Svenska
Gamereactor
recensioner
Unravel

Unravel

Oliver har satt tänderna i den norrländska pusselplattformaren Unravel och fann en av generationens hittills varmaste upplevelser...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

För de uppenbart talangfulla individerna borta hos Coldwood Interactive långt uppe i Umeå har Unravel varit ett passionsprojekt - det är för mig lika tydligt som att det är säkert att solen stiger över horisonten även imorgon. Inte bara efter att ha tillbringat de sex-sju timmarna det tog mig att ta mig igenom spelet i sig, utan även redan när vi fick se vår första skymt av det. Av alla utannonseringar, stora som små, som avfyrades mot oss på förra årets E3-mässa var det Martin Sahlins personliga presentation av Unravel som jag minns allra bäst. Inte nödvändigtvis bara för att spelet såg ut att vara något väldigt speciellt, utan även för hur mannen, som såg ut att vara så nervös att han var på vippen att falla ihop när som helst, pratade om hans skapelse.

Unravel
För många av oss var det kärlek vid första ögonkastet när vi såg Yarny göra debut på EA:s E3-konferens ifjol.

Sahlin gav oss inte det gamla vanliga PR-tjafset om "innovativa upplevelser" och annat söndertjatat struntprat som man så ofta får i sammanhang som det han befann sig i. Istället berättade han med barnslig entusiasm om hur han på en campingtripp med hans familj inspirerades till att skapa figuren Yarny och hur han fotograferade den lilla krabaten i olika situationer i naturen för att få grepp om hur ett spel om en liten garndocka ute på äventyr i den nordsvenska naturen skulle kunna fungera och se ut. Sahlin och resten av Coldwood älskar verkligen vad de har gjort med det här spelet och det märks i alla avseenden. Unravel, som är det mest typiskt svenska spelet jag sett, är verkligen en produkt av sin omgivning (i alla positiva bemärkelser som finns) och det är omöjligt att inte se hur personligt spelet har varit för samtliga inblandade.

Unravel är en pusselplattformare i vilken spelaren i rollen som Yarny får återbesöka en åldrande dams minnen - minnen som handlar mer om olika teman, känslor och platser snarare än specifika händelser. Spelet behandlar en rätt bred repertoar av teman som lycka, familj och hem, men även betydligt mörkare saker som miljöförstöring, döden, förlust och saknad. All tematik som finns här har givetvis behandlats i oräkneliga spel förut men sättet på vilket de presenteras för mig i just Unravel är såpass vagt och ospecifikt att jag själv lämnas utrymme att fylla i luckorna med mina egna erfarenheter, känslor och minnen. Spelet fick mig att minnas och reflektera över saker jag inte haft i åtanke på många år. Saker som stugan ute i Hallands skogar som jag och min familj tillbringade många somrar i och doften av kryddor som jag och min lillebror malde framför den öppna spisen bara för skojs skull. Unravel har återuppväckt en del av mig som jag glömt existerade och det har således blivit ett personlig spel även för mig.

Detta är en annons:
Unravel
Under spelets avtäckning på fjolårets E3 nämnde Martin Sahlin att han tyckte att det var spelutvecklares ansvar att göra mer än att bara underhålla. Med Unravel har han och hans kolleger i Coldwood Interactive lyckats med just det.

Vackert som självaste himmelriket är det också. Det händer ofta att vi fokuserar mycket på de mest estetiskt originella spelvärldarna, vi hyllar design som är djupt verklighetsfrämmande och älskar att bli trollbundna av omöjliga utopier (såväl som dystopier). Unravel visar att gränslös skönhet finns att finna överallt omkring oss bara vi tittar lite noggrannare. Denna spelvärld är helt baserad på miljöer som vi svenskar lever i och är proppad av familjära och alldagliga föremål som många av oss säkert har i hushållet. Unravel är väldigt jordnära på det sättet och det gör väldigt få språng för att sträcka sig utanför gränserna för vad som för oss är normalt. Att allt dessutom stöds av silkeslen bilduppdatering och snudd på fotorealistisk grafik gör knappast saken sämre, tvärtom bidrar det givetvis till den hemtrevliga känslan.

Det är inte heller "enbart" en vacker upplevelse med grafik att dö för och ett hjärtvärmande budskap, det finns ett roligt spel under allt det där också. Det är som sagt en pusselplattformare med större fokus på det första ordet i sammansättningen. Den som hoppas på något i stil med Super Meat Boy, där perfekt tajmade hopp är A och O, kommer bli besvikna. Inte heller är det ett Ori and the Blind Forest, då Unravel är strikt linjärt med distinkta banor som tacklas i en bestämd ordning. En mer rättvis spelmässig jämförelse är snarare Limbo, från danska Playdead.

Unravel
Musiken låter sådär underbart folkligt dundersvenskt och passar perfekt in med den övriga estetiken.
Detta är en annons:

Pusslen i Unravel är mer ofta än inte fysikbaserade och det hela är väldigt smart ihopsatt. Spelaren sätts i kluriga situationer där denne behöver använda sin garnlasso för att manipulera omgivningen så att lilla Yarny kan komma vidare. Det kan handla om att bygga en liten bro av garn så att du kan frakta en plåtburk till andra sidan av en klyfta som du sen behöver använda som en pall för att nå en hög avsats eller en så simpel sak som att svinga sig fram från gren till gren i ett träd. Det som är unikt med Yarny som figur är att han alltid är fastknuten till början av banan och behöver hitta nytt garn på vägen för att kunna ta sig längre (skulle han gå för långt skulle han nystas ut, vilket titeln anspelar på). I slutändan har du alltså lämnat ett tydligt spår efter dig som tydligt visar din framfart. Kalla det den "röda tråden" i din berättelse.

Det är ganska sällsynt att du gör plattformsmisstag då Yarny alltid kan börja klättra upp för sin tråd och miljöerna gör det oftast rätt tydligt vad det är du behöver göra för att ta dig förbi de hinder som lagts i din väg. Utmaningen handlar därför mest om att veta exakt hur du ska gå tillväga och jag tyckte att pusslen var alldeles lagom kluriga. Coldwood har även haft den goda smaken att ge oss en omstartsknapp, vilket för dig till den senaste checkpointen. Det hände mig ett par gånger att jag körde fast utan en aning om vad jag gjorde fel och då hjälpte det många gånger att starta om för att ta in ett färskt perspektiv (särskilt i och med att Yarnys tendens att lämna en tråd efter sig där han tidigare har traskat gör att jag bokstavligen skräpar ner efter mig).

Unravel
Yarny är en väldigt liten garndocka i en väldigt stor, ibland lite skrämmande värld. Unravel ger ett spännande grodperspektiv (som det kallas) i en bekant värld.

Jag njöt verkligen av min tid med Unravel. Det var ett oerhört speciellt spel, med fiffig pusseldesign, alldeles lagom livslängd, underbar estetik och en mer än kapabel spelkontroll. Men om jag, spelkritiker som man ju trots allt är, ska anstränga mig för att komma på något som kan vara värt att nämna på minuskontot i Unravel är det förmodligen igenkänningsfaktorn som dyker upp i skallen först.

Jag känner att jag har tagit mig igenom de flesta av de fysikbaserade pusslen i Unravel i andra spel förut och garnfigurer är inte heller något som är unikt längre (tack vare Nintendo, vars animatörer har lekt med materialet i Kirby's Epic Yarn och kanske ännu mer i Yoshi's Woolly World). Men samtidigt - jag kunde inte bry mig mycket mindre om det i slutändan. Visst finns det mer originella spelidéer i andra titlar där ute men Unravel är så larvigt mysigt att det är snudd på kriminellt. Det förvandlade denna cyniske göteborgare till en ung pojk full av förundran och entusiasm för livet och det är, åtminstone för undertecknad, stort som tusan.

Unravel
Vår lille garnfigur har ingen dialog (eller ens en mun att göra så mycket som ett läte med) men han är väldigt uttrycksfull ändå.

Trots att Unravel kanske inte är det mest unika spelet som kommer släppas i år är det här och nu en av de finaste upplevelserna du kan få för pengar. Coldwood Interactive har, studionamnet till trots, skapat oss något som värmer lika mycket som det underhåller och från mig får de en stående ovation. Bra jobbat, mitt norrländska herrskap. Bra jobbat.

09 Gamereactor Sverige
9 / 10
+
Underbar grafik, oerhört hjärtevärmande, kluriga pussel, fullt av personlighet, bra spellängd, fin musik, läcker estetik
-
De flesta av idéerna är lånade
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Medlemsrecensioner

  • Fjodor Ixidas
    Bli ett garnnystan i världens charmigaste indiespel! Unravel kom för ett par år sedan men jag hade missat denna norrländska pärla ända tills... 10/10

Relaterade texter

UnravelScore

Unravel

RECENSION. Skrivet av Oliver Thulin

Oliver har satt tänderna i den norrländska pusselplattformaren Unravel och fann en av generationens hittills varmaste upplevelser...

0
De första två timmarna av Unravel

De första två timmarna av Unravel

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Det norrländska mysäventyret Unravel är på flera sätt en otypisk EA-titel som Dóri utforskade tidigare i veckan. Här är två timmars smaskigt gameplay som tydligt visar...

0
GR Live: Norrländskt mys i Unravel

GR Live: Norrländskt mys i Unravel

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Denna tisdag bjuds det på mys i Gamereactor Live, vi tar oss nämligen an Coldwood Interactives hjärtevärmande plattformsspel Unravel. Det har mötts med fina betyg och...

3
Lokala svenska musiker tonsätter Unravel

Lokala svenska musiker tonsätter Unravel

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Den 9 februari är det äntligen premiärdags för EA:s och utvecklaren Coldwood Interactive urmysiga norrländska äventyr Unravel. Och de som har EA Access till Xbox One kan...



Loading next content