Svenska
Gamereactor
recensioner
Bus Simulator 16

Bus Simulator 16

Livet som busschaufför är sannerligen hårt och Andreas har efter många timmar bakom ratten lämnat tidsrapport för hans tid med Bus Simulator 16.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

När jag åker buss gör jag det på två sätt. Antingen genom att hålla koll på när jag ska av och då konstant kollar destinationsskylten i väntan på att min hållplats namn ska visas. Eller, med hörlurar i öronen och ögonen slutna. Jag befinner mig i min egen lilla värld och bryr mig inte det minsta om vad som händer runt om. Och inte det minsta om trafiken utanför.

Bus Simulator 16
Det är enkelt presenterat och det finns kortkommandon för det mesta.

Men det förändrades i samma stund som jag startade StillAlive Studios Bus Simulator 16, som sätter mig inte bussens passagerar-, utan förarsäte. Jag måste ta hand om och hålla koll på allt från tid mellan busshållplatserna, till proceduren när man stannar och släpper på och av, och sist men inte minst själva körningen (att köra en digital buss är väldigt annorlunda jämfört med en digital personbil). Bortsett från själva körningen har jag även fått ansvaret för hela bussbolaget då arbetsbeskrivningen inte bara inkluderade "busschaufför". Kort sagt blir mitt uppdrag att hålla koll på i stort sett allt som en VD för ett bussbolag bör hålla koll på.

Du börjar enkelt. Möter en äldre herre som välkomnar dig som ägare av ditt nya bussbolag (i mitt fall AlwaysLate Lokaltrafik), innan han visar mig bussen som jag efter att jag har kört den, förväntas kunna manövrera felfritt. Innan jag går vidare på själva hanteringen av företaget, tillåt mig berätta lite om hur det faktiskt är att sitta bakom ratten på en till en början kort buss. Din första runda börjar i garaget där du börjar på ditt "kontor" (ett litet förråd som dubblar som pentry där du princip bara kan dricka kaffe). Du kliver ut och går ner till din buss. Öppna garageporten, öppna bussens framdörrar och installera dig i framsätet. Sen är det bara att starta upp allting som ska startas upp (sätta på lysen och lampor, starta motorn via tändningens fyra steg och lägga ur handbromsen) och köra iväg.

Detta är en annons:
Bus Simulator 16
I ditt garage kan du antingen dricka kaffe eller om du valt det förbereda bussen för avfärd. Det går även att hoppa direkt ut på vägarna.

På vägen till din rutts första busshållplats har du förhoppningsvis lite tid att bekanta dig med den avlånga fyrkantiga tuben du kör. Det mest uppenbara är att den kräver att du tar ut svängarna mycket mer än vad en vanlig personbil kräver. Så håll koll i backspegeln så att inte bakpartiet dunsar in i trafikljuset eller stoppskylten som stod i gathörnet du just passerat. Och tar man ut svängarna så hamnar man lätt i mötande fil och i mötande fil kommer det vanligt vis mötande trafik (om det inte är enkelriktat). Kör du på mötande trafik dras kostnaden från din lön vilket du, när kommit upp i graderna och måste betala annat också, helst vill slippa. Peka och gasa är fortfarande rätt enkelt så det krävs ingen doktorsexamen för att förstå (tänk bara på hastigheten, fortkörningsböter är dyrt).

Nog snackat om körningen. När du närmar dig en busshållplats är det bäst att sätta ut din blinkers och sakta in för att stanna inom hållplatsens markerade område. Lägg i parkeringsbromsen och nig bussen (sänk den) innan du lägger på ett leende och öppnar dörrarna. Sen väller bokstavligt talat passagerare in samtidigt som en timer startar. Vissa passagerare har en biljett som automatiskt stämplas när de kliver på medan andra vill köpa en av dig. Då måste du ta beställningen, skriva ut rätt biljett och om så är fallet, räkna ut hur mycket växel som ska ges. Det var bara aktiviteten i fören. Bussen har en mittendörr också där rullstolsbundna rullar på och av. På den första bussen är inte rampen automatisk vilket kräver att du lämnar platsen, kliver bak, fäller ut rampen och sedan fäller in den igen. Sen är det tillbaka i stolen igen, stänga alla dörrar, höja bussen (om du sänkt den vid stoppet) och fälla ut vänster blinkers. Ur med stoppbromsen och sen kör.

