Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
FacebookFacebook
recension

Sebastien Loeb Rally Evo

Chefredaktör försökte bli rallymästare en gång i tiden och bröt ryggen som ett resultat av usel förmåga att beräkna risk i förhållande till belöning. Nu pysslar han mest med rally i spelform, istället...

Detta är en annons:

Han vann WRC-titeln nio gånger (!) innan han gick i pension som trött 37-åring. Han står sig som den främste rallyföraren genom alla tider. Större än Tommi, Colin, Burns, Solberg, Ari, Carlos, Grönholm och alla de andra legenderna inom denna smått vansinniga sport. Att han hedras med ett eget spel nu såhär efter avslutad rallykarriär tycker jag är toppen. Värdigt, minst sagt. Loeb är en av vår tids främsta talanger inom motorsporten, oavsett disciplin. Vad han däremot inte är - är en storslagen TV-spelare.

Detta är en annons:

Att italienska Milestone använder det faktum att Loeb varit delaktig i utvecklingen av spelet som ett sätt att verifiera dess realistiska körkänsla väger för mig ungefär lika tungt som om de hade nyttjat Jonas Mäki som konsult under utvecklingen av Arma 4. Varför? Loeb kan inte spela TV-spel. Jag har suttit bredvid karln och sett honom försöka lira WRC 3 och det slutade i total härdsmälta, gång-efter-gång. Han var dessutom Polyphonys huvudkonsult under utvecklingen av rallydelen i Gran Turismo 5, en upplevelse han i flertalet intervjuer kallade "realistisk". Rallydelen i Gran Turismo 5 var inte realistisk. Den var genomgående horribel. Något av det sämsta som gjorts i bilspelsväg genom alla tider.

Sebastien Loeb Rally Evo
Vissa stunder är riktigt snygga, trots lite väl måga lågupplösta texturer, detta tack vare god ljussättning.

Bilfysiken i Sebastien Loeb Rally Evo är betydligt bättre. Den är även bättre än vad den var i samtliga av Milestones fem WRC-titlar även om bilarna fortfarande väger för lite och även om bromsarna nyper för dåligt. Det märks att studion börjat om från början med framförallt däckfysiken och försökt hitta den där svårfunna balansen mellan perfekt simulerad friktion och hanterbar fart. Rally är ju, som vi alla vet, fullständigt vanvett på högsta nivån (som Sebastien Loeb regerade i ett årtionde). Alla vet att de hastigheter som WRC-bilarna färdas på skulle vara fullständigt omöjlig att simulera till 100% i en simulator av den här typen (eller Dirt Rally, eller Richard Burns Rally). Det går för fort helt enkelt. Ingen skulle ens hinna med att reagera.

Och där i ligger mitt enskilt största klagomål på det här spelet. Det som håller mig ifrån att dela ut ett högre betyg; Fartkänslan. Det känns nämligen som om Sebastien Loeb Rally Evo går för sakta största delen av tiden. Visst, när jag slungar ned gubbfläsket i mittenstolen i den specialbyggda Peugeot 208 Pikes Peak-kärran som Loeb satte världsrekord i, 810 kilo och 880 hästkrafter (helt byggd i kolfiber) - då går det tillräckligt fort. Men i en 330 hästkrafter stark WRC-bil på en supersmal sträcka i Monte Carlo känns det som om min bil är trasig, som om jag åker på halvfart och inte alls hittar igen den där hisnande intensiteten som rally innebär.

Sebastien Loeb Rally Evo
Andra delar av Sebastien Loeb Rally Evo ser verkligen ut som ett Playstation 3-spel.

Det är en svår balansgång det där. Går det för fort kan det såklart kännas orealistiskt bara därför och fysiken måste ju hinna med också, allt måste beräknas per bildruta (eller eller fler gånger per bildruta, per sekund) och spelaren måste känna att den har kontroll över tyngdpunkten i bilen. Däri ligger det problem, eller svårigheter - såklart. Beroende på hur mycket gas man ger ska tyngdpunkten flyttas bakåt i bilens chassi medans bromsarna flyttar den framåt och kurvtagning/sladdar lägger tyngden mot bilens ena sida. Detta tillsammans med hur däcken reagerar på underlaget, hur mycket fäste som finns kvar i vilka däck och vad som sker när däcken blir varma och slits, är alla parametrar som måste programmeras.

