Ratchet & Clank

Ratchet & Clank

Vi har recenserat rebooten av en riktig Playstation 2-klassiker, lever det upp till originalets briljans eller har det blivit ett ihopslängt licensspel för att komplettera filmen?

Ratchet & Clank var en gång i tiden en aspirerande duo konsolmaskotar som slogs för att bli Playstation-frontfigurer tillsammans med Jak och Daxter och den nu gamle, pensionerade Crash Bandicoot. Nu är lombaxen tillbaka och det med besked, för den rymdutforskande turpellen Ratchet och den lilla plåtryggan Clank har nämligen en sprillans ny reboot (och dessutom en animerad långfilm) på gång. Tillsammans ska de bevisa för oss att maskot-spel inte bara hör hemma på en konsol gjord av Nintendo och att de faktiskt har en plats även i den här konsolgenerationen.

Ratchet & Clank
Det första som slår mig när jag får starta på Ratchets hemvärld är att grafiken är slående vacker

För att bena ut alla frågor om vad Ratchet & Clank egentligen är så kan jag börja med att berätta att detta varken är en remake på något gammalt eller ett helt nytt spel. Låter det märkligt? Det är en reboot av serien, alltså en helt ny start, som lånar friskt från det absolut första spelet i serien. Planeterna vi får besöka, vapen som ska pangas och själva storyn är nästan alltihop, på något sätt, omarbetat från det första spelet och dessutom gjort med bravur.

Har du spelat Ratchet & Clank så kommer du direkt känna igen dig. Spelet startar med att den håriga lombaxen Ratchet drömmer om att få bli en del av de ultrahäftiga Galactic Rangers och tar sig till en uttagning för att bevisa att han klarar av det. Kort därpå träffar han Clank som är på rymmen från storföretagaren och tillika ärkeskurken Chairman Drek. Omständigheter och lite tur gör att den udda duon måste bege sig ut på ett äventyr i galaxen för att stoppa Drak och hans kumpaner från att förstöra planeter för egen vinning.

Ratchet & Clank
Vissa delar spelas enbart med Clank och dessa går ut på att lösa enklare pussel och sänker tempot en aning

Äventyret baseras alltså på den kommande filmen som i sin tur baseras på spelet till Playstation 2 och släpps en vecka efter biopremiären. Det innehåller mellansekvenser från filmen och likaså delar av själva storyn. Kapten Qwark driver narrativet framåt och fungerar som en berättarröst genom äventyret, vilket är fullproppat med med humor. Det skojas friskt om själva följetongen och spelmediet. Faktumet att det är en reboot som spelas nämns, och vinkningar till andra titlar och samhällsaktuella saker som politik kan skymtas här och där för den observanta spelaren. Det är inte helt ovanligt att du får se en TV-sändning som för historien framåt. Dessa kan vara allt från politiska informationsvideos till reklamsnuttar, och det händer att Kapten Qwark försöker lägga till delar i historien på eget bevåg.

Ratchet & Clank
Rymdskepps uppdragen för tankarna till Star Fox där det är lika viktigt att skjuta ner missiler som att faktiskt skjuta på fiendeskeppen

Ratchet & Clank är ett plattformsspel i grunden men är egentligen mer av ett actionspel i tredjeperson. Visst finns det gott om plattformshoppande och pussel, men det är vapen som är i fokus och det finns många att välja på. Ratchet & Clank (som alla Insomniac-spel) har alltid varit synonymt med galna, skruvade och superbt designade krutpåkar och rebooten är givetvis inget undantag. Här finns godbitar som The Sheepinator som förvandlar fiender till snälla, fluffiga får. Discotron är, som namnet skvallrar om, en discokula som får fienderna att stanna upp för att bränna av lite moves hämtade från valfritt diskotek en sen kväll på 80-talet. Varför inte kasta iväg ett gäng Agents of Doom som är en samling små robotar som springer fram och spränger sina mål i luften?

Alla vapen blir bättre ju mer de används och har egna färdighetsträd som du kan uppgradera. Du samlar valutan för att kunna göra din vapen starkare genom att låta dina motståndare smaka eld, sågblad eller skiftnyckel. Med uppgraderingarna kan du öka skadan som ditt vapen gör, ge det mer ammunition och andra speciella färdigheter. Variationen är brutalt bra och även om det i mångt och mycket är gamla vapen från tidigare spel så finns det användningsområden för i princip varje strykkäpp så du kommer utan svårigheter att hitta din egna favorit. Du får även chansen att ratta rymdskepp i ett par uppdrag vilket lägger till ännu mer variation och en skön tempoväxling från markstriderna.

Ratchet & Clank
Gaspar är en lavaplanet men den är så snygg att jag utan svårigheter hade kunnat bosatt mig på den och vart lycklig

Förutom plattformande och skjutande så utökas Ratchets (och Clanks) färdigheter under spelets gång. Jag får magnetstövlar för att kunna gå på väggar och nå svåråtkomliga platser. Clank utrustas med möjligheten att flyga kortare sträckor och jag får under vissa kontrollerade former tillgång till en jetpack så jag kan rekognoscera hela planeten på ett ögonblick. Vissa av dessa prylar måste du ha för att kunna ta dig an ett uppdrag från den lista du väljer uppdrag på mellan olika planeter och det står tydligt vilken planet du ska åka till och vad du behöver för att kunna tackla kommande uppdrag. Strukturen på detta upplägg måste applåderas.