Bus Simulator 16
Framme i fören gäller det att hålla koll på mycket samtidigt. Inte minst huvudräkningen som här sätts på prov.
Detta är en annons:

Men vänta, en av dörrarna har fastnat och går inte att stänga automatiskt. Du måste kliva ur stolen, gå bak och låsa upp nödbromsen för att sedan manuellt stänga dörren för att sist låsa den igen. Värt att notera att allt det här, inklusive körningen till nästa station, helst ska göras innan timern gått ner till noll för att behålla kundens belåtenhet. Är du sen loggas det hur många sekunder alternativt minuter som du hamnat efter. Av erfarenhet spelar det ingen större roll och så länge du inte är två minuter+ försenad till varje station får du inga röda markeringar i boken.

Vid sidan av körningen måste du även hålla koll på det administrativa, som i det här jobbet innefattar planering av rutter och personalhantering. Personalhantering går ut på att anställa andra förare för att köra dina rutter du inte själv trafikerar, eller sparka dessa då du inser att de inte gjort sitt jobb. Utöver det måste du även köpa in bussar så att dina nya anställda ska ha något att köra. Och bussar kostar pengar. Pengar får du genom att köra och för varje genomförd tur räknas veckans bokslut ihop. Du får beroende på hur många aktiva rutter du har (rutter som trafikeras), varierande klirr i kassan. Mera rutter är lika med mera pengar och mindre rutter är lika med..., mindre pengar. Det finns tre stora utgiftsområden som du brukar få trilskas med beroende på hur duktig du är på att köra. Kostnader för bilolyckor, dina anställdas löner samt dina bussars service och försäkring. Målet här är det samma som vilket storföretag som helst - att hålla utgifterna mindre än inkomsterna.

Bus Simulator 16
Vad man kan göra i Bus Simulator 16 är imponerande och valmöjligheterna är stora. Ett solklart plus.

När du börjar spela har du tillgång till ett av fem olika distrikt som är mer eller mindre trogna karikatyrer av olika stadsdelar. DU börjar i "Suburban District" som är ditt typiska bostadsområde. Villor, klippta gräsmattor och vita staket är vad som bjuds, samt en rutt i en buss. Du får ett uppdrag av Ben (din företrädare vars röstskådespelare är under all kritik när det kommer till dynamik och inlevelse) ett uppdrag som du ska slutföra. Det går ut på att köra en sträcka för att låsa upp nästa distrikt. Slutför det och gå vidare. Det är när du kommit några uppdrag in i spelet som expansionen börjar nalkas och det är då pengarna antingen börjar, 1 - rulla in eller 2 - brinna (som jag beskrev i stycket ovan). Nu har jag inte kommit så långt att jag likt en ondskefull och girig VD för storföretaget AlwaysLate Lokaltrafik kan skicka ut mina anställda för att köra medan jag rullar tummarna och hovar in pengar, men den dagen kommer nog. Sen kan du också dryga ut inkomsterna genom att klistra på reklam på dina bussar via redigeringsläget. Där går det även utmärkt att lacka om dessa och slänga på andra symboler så för alla er som alltid drömt om att designa bussar, här har ni chansen.

Till en början är alla dessa göromål rätt svåra att lära sig, eller rättare sagt komma ihåg. Proceduren för ett stopp vid en busshållplats tog några stopp innan den fastnade och känslan för var bussen befinner sig kommer inte att sitta på en gång. Det plus alla moment som man måste hantera samtidigt gör att jag har kul med Bus Simulator 16 och gärna återvänder för ett pass då, då. Så långt är spelet underhållande och bra gjort.

Bus Simulator 16
Menysystemet ter sig i form av en läsplatta-stil och är enkelt att förstå.

