Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
FacebookFacebook
recension

Xcom 2

Jorden är ockuperad av ET:s elakartade kusiner och det blir upp till Andreas att försöka leda motståndsrörelsen i kampen om planeten...

Detta är en annons:

Det har gått tjugo år sedan ett gäng utomjordingar bestämde sig för att våldgästa vår planet jorden. Väl på besök räckte det inte med en kaka till kaffet utan mötet avslutades med fullskaligt krig om vem som egentligen skulle få regera världen. Olyckligt nog så hade vi människor inte turen på vår sida. Utomjordingarna vann och följden blev katastrofal. I Xcom 2 har människan det svårt. I ett hårt alien-kontrollerat samhälle där gatorna patrulleras av Advent, utomjordingarnas organisationspåhitt, och angiveri är vardagsmat, försöker var och en överleva bäst de kan.

Detta är en annons:

Xcom, som i sin tur är människans i dessa svåra tider enda hopp, har sedan de förråddes av Förenta Staterna, som utan att bråka lämnade över Tellus till besökarna, och förlusten för tjugo år sedan dragit sig tillbaka. Detta för att undvika att utomjordingarna skulle vidta "rättsliga" åtgärder. Men nu är det hög tid att kliva fram igen. Mitt namn är kommendören, det är allt du behöver veta. Och det är mitt uppdrag att tillsammans med min enhet, slå tillbaka och återta den planet vi en gång förlorade. Välkommen till 2035, välkommen ombord på vår mobila kommandocentral The Avenger. Och lycka till.

Xcom 2
Framför allt i introt syns många "propaganda affischer" som tydligt reflekterar utomjordingarnas "storhet"

Jag ger mig, efter att ha blivit räddad av det som återstår av Xcom, ut för att säkra "The Advent Converter". Meningen med det här uppdraget är att hämta en artefakt som kommer att ge oss insyn i Advent-tänket, och om det lyckas, försvaga deras kontroll genom att få tillgång till deras information. Uppdragen och själva spelandet ter sig som med vilket annat strategispel som helst. Du ser din trupp snett ovanifrån och med hjälp av en rejäl dos hjärna ska du placera dina soldater så att ni får övertaget medan utomjordingarna försöker göra samma sak. Du får ett antal handlingar på dig, vare sig det är att gömma dig undan en som upptäckt dig, omplacera dig för att i nästa omgång förhoppningsvis få ett bättre utgångsläge, eller pröva lyckan och tömma den futuristiska bössans magasin rakt in i den fula marsianen framför dig.

Då det finns olika typer av soldater kan det vara bra att se över möjligheterna. Vanligtvis dör inte en fiende av ett skott utan det krävs några laddningar bly för att de ska stupa. Står en fiende ensam bakom ett hörn och hans polare befinner sig på bekvämt avstånd, skicka om du kan dit en "Ranger". Dessa rangers har förutom ett hagelgevär i labbarna (standardläget) även ett stort gammalmodigt svärd på ryggen. Kommer du tätt inpå avslutas denne utomjordings liv snabbare vederbörande hinner säga "phone home". På så vis är rangers rätt bra att ha då de effektivt eliminerar motståndet och om de måste nyttja vapen, oftast sänker motståndaren ifråga ändå tack vare hagelgeväret.

Xcom 2
När du siktar får du även en uppskattning om hur stor sannolikheten är att du träffar.

Men det är inte alltid det går exakt som jag själv vill. Flera försök har börjat bra. Jag har placerat ut mina underhuggare på vad jag ansåg vara strategiska platser och försökt förutse utomjordingarnas val. "Om jag sätter dig bakom det hörnet, kan du plocka honom om han ställer sig bakom det andra hörnet". "Om hon lurar där, kan den ovetande fulingen be sin sista fader vår inom kort". När turen går över till utomjordingarna (vilket beror på hur många vid liv du har i ditt lag), vilket du ser genom att undre delen av skärmen lyser rött och en skylt som tydligt dikterar "Alien activity" visas, kan allt vara som bortblåst. En utomjording bestämmer sig för att ta en annan väg och vips är din plan grusad.

Jag ljuger inte då jag flera gånger fått starta om ett uppdrag efter antingen ett klassiskt "mission failed" -meddelande dykt upp eller då jag själv insett att loppet är kört. Så som jag sa, en skopa hjärna är nyckeln. Å andra sidan hade det nog inte stått "strategi" på lådan om så inte varit fallet.

Xcom 2
Det finns rätt många aspekter du kan modiefiera när det kommer till karaktärerna.

Presentationen är minimalistisk men informativ. Vilken spelare som är aktiv ser jag på flera ställen. Namnet och vilken typ av soldat jag styr står nere i vänstra hörnet, vilket vapen denne har att tillgå i högra och inte minst hur mycket som återstår av dennes liv, syns ovanför karaktären i fråga. Samma sak gäller för navigeringen. Karaktären du för tillfället styr är markerad med en Xcom-blå fyrkant. Sen kan du med hjälp av musen peka på olika ställen på kartan. Om det är inom räckhåll för din karaktär kommer en likadan fyrkant dyka upp under muspekaren.

Om den är rödmarkerad betyder det att platsen i fråga är utom räckhåll och att du inte kan springa åt det hållet. I vilket fall som helst så löper en lika blå tråd mellan din karaktärsfyrkant och platsfyrkanten vilket enkelt talar om för mig vilken karaktär som är på väg att ta steget och vilken väg till målet denne planerar att ta. Fördel med detta system - du ser enkelt vilken karaktär det gäller, vart du kan gå och om skydd erbjuds (i form av en pulserande sköld i skyddets riktning). Nackdel - beroende på bana så kan dessa vara lite halvsvåra att upptäcka (andra banan efter introduktionen är belagd med snö vilket skymmer alltihop en aning).

Xcom 2
Xcom 2
Xcom 2
Xcom 2Xcom 2Xcom 2Xcom 2
Detta är en annons: