Batman: Arkham City Lockdown

Batman: Arkham City Lockdown

Batman har svingat sig in på Apples Appstore och vi har givetvis testat. Chrille har gnuggat tummarna mot skärmen och skrattat förnöjt när Arkham Citys busar fallit samman i ledlösa högar. Men hur länge varade nöjet?

Den förklädde banditknackaren vi en gång i tiden kände som Läderlappen har erövrat såväl biosalonger som spelkonsoler de senaste åren, med omåttliga succéer som The Dark Knight och Arkham City. När korståget i spelvärlden är tänkt att fortsätta till portabla enheter, i form av IOS, så har duktiga Rocksteady lämnat över stafettpinnen till Netherrealm.

Utöver det för plattformen ganska höga priset, 45 kronor, är det första som slår en med Batman: Arkham City Lockdown hur snyggt det är. I mobilvärlden finns det bekant ett före och efter Infinity Blade, men även mot sådan konkurrens kan den fåordige seriehjälten hävda sig ganska hyggligt. Tekniskt sett hör det till de allra mest imponerande på min telefon, men alla skuggor dystra miljöer känns snabbt tråkiga. Ytterligare en detalj på minuskontot är hur bilduppdateringen emellanåt sjunker till katastrofala nivåer. Något som tack och lov inte sker allt för ofta.

En sådan miss hade nämligen varit ödesdiger för ett spel som nästan helt bygger på tajming. I korthet gäller det att slå sig igenom sexton stycken banor, med en handfull fiender på varje, och där var fjärde innehåller en boss. Motståndarna är vänliga nog att rada upp sig en och en, vilket sannolikt hjälper vår hjältes chanser en hel del. Att slåss sker med horisontella gester på skärmen, kombinerat med en och annan knix uppåt för bästa effekt. Dessa kavalkader av slag kan sedan med fördel levereras som en kontring på skurkens attacker. Vänta, ducka, anfall. Repetera.

Batman: Arkham City Lockdown
"Bara dryga timmen långt? Jag hade kunnat köpa två säckar potatis för de pengarna, hnnnggg aaaargh!"

Tycker du att det låter enformigt är du rätt ute. Jag gillar faktiskt spelkontrollen som sådan, särskilt när jag efter någon bana finslipat min teknik, men Netherrealm hade gott kunnat få slänga in några fler spelmoment, för variationens skull. Visst finns några moment som sticker ut under bossmötena, men dessa utgör å andra sidan väldigt isolerade öar i en sjö av "gnugga tummen fram och tillbaka"-mekanik.

Något som dock är snyggt utfört är alternativen för att utveckla hjältens förmågor. Döda skurkar och slutförda uppdrag innebär erfarenhetspoäng som sedan kan användas till uppgraderingar efter bästa tycke. Personligen satsade jag på riktigt hårda nävar och extra snabba undanmanövrar. I teorin skulle jag kunna gå tillbaka för fler genomkörare med olika uppgraderingsstrategier, men sanningen är att jag känner mig inte särskilt sugen. Att varva spelet tog drygt en timme, men redan där känner jag alltså att det får räcka. Och då jag hellre inte är någon stor Batmanfantast lär inte heller extramaterialet, i form av seriealbum och bakgrundsbilder, hålla mig kvar.

6 / 10
+
Snyggt, bra uppgraderingar, roligt en stund