Crash 'n' Burn

Crash 'n' Burn

Håglöst nonsenracing med massor av brinnande bilvrak.

Hösten har varit en tokrolig fest för oss som gillar ösiga racingspel där fart och fläkt sitter i förarstolen och realismen har fått kliva av för länge sedan. I ett försök att haka på actiontrenden har Climax kokat ihop Crash ’n’ Burn. Gasen i botten, brinnande bilvrak och aggressiva motståndare. Det är väl så man skulle kunna sammanfatta upplägget i Crash ’n’ Burn. Spelet är ett rättframt actionbetonat bilspel i samma anda som Burnout. Här är dock banorna designade mer för att orsaka massiva krascher mellan de tävlande och inte för att ge en läcker racingupplevelse. I varje race så startar 16 bilar. När tävlingen är klar så finns det fortfarande 16 bilar kvar på banan, de flesta som brinnande eller utbrända vrak. Banorna är obönhörligt smala och med skräckinjagande betongmurar efter sidorna. Minsta lilla misstag och man sitter smetad. Det gäller inte bara att vara snabbast, det är minst lika viktigt att hålla liv i bilen. De som inte lyckats lika bra med det sistnämnda lämnas kvar på banan och utgör nya och brinnande farthinder som måste undvikas till varje pris. Det här är faktiskt den enda behållningen av Crash ’n’ Burn. Man kan aldrig känna sig trygg och säker i att veta hur banan ser ut bakom varje krök utan måste hela tiden hålla sig på helspänn och vara beredd att när som helst väja för en brinnande seriekrock. Spelets AI är enormt puckad. Motståndarna blinkar inte innan de med plattan i mattan bränner rätt in i en brinnande bil. Även om de skulle ha haft alla chanser att väja så verkar det nästan som om de nästan söker tillfällen att själva brinna som en påminnelse om dålig speldesign. Något bättre blir det dock om man spelar online. Där kan man möta 15 andra spelare som ofta är precis lika missnöjda med sitt spelköp som du.

För att flörta lite med alla oss som gillar Need For Speed: Underground så har man slängt in en funktion för att förbättra och uppgradera sin polygonkantiga lilla bil. Vinner man ett race så får man poäng som kan användas för att uppgradera bilens prestanda eller till att styla den inför nästa race. Tyvärr gör uppgraderingarna varken bilen snabbare eller speciellt mycket snyggare. Det finns bara fyra olika biltyper att välja mellan. Även om bilkategorierna skiljer sig markant åt som till exempel pluttiga småbilar och råstarka pickups så är skillnaden i körkänsla och uppträdande marginell.

Spelets grundidé är inte så tokig egentligen. Att låta bilvraken ligga kvar på banan är rätt smart och att man slängt in en funktion för att uppgradera sin bil är inte heller dumt. Synd är det att Climax inte genomfört sina idéer på ett acceptabelt sätt. Crash ’n’ Burn är ett riktigt dåligt bilspel utan egentliga styrkor. Investera i ett exemplar av Burnout 3 istället.

Crash 'n' BurnCrash 'n' BurnCrash 'n' BurnCrash 'n' Burn
04 Gamereactor Sverige
4 / 10