satte raskt igång med ytterligare en HD-version av en tidigare Nintendo-exklusiv historia som många förmodligen missat. Här fick vi tränga djupare in i Umbrellas förehavanden och veta mer om det ondskefulla T-Viruset. Vi snackar såklart om Resident Evil Zero, och för första gången kan du nu avnjuta det utan en Nintendo-konsol.

Resident Evil Zero är storymässigt en föregångare till hela serien och täcker händelser som skedde bara ynka timmar innan det allra första Resident Evil drog igång. Utöver att kasta nytt ljus på själva berättelsen och flera av de händelser som skedde, var Zero även första försöket från Capcom att göra ett skräckspel med två huvudpersoner. Ett koncept de senare fortsatte med och blev riktigt bra på, inte minst i underhållande Resident Evil 5 och på senare tid i Resident Evil: Revelations 2. Här får du träffa Rebecca Chambers, en nykomling i STARS-patrullen, men även dödsdömde Billy Coen som passar på att rymma under zombieattacken. Trots två huvudpersonerna saknas dock co-op, vilket kan vara bra att känna till.

Resident Evil Zero HD Remaster
Rebecca och Billy måste alterneras för att du ska klara utmaningarna du ställs inför.

Äventyret tar sin början ombord på ett tåg där du spenderar en hel del tid med att ta dig fram mellan vagnarna, men merparten av spelet utspelas dock på annan ort, nämligen i ett hemligt laboratorium. När det kommer till koncept och spelmekanik, finns en hel del likheter mellan Zero och Remake. Det är exempelvis samma teknik som ligger till grund för spelen, vilket betyder förrenderade tredimensionella bakgrunder du sedan går omkring i. Ett slags falsk 3D, med andra ord. Det betyder såklart också fasta vinklar, något som ibland efterfrågas av fansen, men även utgör en av spelets större brister.

Största problemet är att du ofta helt enkelt inte ser vad som finns rakt framför dig. Det blir väldigt påtagligt i tågscenariot där skrymslen, vrår och trängsel gör att du sällan har någon överblick att tala om. Spelmekaniken är som sagt också väldigt lik Remake och du kan välja att styra dina figurer med den klassiska "tank-kontrollen" eller använda ett nytt och moderniserat system. Hur märkligt det än verkar så fungerar originalvarianten bäst för min del i och med de fasta vinklarna.

Resident Evil Zero påminner alltså en hel del om Remake, men det finns också sådant som skiljer. Det mest uppenbara är samspelet mellan Rebecca och Billy. Du kan skifta mellan dem när du så önskar, och den du för tillfället inte styr tar artificiell intelligens hand om. Det finns inte några stora spelmässiga möjligheter att påverka sin kompanjon, men du kan åtminstone be dem vänta eller följa med samt hur de ska hantera situationen. Dessutom har de individuella förmågor och Billy kan knuffa omkring föremål med ren råstyrka medan Rebecca kan blanda kemikalier och nyttja plantor på olika sätt.

Att hushålla med utrymmet för prylar är ett klassiskt inslag i Resident Evil-serien, i synnerhet i de äldre delarna. Men ingen gång har det varit så tråkigt som i Resident Evil Zero. Även när du fördelar föremålen jämnt mellan dina figurer så tar utrymmet snabbt slut, och du tvingas lämna ett spår av prylar efter dig längs golvet. Till skillnad från Remake finns nämligen inga kistor och det har bytts mot möjligheten att släppa ifrån sig grejer som sedan snällt ligger kvar och väntar tills du behöver dem igen. Några föredrar kanske detta system, men jag är inte en av dem utan föredrar kistorna.

Själva remaster-arbetet är ungefär som i fallet Remake. Det är hyggligt, men inte heller mycket mer. Spelet har blivit anpassat för 16:9-TV, upplösningen har ökats på och karaktärerna har gjorts mer detaljerade. Utöver det nya kontrollschemat innehåller detta även nya dräkter till huvudpersonerna samt Wesker Mode, där Billy är utbytt mot denne legendariske ruskprick. Storyn förblir densamma men Wesker har andra förmågor som förändrar upplägget något.

Resident Evil Zero HD Remaster
Wesker finns också med på ett hörn och du kan spela igenom äventyret som honom. En ny funktion som tagits fram för Resident Evil Zero HD Remaster.

Även om Remake hade sina brister så älskade jag att återigen få ge mig i kast med det episka skräckäventyret. Det är ett spel som fortfarande skrämmer, utmanar och hör till spelhistoriens främsta titlar. Det kan dock inte sägas om Resident Evil Zero HD Remaster. Det var tyvärr inget superspel till att börja med och i mina ögon är tågdelen ett direkt misslyckande och det lyfter inte ordentligt senare heller. Att byta figurer hade kunnat vara en kul grej, men är här för primitivt och Rebecca och Billy är för ointressanta för att jag ska orka bry mig.

Om du vet med dig att du gillar Resident Evil och verkligen älskade Remake, så lär detta absolut vara intressant, likaså för dig som vill få veta mer om bakgrundshistorien. Men €19,99 är tyvärr i mastigaste laget och hör du inte till dessa båda kategorier så kommer du troligen bara uppleva detta som föråldrat och inte särskilt spännande.

Resident Evil Zero HD RemasterResident Evil Zero HD RemasterResident Evil Zero HD Remaster
6 / 10
+