Trackmania Turbo

Trackmania Turbo

Vi släppte lös motorvägsmarodören Carl Brännström på att spela senaste delen i Trackmania-serien, och fick bokstavligt släpa ut honom ur spelrummet för att författa en recension...

Min lilla, ilsnabba racingbuggy skrikhäver sig genom kurvan. Däcken kladdar klåfingrigt över asfalten. Gummit fräser som pommes i jordnötsolja. Lacken svettas som en skållad Hallandsbo i det skarpa motljuset. Du tänker nu: Vad jollrar han om? Jag hinner inte svara. Framför mig sträcker sig banan framåt och uppåt, vidare 400 meter till mållinjen. Klockan tickar. Jag lägger mig i mitten på banan, pressar ihop käkarna, stampar på gaspedalen. Vrålar i takt med motorn. 100 kilometer i timmen blir till 200 som blir till 300 som blir till 400. Jag spränger ljudvallar och ljusvallar och tamejfan skidvallor. Nu ska det kammas hem guld!

Jag är så nära, så nära, men så hamnar jag lite, pyttelite fel i sista hoppet. Det går för fort, buggyn blir för baktung, jag kommer snett. Tappar en hundradels sekund när jag slår i asfalten. Höger sida snuddar vid räcket. Buggyn ylar så det slår gnistor om den. Förödande sekunder går bort. Min spökmotståndare blåser förbi och jag kammar hem silvermedalj, igen. Frustande drämmer jag till cirkel-knappen och börjar om.

Trackmania Turbo
Det krävs inte mycket för att du ska krascha likt en zeppelinare.

Epitetet Turbo är ett bra sådant. Väldigt beskrivande. Nästan bättre än "skållad Hallandsbo". I en mening skulle jag summera Trackmania Turbo som en högoktanig korsbefruktning mellan F-Zero och Trials. Det är ett lättillgängligt, beroendeframkallande fartpiller med mängder av banor att bemästra, medaljer att vinna och rekord att bräcka. Här finns en upptäckarglädje och barnslig nyfikenhet som jag sällan känner inför andra racingtitlar. Utvecklaren Nadeo har sprängt in 200 banor fördelade över fyra olika typer av miljöer som var och en för med sig olika typer av utmaningar (och fordon).

Trackmania Turbo
När du bygger dina banor kan du låta spelet slumpa fram hinder.

Lagoon Rollercoaster bjuder på hisnande loopar medelst buggys medan International Stadium har vägmarkörer som stryper din Formel 1-motor tills dess att du kör över en platta som återupplivar den. I ena sekunden driftar du genom en kurva för att i nästa bränna genom en överjordisk bergochdalbana-loop i förstapersonsvy. Ibland börjar du vid en vanlig startlinje, andra gånger släpps du från luften och störtar 50 meter.

En bana kan vara över på tio sekunder medan nästa kräver tre varv och lika många stunthopp genom hålet på en gigantisk donut. Vägunderlaget växlar från asfalt till grus till vattendiken. Just grusunderlaget känns i mitt tycke inte som ett helt lyckat inslag. Styrningen blir för slirig, för oprecis, och det tillför en alltför stor slumpfaktor i utfallet om huruvida jag kammar hem en guld- eller silvermedalj. När spelet handlar såpass mycket om att trimma sina varvtider kan det vara ganska frustrerande när sluttiden ibland avgörs på ren tur.

Trackmania Turbo
Undertecknad har många gånger helt missat vägbanan och hamnat ute i skogspartier istället.

Utöver banvariationen har Nadeo även knökat både onlineläge och lokal multiplayer som en omfattande ban-editor. Jag är en riktig dundersopa på att pussla ihop egna banor, men felet ligger helt och hållet hos mig och min fantasi och inte i själva banverktyget. Det är nämligen både lättanvänt, har ett enkelt gränssnitt och känns finurligt utformat. Du kan själv välja vilken komplexitet du vill jobba med. Väljer du enklaste nivån så finns det bara ett begränsat antal bitar/klossar att använda sig av. Vill du slänga ihop hysteriska, superintrikata fantasikreationer á la Balder på steroider med loopar och tunnlar och dödsbringande ramper är det också fullt möjligt.

Givetvis kan du dela dina skapelser med andra spelare. För att säkerställa att banorna håller en viss standard måste du, ungefär som i Mario Maker, själv spela igenom dem för att kunna godkänna dem. Jag har inte hunnit testa vad andra spelare kockat ihop men med tanke på banverktygets lättillgänglighet tvivlar jag inte på vi kommer att se mängder av bisarra och helskojiga utmaningar ploppa upp för nedladdning.

Trackmania Turbo
Ibland bränner du förbi mållinjen på alla fyra hjul. Ibland nästan uppochner.

Kvantitet till trots är det jakten på den perfekta bantiden som är spelets röda tråd, dess heliga graal. Det handlar det om att fila ner sekunder till hundradelar och klättra på poänglistorna (och försöka att inte slå sönder handkontrollen när du flyger utanför banan eller kraschar in betongfundament, vilket du kommer göra hela tiden). Även om Trackmania Turbo lyser som starkast i sällskap med ett par vänner i samma soffa går det pressa ut både spelglädje och nerv i solo-kampanjen också.

Jakten på guldmedaljer är lång och svår och trots att det rör sig om oförädlad arkadracing i sin mest upptrissade form finns det ändå ett visst djup i fordonsfysiken att grotta ner sig i. Varje bil jag rattar känns unik och svarar annorlunda på vad jag gör. Att gasa genom varje kurva och inför precis varje hopp är förenat med misslyckande och tryck på omstart-knappen.

Trackmania Turbo
Gillar du att drifta har du många fina kurvor att se fram emot.

I all fart och fläkt är det lätt att förbise spelets kanske största brist, vilket är bristen på riktiga nyheter. Trots mängder av banor och spellägen och uppfräschad grafik går det liksom inte blunda för att både körkänsla och bil- och bantyper är i princip detsamma som i tidigare Trackmania-titlar. Utvecklaren Nadeo har verkligen inte gjort mycket för att förnya serien på något sätt. Samtidigt har de finputsat presentationen och paketerat allting väldigt snyggt, och för drygt 300 kronor och möjligheten att lira Trackmania på Playstation 4 och Xbox One ser jag inte det som någon dealbreaker. Trackmania Turbo är innehållsrikt, fartfyllt och lättspelat och kommer garanterat att tilltala många som tröttnat på att utmana polarna i Trials.

8 / 10
+
Grym fartkänsla, mängder av spellägen, roligt både ensam och med vänner, smidigt banverktyg