Du kan fritt välja vart du ska åka och närsomhelst besöka en planet du redan har varit på för att klara av sidouppdrag eller samla guldskruvar. Varje planet har ett par olika sysslor som kan göras fördelade mellan story och frivilliga sidouppdrag och det är tydligt vad som är vad så du kan avancera i storyn utan att bry dig om någonting annat. Under ett par delar i äventyret så skickas Clank iväg på solouppdrag. Dessa är oftast korta och innefattar pussellösning av den enklare varianten och känns inte helt nödvändiga. När jag börjar närma mig slutet av spelet så repeteras dessutom momenten och börjar kännas som utfyllnad.

Ratchet & Clank
Överallt där jag landar så håller elakingarna på med dumheter och måste såklart stoppa, helst med eldkraft

Sidouppdragen innefattar allt från att samla slemmiga alien-hjärnor till snabb racing med svävarbrädor och att utforska delar av kartan efter hemligheter. Uppdragen, både huvud- och sidouppdrag slutar också oftast med att en ny väg öppnar upp sig så du kan komma tillbaka till utgångspunkten direkt och detta eliminerar nästan all backtracking vilket brukar vara ett moment i plattformsspel som kan kännas tradigt. Variationen i planeterna vi får besöka är bra i den bemärkelsen att det är varierade men spelet följer den grundmall som vi kan förvänta oss idag och erbjuder oss besök på planeter med distinkta teman som snö, lava, vatten, och så vidare.

Även om vi har sett det mesta förut så är varje planet unik i både struktur och utseende och det är en fröjd för sinnet att bara vandra omkring och insupa atmosfären på Gaspar och titta på bubblande vulkaner och flygande jätteödlor på horisonten. Jag hade önskat mig en lite öppnare struktur med mer fokus på utforskning och mer saker att göra per planet. Det hade inte nödvändigtvis behövt vara helt open world men det hade inte skadat med fler val och möjligheter.

Ratchet & Clank
The Sheepinator blir snabbt mitt favoritvapen och det är märkligt tillfredsställande att förvanda fienderna till fluffiga får

När vi kommer till det grafiska så kan jag säga direkt att Ratchet & Clank är ett riktigt, riktigt snyggt spel. Grafiken är häpnadsväckande. Det är detaljerad, uttrycksfullt, snyggt ljussatt, explosivt och perfekt färgsatt. Det flyter på ordentligt bra och under mina två genomspelningar så har jag inte sett skymten av någon instabil skärmuppdatering eller några nämnvärda buggar. En del karaktärsmodeller, främst vissa fiender, ser märkbart sämre ut än andra och drar ner helhetsintrycket en aning med det syns tydligt att detta är byggt till Playstation 4 från grunden och kan alla plattformsspel fortsättningsvis se så här bra ut så skulle jag vara en mycket nöjd liten man.

Musiken är det svagaste när vi kommer till själva ljudbilden då den knappt är märkbar, jag hade gärna sett lite pampigare fanfarer när jag landar mitt rymdskepp på ett slagfält där laserskotten bokstavligen viner mellan Ratchets ludna öron. Då är det istället tur att röstskådespelarna gör ett utmärkt jobb med att få liv i karaktärerna och andra effekter som vapenljud och explosioner låter toppen och sitter där det ska. Ett plus i kanten för den yngre publiken är att spelet är helt på svenska för den som vill, både röster och text.

Ratchet & Clank
På isplaneten Batalia är kriget i full gång och en av de mest hektiska planeterna i spelet

Efter ungefär tio timmar rullar eftertexterna för mig och nu erbjuds jag ett challenge-mode där spelets fiender ger mig mer motstånd och jag får mer mer skruvar i belöning genom att förinta så många av dem som möjligt utan att ta skada själv. Jag får också behålla mina vapen och har möjligheten att uppgradera dessa ännu mer än tidigare. Utmaningen blir inte så värst mycket svårare egentligen men det beror kanske mer på mitt atombestyckade raketgevär som ödelägger allt i sin väg än på själva svårighetsgraden i sig.

För den som vill klara allt finns det guldskruvar att samla och får du tag på tillräckligt många kan du låsa upp nya kostymer, fusk och ett i ett museum kan du kika på Ratchet & Clank-historia. Inbyggt i spelet finns också en samling kort som du hittar på olika ställen eller blir belönad med efter att sopat undan elaka aliens. Korten du samlar kommer i set om tre och har du alla i ett set så aktiverar du bonusar som till exempel mer skruvar per besegrad fiende. Du behöver hitta alla tre kort i ett vapenset för att kunna uppgradera ett vapen till sin sista form då det byter namn och du låser upp de sista färdigheterna.

Ratchet & Clank
Nya prylar låses upp på löpande band och jag får möjligheten att flyga jetpack och grinda på rails

Ratchet & Clank är precis vad ett plattformsspel ska vara år 2016. Det är så snyggt att snålvattnet rinner under mina genomspelningar. Det är belönande, arsenalen är strålande, bandesignen är fantastisk och spelkontrollen är snortight. Att det säljs för en spottstyver från start måste också ses som rena rånet eftersom det verkligen känns som en fullpristitel. Hade det varit lite mer expansivt och låtit mig utforska planeterna mer och haft fler betydelsefulla sidouppdrag så hade jag belönat det med ännu betyg och med det sagt så tänker jag knyta ihop säcken genom att säga detta; Ratchet & Clank är för mig ett av de bästa plattformsspelen på åratal.

8 / 10
+
Läcker grafik, tight spelkontroll, roliga vapen, skön humor, fantastiska världar, briljant bandesign, meningsfulla uppgraderingar