Vad som dock inte är lika bra gjort och vad som sänker betyget är inte nödvändigtvis grafiken, utan ljudet, buggarna i spelmekaniken och skärmuppdateringen. Men mer om det senare. Först ska vi lite kort prata det visuella. Nyckeln till ett lyckat företag är produktplacering och behovet av att synas. För att en buss ska synas kärvs det att den skiner och för att en buss ska fortsätta skina efter första färden kärvs det att dess chaufför ser vart denne är på väg. Och där är det inga problem, grafiken i Bus Simulator 16 är helt okej, men man märker vart grafikerna på StillAlive lagt sina prioriteringar. Bussarnas detaljrikedom är imponerande både invändigt och utvändigt, medan människorna och de andra bilarna/objekten ibland lämnar lite att önska. Framför allt saknar dessa en och annan polygon och "kantigheten" är påtaglig. Detaljrikedomen är kortsagt mindre och ibland försvinner texturer helt för att sekunden senare komma tillbaka.

Färgerna är oberoende av objekt klara och glansiga. Solen och ljus reflekteras en aning i lacken och man ser tydligt färgen på instrumentbrädans alla knappar. Tänk er i stort sett varje spel vars titel slutar på "Simulator" följt av ett år så har du den grafiska stilen för Bus Simulator 16.

En annan sak som både har sina toppar och dalar är spelmekaniken. Spelkontrollen är det inget fel på, det finns kortkommandon för i princip alla funktioner bussen har och så fort du lärt dig dessa är det en barnlek att manövrera och navigera. Det som är mindre bra är kameran. När jag vandrade runt i min buss i förstapersonsperspektiv hoppade den plötsligt till och skickade mig halvvägs genom taket. Vid ett annat tillfälle skulle jag hjälpa en passagerare att använda den inbyggda rampen. Jag klev ur bussen, vek ut rampen och hon rullade på. Inte nog med att hon stannade i dörröppningen och började snurra runt som om hon skulle svänga, jag kunde utan problem gå snudd på rakt igenom henne då jag skulle tillbaka till min plats. Sen har vi skärmuppdateringen. Det finns en V-synk-funktion men den gör inte mycket den, utan hastigheten kan variera och hoppa rejält beroende på situation. På maxinställningar pendlade min mellan 30 och 60 bilder per sekund (60 bilder kom jag endast upp i då jag stod och stirrade på en av mina bussdörrars nödlås). Detta är ganska irriterande. Jag har egentligen inget emot 30 bilder, men det är så länge de håller sig till 30.

Bus Simulator 16
Det ser rätt okej ut rent grafiskt

Innan jag fortsätter vill jag bara kort belysa kontrollerna. Det är inget fel på kontrollerna men responsen är inte alltid den bästa. Jag skulle, helt bekymmerslöst vända mitt på en väg trots potentiella trafikolyckor både framför och bakom, då gasen la av. Med det menar jag att den inte reagerade första gången jag tryckte. Jag kollade alla bromsar som vanligtvis hindrar en från att köra och dessa var urkopplade. Jag släppte W (som är gasen förresten) och tryckte ned den igen. Boom. Bussen rullade. Vanligtvis brukar jag inte bry mig så extremt mycket om småbuggar, det kan bli fel när enorma mängder 1:or och 0:or ska komma överens. Men just det här fenomenet har dykt upp titt som tätt under mina timmar med spelet vilket tyder på att det inte var en engångsföreteelse.

Den tredje pinsamma delen är röstskådespeleriet hos enligt mig samtliga karaktärer. Inte minst gamle Ben, din företrädare och genom spelet mentor. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det hela..., kanske stelt är passande? Tänk er en konstaterande röst utan vare sig inlevelse eller någon form av dynamik. Inget pendlande mellan bas och diskant alls. I alla fall inte i vanliga fall. Då jag under min första tur till garaget råkade köra på en annan bil brölade han "Waaoow!" och var tydlig med att det inte bra att köra på bilar. Tonen var visserligen något annorlunda jämfört med normal samtalston men känslan var fortfarande borta. Jag kan tänka mig att röstskådespelaren ställdes framför mikrofonen och att teamet antingen var för trötta för att orka ta om inspelningen eller helt enkelt inte brydde sig om resultatet. Detsamma gäller hos dina passagerare. Det finns såklart olika röster för olika människor och dessa är allt från äldre damer till kontorsnissar, till tonårstjejer till en något överförfriskad herre.

