Star Fox Zero

Star Fox Zero

Fox McCloud och hans pålitliga Arwing är på nytt universums sista hopp, och Fredrik Säfström har hjälpt den ludne piloten på vägen...

Redan 1993 fick vi bekanta oss med den hjältemodiga räven Fox McCloud för allra första gången i Super Nintendo-spelet Starwing. Det var revolutionerande för sin tid eftersom det var det första spelet till Nintendos 16-bitars konsol som hade äkta 3D-grafik med hjälp av det så kallade Super FX-chippet. Trots att jag aldrig blev särskilt frälst av Super Nintendo-spelet så var det just här som framgångssagan startade för Fox McCloud, Peppy Hare, Slippy Toad och Falco Lombardi. Segertåget fortsatte med den fenomenala Nintendo 64-titeln Lylat Wars och det var också här som jag blev gruvligt förälskad i spelserien.

Idag har Fox McCloud blivit en frontfigur i det bastanta biblioteket av välkända Nintendo-karaktärer, och Star Fox har sedan länge varit en av Nintendos populäraste spelserier. Många entusiastiska fans, inklusive undertecknad, har väntat onödigt länge på en ny del i serien. Faktum är att det senaste stationära Star Fox-spelet, Star Fox Assault, släpptes för hela elva år sedan. Sedan dess har många väntat ihärdigt, men nu har det alltså blivit dags att bege sig ut på ett nytt storslaget äventyr med Fox McCloud och hans kompanjoner.

Star Fox Zero
Vi får återigen bekanta oss med den klassiska Star Fox-planeten Corneria för tempofyllda strider mot Andross ondskefulla kumpaner

Spelmässigt bjussar Star Fox Zero på samma härliga och tajta luftstrider som föregångarna skämt bort oss med. Storyn är sig likt och ännu en gång tar Fox McCloud sin trogna Arwing till hjälp för att hämnas på ärkesvinet Andross som en gång i tiden dödade Fox McCouds far - James McCloud. Bland annat får vi göra ett kärt återbesök på den klassiska planeten Corneria samt en hel del nya och outforskade platser. Direkt i inledningen märker jag att de gamla hederliga Star Fox-takterna sitter i när horder av fiender anfaller i våg efter våg och det gäller hela tiden att vara i ständig rörelse för att inte bli träffad av Andross illasinnade kumpaner som svärmar runt dig som lömska bin.

Jag flyger runt i cirklar, rollar, loopar och pepprar ner mina fiender på löpande band. Även om det på förhand var en hel del som kändes oroväckande, har det i slutändan blivit rätt och Platinum Games har verkligen kammat hem en guldstjärna och sett till att seriens återkomst har blivit en makalös fullträff, sett till mina förväntningar. Det råder ingen tvekan om att Star Fox Zero bjuder på rikliga nostalgikickar för alla gamla fans av serien, och jag kan även gå i god för att många nykomlingar kommer att älska spelet.

Star Fox Zero
Star Fox Zero bjuder på en spännande nivåvariation med en hel del uppdrag där spelaren fritt kan växla mellan mark och luft

Under Nintendo 64-eran var det framförallt det tempofyllda rymdskjutandet som fick mig handlöst på fall. Sedan dess har spelserien varierat en aning och en del av spelseriens tidigare delar har också innehållit en hel del markbundna uppdrag. Så är också fallet i Star Fox Zero och det skänker definitivt en mycket spännande och trevlig nivåvariation. Med ett enkelt knapptryck kan vi på ett äkta Transformers-manér förvandla vår Arwing till den vandrande roboten Walker och på så sätt växla mellan mark och luft mitt under pågående uppdrag. Detta öppnar för ganska varierande strider på stora, öppna ytor med din Arwing och mindre miljöer anpassade för andra fordon.

Ett annat kärt återseende är den helikopterliknande svävaren The Gyrowing, och den fungerar precis på samma sätt som den gjorde i Gamecube-titeln Star Fox Assault. Det är ett mycket långsamtgående fordon som kan distribuera en liten robot och med den till hjälp kan du plocka upp objekt som du annars inte kunnat nå eller helt enkelt hacka dig in i datorer som låser upp passager som tar dig vidare i uppdraget.

Flygsekvenserna är kanske spelets roligaste aspekt. De är tajta, fartfyllda och fullproppade med laserspäckade actionsekvenser - precis av den sorten vi kan förvänta oss av ett Star Fox-spel. Det märks tydligt att Platinum Games har sneglat en hel del på spelseriens tidigare delar. Star Fox Zero blandar element från Starwing, Lylat Wars 64 och de har också kryddat på med inslag från det avbrutna Super Nintendo-spelet Star Fox 2. Det saknas brist på nyheter men vad gör det när spelserien redan fungerar som den är?

Det vankas också en hel del taktiska bossar som måste manipuleras och pulveriseras med bästa möjliga taktik. Vi bjuds också på en perfekt avvägd utmaning med både lätta som svåra spelmoment där framförallt några av spelets bossar kan vara oerhört knepiga att bemästra. De stunder jag ställs mot en av spelets respektingivande och väldesignade bjässar höjs underhållningsvärdet rejält och de är alltid lika trevliga att beskjuta. Det bäddar för en varierande svårighetsgrad som gör att Star Fox Zero tåls att spela om flera gånger.

Star Fox Zero
Grafiken var inte mycket att hurra över när spelet visades upp för nästan ett år sedan. Spelet försenades och det märks tydligt att Platinum Games har arbetat stenhårt med att putsa till den grafiska biten

Gällande grafiken har det hänt oväntat mycket sedan Star Fox Zero visades upp under Nintendos E3-presentation förra året. Många höjde på ögonbrynen och ställde sig frågan över den förskräckliga grafiken. Även om jag inte tycker att grafik är lika viktigt som många andra måste jag villigt erkänna att det såg förfärligt ut. Klagomålen haglade in och strax därefter valde Nintendo och Platinum Games att skjuta upp releasen i några månader framöver. Och det med all rätt. Spelstudion har verkligen tagit i från tårna och putsat till grafiken ordentligt. Idag ser Star Fox Zero betydligt bättre ut, utan att för den delen imponera i det avseendet. Trots allt som utspelar sig på skärmen samtidigt flyter spelet på klockrent i silkeslena 60 bilder per sekund.

Spelets utvecklare, Platinum Games, ville vara stensäkra på att de släppte ifrån sig en ordentligt polerad produkt och det är här jag tycker att de har misslyckats. Trots att miljödesignen ser bättre ut än det vi tidigare fick beskåda och att hela den grafiska biten har fått sig en rejäl skjuts framåt, så är Star Fox Zero inte det vackraste spelet på marknaden. Det är åtminstone ett mycket snyggare spel än det som visades upp för ett år sedan, där framförallt havet och de frejdiga explosionerna synnerligen är läckra.

Med det sagt vill jag ändå spy galla över grafiken och jag tycker att spelstudion borde ha försenat spelet under en längre tid för att arbeta mer genomgripande med den grafiska biten. Därför höjer jag ett varningsfinger till alla som sneglar mer på grafik än spelmekanik. En annan sak som oroade mig rejält på förhand var spelkontrollen, och med facit i hand visade det sig att spelet inte alls har någon smidig kontrollösning. Visst, jag har inga större svårigheter att styra min Arwing när jag flyger runt och avlossar mina missiler mot fiendeskepp men när spelet tvingar mig att hålla reda på två skärmar samtidigt blir det ett mycket påfrestande moment.

Star Fox Zero
Den största minuspunkten är spelkontrollen som emellanåt kan vara gruvligt irriterande

I Star Fox Zero kan du välja att spela i förstapersonsvy inifrån cockpiten genom att kika på Wii U Gamepad-skärmen, och därifrån kan du peppra precisionsskott på dina måltavlor. Det är såklart ingen nödvändig funktion utan du kan när som helst välja att ignorera cockpitvyn och istället fokusera på att kriga på teven, där du får en bättre överblick över allt som händer på skärmen. Det andra alternativet är mycket smidigare och blev snabbt mitt förstahandsval. Tyvärr tillåts du inte alltid att välja. Under vissa spelmoment, framförallt under vissa bosstrider, krävs det att du både kikar på Gamepaden och på teveskärmen. Det är just under de här stunderna jag får enorma problem och det blir oftast äckligt svårt att ha kontroll över det som händer i spelet. Framförallt när fiendeskotten viner mot dig, samtidigt som du måste precisionsskjuta genom att glutta på Gamepaden.

Som sin vana trogen brukar speltiden inte vara mycket att hurra över i Star Fox-serien och det tog mig cirka 3-4 timmar att spela igenom Star Fox Zero, vilket får anses vara fattigt för en fullpristitel. Lyckligtvis finns det en hel del extra godsaker att låsa upp. Tyvärr har Nintendo varit ganska hårda med att vi inte får avslöja vad du kan låsa upp, men jag lovar dig att det finns en hel del smått och gott som höjer graden av återspelningsvärde.

Star Fox Zero
Star Fox Zero bjuder på en perfekt avvägd utmaning där du ständigt måste vara i rörelse för att inte bli träffad

En orsak till detta är det så kallad "Trainingmode". Det fungerar ungefär på samma sätt som spelläget Score Attack i Lylat Wars. Här gäller det att finslipa reflexerna och försöka samla så många mynt som möjligt innan tiden tar slut. Det är lättare sagt än gjort och jag har redan hunnit med att plöja ned äckligt mycket tid på det här spelläget. Star Fox Zero bjuder också på en tokklassisk och retro-charmig musik. Det är svårt att inte älska de underbara tonerna som spelas i takt med att jag flyger runt i smala passager, valv och andra utrymmen samtidigt som jag letar efter hemligheter för att få en sådan bra poängskala som möjligt när resultatet summeras på skärmen efter en avklarad nivå. Utan att gå till överdrift så har Star Fox Zero redan lyckats fängsla mig och det har varit en tillfredsställelse att bekanta sig med Star Fox-teamet igen.

Platinum Games har tidigare pratat lite om osäkerheten med att utveckla ett spel i en genre som studion tidigare inte arbetat med. Faktum är att de har lyckats galant och det här är en av de bästa speltitlarna som spelstudion levererat. Kort sagt är Star Fox Zero en äkta nostalgitripp som får mina fulla rekommendationer.

7 / 10
+
Härlig nivåvariation, perfekt avvägd utmaning, fartfyllt tempo, högt återspelningsvärde, ljuvlig musik, mysig miljödesign, en hel del extra material att låsa upp, roliga bossar