Sonic CD

Sonic CD

Ett lika sällsynt som underhållande Sonic-spel har äntligen gjorts tillgängligt för en större publik. Ta chansen att kuta igenom den mest underhållande historielektionen någonsin...

Sonic the Hedgehog behöver väl knappast någon närmare presentation och inte heller behöver man informera om att han hade sin storhetstid under 16 bits-eran (även om jag verkligen gillade Sonic Generations). Trots det är det få som känner till den fartglade kottens näst bästa äventyr, och ännu färre som faktiskt spelat det. Vilket kanske inte är så konstigt.

Jag talar nämligen om Sonic CD, vilket endast släpptes till Mega CD år 1993. En tillsats få köpte till sin konsol och som ännu färre sedan köpte Sonic CD till. På den tiden var istället full motion video det hippaste man kunde tänka sig och spelet flög helt under radarn. En version av spelet släpptes till PC... men det var precis när 3D-korten började komma och ett pixelbaserat konsolspel var helt ointressant. Det skulle dröja till 2005 innan Sega gav ut spelet på nytt i samlingen Sonic Gems Collection till Gamecube och Playstation 2.

Sonic CD
Sonic CD släpptes ursprungligen 1993 till Mega CD och kom tre år senare till PC. Först nu, 15 år senare, är man redo att ge ut det igen.

Som sagt, antalet personer som spelat Sonic CD är tämligen lätträknade och det är en ytterst slipad diamant som många missat. Därför känns det otroligt roligt att Sega nu dammar av Sonic CD och ger det en rättvis behandling med en massiv lansering till allt från Android till Windows Phone 7 PSN. Själv fick jag aldrig chansen att spela när det när det begav sig utan först långt senare när jag köpte en Mega CD begagnat på nätet, och gläds åt att Sega farit ytterst varsamt fram med denna konvertering.

De enda förändringar man har gjort är alla till det bättre. Det inkluderar till exempel möjligheten att välja mellan amerikanskt eller japanskt soundtrack - där båda är fantastiskt bra - och möjligheten att spela med riktigt widescreen-stöd. För den som absolut inte tål att spela med kristallklara och vackra pixlar finns det även två utsmetningsalternativ som gör Sonic CD lite mjukare.

Sonic CD
Att kunna växla mellan då-, nu- och framtid är den enskilt viktigaste funktionen i Sonic CD. Spelet fungerar för övrigt som sptrymässig språngbräda till kommande Sonic the Hedgehog 4: Episode II.

Den största enskilda nyheten är dock möjligheten att spela som Miles "Tails" Prower sedan man klarat Sonic CD. Ett genialt inslag i all sin enkelhet som gör att banorna plötsligt får nytt liv och kan klaras på helt annat sätt med den flygande räven. Utöver det har Sega även lagt med möjlighet att jämföra tiden och highscores med andra spelare online. Något man gör på egen risk. Sega- och Sonic-spelare är fanatiska och sätter smått ofattbara rekord att försöka slå, så att granska deras tider är ett effektivt sätt att ge självförtroendet en knäck.

Det unika med Sonic CD var att banorna i själva verket var tre banor. I bästa Tillbaka till framtiden-anda skulle man springa förbi skyltar i turbofart för att transportera sig framåt eller bakåt i tiden. Tanken var att Sonic på det sättet kunde fixa saker i historien som man sedan hade nytta av i framtiden. Det används ofta finurligt och ger plattformsäventyret lite mer djup än vi är vana vid från Sonic-serien.

Sonic CD
Att kunna spela igenom Sonic CD som Tails är en höjdare.

Spelkontrollen är som vanligt helt briljant och det enda som egentligen stör upplevelsen är den lite ojämna svårighetsgraden och bonusbanorna lite fladdrigare spelkontroll. Dessa flaskhalsar lägger lite sordin på den ljuvliga retrokänsla som annars präglar Sonic CD där det allra första mötet med Metal Sonic hör till en av höjdpunkterna, något ni som spelat Sonic Generations kommer känna igen.

För att sammanfatta är Sonic CD lite av en gömd guldgruva som de allra flesta sannolikt missat. Att det säljs för så lite som det gör (knappt 14 kronor till Android och 400 Microsoft-poäng till Xbox Live Arcade) gör det till rena kapet för alla som vill få uppleva en av Sonics finaste stunder och samtidigt få sig en redig historielektion på köpet. För alla som redan spelat Sonic CD är det värt att köpa ändå bara för extramaterialet. Det är kort sagt precis just så bra.

9 / 10
+
Dubbel uppsättning underbar musik, genialiska plattformsbanor, underbar pixelgrafik, widescreen-stöd, bra extrainnehåll