Bus Simulator 16
Men när det i stadsmiljö kliver ner till i mitt fall 8 bilder per sekund blir det i princip ospelbart. Stort minus.

Jag hörde samtidigt som jag koncentrerade mig på trafiken en konversation som av innehållet att döma hölls via telefon. En tonårstjej diskuterade en möjlig kärlek med sin kompis och jag kan säga att även där var inte röstskådespeleriet klockrent. Jag kan tänka mig att man siktade på att få in så många böjningar av allehanda fraser som ungdomen använder men det lät bara överdrivet. En smula roligt men överdrivet. Sen kan jag inte låta bli att nämna en kille som lät hysteriskt svensk i sin engelska. Jag skulle vilja se mycket mer inlevelse från röstskådespelet och det enligt mig är en klar anledning till betyget. Moving on.

Vissa av er kanske blir förvånade över betyget men jag resonerar såhär. Det finns otroligt mycket att göra i Bus Simulator 16 och jag kommer spendera många timmar för att bygga upp mitt bussimperium och en dag kunna slänga upp fötterna på bordet på mitt skitiga, polygonfattiga kontor medan alla mina anställda kör och tjänar pengar åt mig. Eller lägga om olika busslinjer för ökad effektivitet. Eller faktiskt försöka komma i för en gång skull. Med andra ord så tror jag att ni som gillar simulationer och strategi i stort kommer att ha kul med Bus Simulator 16. Om du däremot är ute efter att köra buss rakt av kanske detta inte är det optimala för dig då det som jag sa kräver ganska mycket arbete även utanför bussen. Så ta därför inte mitt betyg som en stor diss av vad spelet har att erbjuda. Som alltid när det handlar om strategi finns det ofta olika vägar att ta och bara det bäddar för lång hållbarhet. Och då spelet inte låter dig hantera så små saker som priser på biljetter men är tillräckligt avancerat tror jag det kommer tilltala en bred publik. Sen stödjer spelet Steam Workshop vilket gynnar rejält då ingen vet vad communityt kan tänkas snickra ihop.

Bus Simulator 16
En färgglad logo möter dig under uppstart. Som döljer både gott och ont.

Vad som sänker betyget är det tekniska. Skärmuppdateringen, röstskådespeleriet, responsen från kontrollerna och de flimrande texturerna. Det går fortfarande att spela spelet men när dessa får för sig att kliva på så blir ingen glad. Inte nog med att de inte betalar biljett utan de sabbar även stämningen. Så se därför min sexa som en enormt stark sådan. Vi på Gamereactor kör inte med decimaler på vår betygsskala men om vi gjort det skulle det ha blivit en 6,9. För att summera Bus Simulator 16:

Bus Simulator 16Bus Simulator 16Bus Simulator 16Bus Simulator 16

Det ger dig som drömmer om att driva ditt eget bussbolag snudd på allt vad det innefattar. Planera och kör rutter, anställ och sparka personal för att utöka ditt imperium och svär över rödljus som sinkar ditt schema. Allt detta är inpackat i ett paket som trots att det är något ruffigt på den tekniska fronten är lättförståeligt och precis tillräckligt avancerat för att tilltala en bred publik.

06 Gamereactor Sverige
6 / 10
+
Mycket att göra, lättillgängligt, möjlighet att skräddarsy och designa rutter och bussar, mod-stöd
-
Dåligt röstskådespeleri, diverse grafik- och spelmekaniska buggar, instabil skärmuppdatering
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

5
Bus Simulator 16Score

Bus Simulator 16

RECENSION. Skrivet av Andreas Blom

Livet som busschaufför är sannerligen hårt och Andreas har efter många timmar bakom ratten lämnat tidsrapport för hans tid med Bus Simulator 16.



Loading next content