Milestone har i det här spelet, precis som i tidigare titlar, använt sig av en så kallad Lookup-tabeller där en förprogrammerad och därmed förutbestämd algoritm avgör huruvida bilen, beroende på hastighet, däcktemperatur och tyngdpunkt, ska under- eller överstyra. Jämfört med framförallt Dirt Rally är denna typ av simulation fullständigt underlägsen en specialskriven modul som på ett mer detaljerat sätt avgör vad som sker med bilens däck. Trots detta är fysiken klart godkänd i Sebastien Loeb Rally Evo, dock. Det känns som om jag har god kontroll över bilen, den svävar inte ovanför underlaget som i flera av Milestones WRC-titlar och det går förhållandevis enkelt att vänja sig vid olika bilmodeller, drivlinor och racingklasser.

Sebastien Loeb Rally Evo
I början av sin karriär ombeds man döpa sitt racingteam, skriva in namnet på sig själv och på sin kartläsare.

Fartkänslan är för klen dock, som sagt, och i och med det och i och med att det saknas detaljer i responsen till både handkontrollen och ratten, gör det att Sebastien Loeb Rally Evo aldrig får mig att känna mig som om jag lever på gränsen, ligger på max och pushar tider. Dirt Rally gör den här delen bättre såväl som WRC 5. Delar av det här med intensitet för att skapa en realistisk känsla bakom ratten har dessutom inte med fysik att göra, åtminstone inte i detalj. Det handlar ofta snarare om hur väl bilen animerats (om man föredrar att köra i din vyn då man ser hela bilen) samt hur mycket det skakar, smattrar, smäller och lever om inne i cupén, och här misslyckas Sebastien Loeb Rally Evo, även om det inte är någon egentlig katastrof.

Det är för lugnt, för samlat, städat och händelsefattigt inuti bilen. Det skakar för lite, smattrar och smäller för lite och att föraren verkar ratta rallybest med helt utsträckta armar gjorda av plast, gör inga underverk för upplevelsen eller inlevelsen. I Project Cars gick detta att ställa (inte armarna, men vibrationerna i kameran) vilket även går utmärkt i simulatorer som iRacing och Assetto Corsa och även om Milestones senaste inte är en regelrätt sim, hade jag velat se den här funktionen även här.

Sebastien Loeb Rally Evo
Bredden på vägbanan i de allra flesta av sträckorna är smalare och därmed mer realistiska än i 99% av alla rallyspel genom alla tider.

När det gäller själva upplägget har Milestone kikat både en och 968 000 gånger på framförallt Gran Turismo (men även på Forza, som från början kopierade stora delar av just Gran Turismo). I karriärläget handlar det om sobert presenterade karriärmöjligheter där man som aspirerande rallyrookie slår sig upp i rank genom att vinna tävlingar och köpa nya bilar. Allt från event-grafik till bil/klasskraven som gäller för de olika utmaningarna till den snustorrt, superlugna och genombrittiska speakerrösten för tankarna till Gran Turismo 5. Det enda som egentligen saknas är den horribla hissmusiken, något som vi lyckligtvis slipper i Sebastien Loeb Rally Evo.

Karriärläget är av standardsort, alltså. Det är inget att skrika sig hes över, ger ingen storslagen känsla av progressiv motorsport och presenteras inte på ett sätt som gör mig direkt lyrisk, men det fungerar väl och är befriat från buggar. Jag motiveras att spela vidare, njuter av variationen och lär mig hantera mer och mer kraftfulla bilar allt eftersom min rallyrookie börar göra sig ett namn inom sporten. Att 98% av spelets alla bilar är låsta från start är värdelöst, dock. Detta trodde jag innerligt att dagens utvecklare hade beslutat sig för att slopa.

Sebastien Loeb Rally Evo
Sebastien Loeb Rally Evo
Sebastien Loeb Rally Evo
Sebastien Loeb Rally Evo
Sebastien Loeb Rally Evo
Sebastien Loeb Rally Evo
Sebastien Loeb Rally Evo
Sebastien Loeb Rally Evo
Sebastien Loeb Rally Evo
Sebastien Loeb Rally Evo
Sebastien Loeb Rally Evo
Sebastien Loeb Rally Evo
Sebastien Loeb Rally Evo
Sebastien Loeb Rally Evo
Sebastien Loeb Rally Evo
Sebastien Loeb Rally Evo
Sebastien Loeb Rally Evo
Sebastien Loeb Rally Evo
Sebastien Loeb Rally Evo
Sebastien Loeb Rally Evo
Sebastien Loeb Rally Evo
Sebastien Loeb Rally Evo
Sebastien Loeb Rally Evo
Sebastien Loeb Rally Evo
Sebastien Loeb Rally Evo
Sebastien Loeb Rally Evo
Sebastien Loeb Rally Evo
Detta är en annons: