Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4

Jonathan har begett sig in i Naruto-världen och delat ut betyg till den fjärde och sista delen i serien...

Det fjärde stora ninjakriget har börjat rasa. På ena sidan har vi de allierade ninjastyrkorna med knotten Naruto Uzumaki i spetsen och på den andra sidan har vi gänget "Akatsuki" med den maskerade mannen Tobi i fronten. Tobi har några riktigt elaka planer för sig och det är upp till Naruto och gänget att stoppa honom och hans styrkor innan världen faller djupt ner i kaos och ondska. Men allt är inte så simpelt som det först utger sig för att vara då det pågår en hel del med skumma fasoner bakom kulisserna. Vem är vän, vem är fiende och vem är din fiendes fiende? En sak är i varje fall helt säker och det är att det kommer bli en sinnessjuk mängd med slagsmål till både höger och vänster innan sagan når sitt slut.

Det händer en hel del i bild oftast.

Jag tror i varje fall att det är ramstoryn. För jag skulle ljuga om jag sa att jag är ett Naruto-fan. Sanningen är mer att jag knappt har någon som helst koppling till den här animerade ninja-såpan där knytnävar talar högre, och mer frekvent, än ord. Så den här storyn är inte för mig. Inte alls. Nej, den här storyn är för de redan invigda och dedikerade Naruto-fansen där ute och det får vi andra gott acceptera. Detta är ju trots allt sista delen i Naruto Shippuden-historien. Utvecklarna försöker så gott som det går att lotsa in oss nybörjare i mytologin genom flashbacks och dylikt men det är minst sagt en stadig mängd att peta in innanför skallbenet. Det är "Våra Bästa År"-klass på hur långt tillbaka vissa konflikter går och jag sitter mest och ser lite dummare ut än vanligt när de börjar prata om svunna tider och allianser/konflikter med varandra. Men att budskapet med historien är att vänskap är det allra viktigaste undgår nog ingen. För det hamras in med en sådan överdriven styrka att det nästan blir skrattretande.

Med det sagt så är det ändå väldigt bra röstskådespeleri från alla inblandade och även om jag inte helt förstår hur allt och alla hänger ihop en stor del av tiden så förmedlas alla stora känslor med rejäl bravur. Allting som sägs levereras med stort hjärta och det är svårt att inte dras med under dialogpartierna. Dock så hade det faktumet varit dubbelt så tillfredsställande om jag fått chansen att känna mångfalden av de medverkande innan.

Varför nöja sig med en näve när du kan få tusentals?

Men det som jag förlorar i story får jag igen tusenfalt rent visuellt. För det här är ett riktigt vackert spel som verkligen går in för att göra källmaterialet rättvist. Varenda karaktär samt alla miljöer är designade med stor kärlek och många gånger undrar jag om det inte är så att jag faktiskt ser på serien framför att spela ett spel. Det är svårt att skilja på dem i det här fallet. Spelet är målat på stor kanvas med en ljuvlig färgpalett och alltifrån rörelsemönster till attacker känns fenomenalt smidiga och flytande. Ibland är det en ynnest att få rejält med pisk av sin motståndare för då kan jag luta mig tillbaka och följa alla de snygga och hysteriska rörelserna.

Det är lite som att kolla på en våldsam och hyperaktiv balett. Just attackarena är bland det mest underhållande att studera då många av dem är såpass sinnessjuka att jag tappar hakan. Enorma monument som reser sig ur marken och levererar tusentals slag, eldbollar som skapar atombombsdoftande svampmoln, tusentals med svärd som faller från himlen för att spetsa motståndaren... allt är möjligt och det är en fröjd att bevittna dessa fantasifulla galenskaper. Det är dock inte alltid en fröjd att utföra dem.

Rent grafikmässigt sett finns det inte mycket att klaga på.

Innan du beger dig in i riktiga strider, må det så vara story eller online, så yrkar jag på att du först ger dig in i träningsläget. För även om de olika attackerna du måste lära dig är beklämmande få så är ändå spelkontrollen i sig förvånansvärt krånglig och om du inte har grunden med dig när du börjar så är du rätt så rökt oavsett vad du tar dig för. Knappkombinationerna känns inte helt optimala utan mer onödigt komplicerade. Men efter en stund av träning så sitter till slut spelkontrollen och det är då du inser att den inte besitter något särskilt djup och att du inte har så väldigt många attacker att leka runt med.

Det är egentligen samma knappformler för alla karaktärer bara att attacken i sig ser annorlunda ut beroende på vilken karaktär du har. Så även om det är oerhört roligt att spelet har över hundra (!) olika karaktärer så ger det inte så mycket när det väl kommer till själva stridandet. Däremot så blir attributen i en fajt annorlunda beroende på vilka karaktärer du parar ihop i ditt lag (du kan byta mellan dina valda karaktärer under stridens gång dessutom) då alla erbjuder olika egenskaper.

Utöver spelkontrollen så är spelkameran ett riktigt gissel det mesta av tiden. Den sitter antingen för lågt eller så rör den sig från en punkt till en annan på tok för snabbt så du tappar fokus på vart du egentligen är någonstans. Detta blir speciellt enerverande då banorna är uppbyggda likt stora arenor som du kan springa runt i bäst du vill. Kameran flyger högt och lågt, placerar sig alltför långt bort eller på tok för nära, bakom fiendens rygg så att du inte ser vart du är eller bakom din rygg så att fienden hålls dold. Det är lätt att bli frustrerad minst sagt.

Adventure-läget är inte mycket att hurra för. Om du inte är en älskare av Naruto då det vill säga.

Utöver kampanjläget så finns det även ett läge som heter Adventure. Det ska fungera som just ett äventyrsläge där du springer runt fritt och gör diverse uppdrag och möter olika karaktärer och får en bredare förståelse för Narutos omvärld. Det låter underhållande på pappret men i verkligheten är det en rätt så intetsägande historia. Du springer från punkt A till punkt B i livlösa områden och i slutet ska du slåss lite mot någon kuf som är ilsk. Sen när du är klar med det får du göra samma sak en gång till. Det här kan säkert vara ett kul läge för dig som är totalt fast i allt vad Naruto heter och vill ha mer än kampanjläget men för dig som inte är så trollbunden så rekommenderar jag istället att hänga i Free Battle-läget men några vänner.

Just att spela mot vänner är, trots bristande spelkontroll och kamerakrångel, faktiskt rätt så underhållande. Det blir ett sådant besinningslöst kaos, både i soffan och på skärmen, när alla försöker få till den där superöverdrivna attacken på varandra. Sen är det ju rätt trevligt att bara vara åskådare med, mest på grund av de vackra animationerna. Det är dock väldigt synd att det bara går att köra två spelare då jag tror att ett flerspelarläge med upp till fyra spelare skulle gjort Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4 till ett utmärkt partyspel att plocka fram på fredagkvällen. Något för Bandai Namco att tänka på till nästa Naruto-titel.

Är du helt purfärsk till Naruto som spelserie så skulle jag rekommendera dig att först överväga någon annan fightingtitel (Mortal Kombat X är ett hett tips) innan du gör slag i saken. Det här är först och främst ett spel för fans av serien. Men är du en av dem kan jag inte tänka mig att du blir besviken.

6 / 10
+
Ljuvlig grafik, många karaktärer, iögonfallande attacker, rätt underhållande att spela med vänner, utmärkt röstskådespeleri