Terminator: Dawn of Fate

Terminator: Dawn of Fate

Samtliga fans av Camerons klassiska actionfilmer kommer att storkna vid blotta åsynen - ett spel baserat på Terminator-licensen.

Ett spel som utspelar sig innan den första filmen och låter spelaren bestämma framtiden för Sara och John Connor. Kollektiv droppa i byxan befaras. Även jag, svag för Arnolds stenhårda anlete, fnittrade av lycka vid min första provspelning, ett fnitter som dessvärre inte bestod. Visst, detta är definitivt inte ett dåligt spel, inte alls men Infogrames hade kunnat använda denna svindyra überlicens till något bättre. Och det meriterade Paradigm Studios, som tidigare bland annat gjort Pilotwings 64, trodde jag skulle lyckas bättre än så här.

Terminator: Dawn of Fate är ett renodlat, klassiskt actionspel som ses ur ett välbekant tredjepersonsperspektiv. Handlingen utspelar sig, som sagt, innan den första filmen och hela den mänskliga rasens framtid vilar givetvis i dina händer. Året är 2027 och du kastas rakt in i ett pågående krig där oövervinnliga maskiner förintar människor som små, dåliga sällskapshundar. Det världsomspännande företaget SkyNets otaliga mördarmaskiner har som avsikt att helt utrota den mänskliga rasen och precis som vi får veta i den första Terminator-filmen är ledaren för de mänskliga rebellerna John Connor. Denne Connor måste enligt SnyNet mördas då hans rebelliska styrkor skapar mer problem än vad maskinerna väntat sig. Därför skickas Terminator, en fullkomligt hänsynslös mördarrobot, tillbaka i tiden för att mörda John Connors mor, Sarah och därmed förhindra rebelledarens födelse. Ditt uppdrag blir nu att leda en liten specialtrupp av de mänskliga rebellerna genom en stad i ruiner för att slutligen skicka Kyle Reese tillbaka i tiden. Givetvis kantras vägen av tusentals ilskna robotar och för att nå din destination krävs ett ivrigt avtryckarfinger och en hel del tålamod.

Det bästa med hela spelet, förutom den alldeles förträffliga licensen, är grafiken. Paradigm har gjort ett imponerande jobb, framförallt med alla de effekter som finns inkluderade. Dynamiskt ljus, ett litet trivsamt partikelsystem och ganska iögonfallande eld hör till höjdpunkterna. Även färgsättning är bra och gränssnittet är godkänt. Vad jag däremot inte gillar alls är de olika karaktärsmodellerna liksom den övergripande designen på spelet. Sure, världen Paradigm skapat är lika söndertrasat förfallen och förvridet hopplös som framtidsscenariot i inledningen till filmen Terminator 2. Däremot är miljöerna ofta bestående av trånga korridorer, mindre gångar och rum och ger spelet en lite trist och variationsfattig helhet. Samtliga av spelets mänskliga karaktärer har modellerats efter proportionerna av den klassiska orangea bergsorangutangen vilket inneburit en aning för korta ben och lite för långa, och för smala armar. Till och med den näst intill odödliga John Connor framstår rent fysiskt mer som en äldre tant av det tanigare slaget än en stenhård rebelledare.

Halkar efter gör även det spelmekaniska, trots att vissa delar fungerar riktigt bra. Spelkontrollen är logiskt fördelad över dosans alla knappar och känns väldigt lättillgänglig. Förutom det obligatoriska skjutandet kan man även använda sig av både sparkar och slag för att förstöra de anstormande robotarna. Detta fungerar bra och är trots avsaknad av finess något som känns genomarbetat. Däremot är kameran ett irritationsmoment som aldrig rycker upp sig, tyvärr. Samtliga kameravinklar nollställs vid direktionsskifte och skapar ologik i den övergripande styrningen. Tillkommer gör brist på variation, tråkiga vapen och en alltför slätstruken utmaning.

Trots att jag diggar filmerna räcker inte John Connors bestämda befallningar, horder av silverblanka mördarrobotar och den dunkla, klassiska domedagsmusiken riktigt till. Terminator: Dawn Of Fate förblir ett ytterst medelmåttigt actionspel, ett i mängden.

Terminator: Dawn of FateTerminator: Dawn of FateTerminator: Dawn of FateTerminator: Dawn of Fate
5 / 10
+